Tussen januari en september heeft Japan zo'n 6% minder varkensvlees geïmporteerd dan in dezelfde periode het jaar ervoor. De Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB) verwacht dat deze daling grotendeels wordt veroorzaakt door het wegvallen van de foodservice in het land door corona.
In totaal importeerde Japan 862.600 ton varkensvlees in de eerste 9 maanden 2020. Dat is ruim 50.000 ton minder dan in dezelfde periode in 2019. Ondanks dat Japan 6% meer varkensvlees uit de Verenigde Staten (VS) haalde, woog dit niet op tegen de daling in andere gebieden. Zo werd er ruim 30.000 ton (-35%) minder varkensvlees in Denemarken gekocht en ook de import uit China daalde met net geen 10.000 ton (-38%) ten opzichte van vorig jaar. Ook Nederland kon ongeveer 5.000 ton minder vlees kwijt aan Japan.
Japanse foodsector
Volgens AHDB bestaat het merendeel van de Japanse invoer uit ingevroren varkensvlees afkomstig uit de EU. Deze bevroren producten worden volgens brancherapporten voor het grootste gedeelte gebruikt in de Japanse foodservice. Ook in Japan zijn enige tijd de deuren van restaurants en andere foodservice locaties gesloten om de coronacrisis onder controle te krijgen. De gevolgen hiervan zijn terug te zien in de importcijfers van varkensvlees.
Normaal gesproken beslaat de import van verse en gekoelde vleesproducten uit onder andere de VS en Canada, een aanzienlijk kleiner deel van de totale import. Hier is het tij nu gekeerd, de import uit de VS is met bijna 20.000 ton (6%) toegenomen in de periode van januari tot en met september van dit jaar. AHDB verwacht dat dit aangejaagd wordt door meer consumentenverkopen in onder andere supermarkten.
Varkensvleesproductie
Het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) verwacht dat de varkensvleesproductie van Japan licht zal groeien. Dit wordt gestimuleerd door uitbreiding van de eigen veestapel en sterke handelsprijzen in het land. Verschillende rapporten geven aan dat deze prijsstijgingen waarschijnlijk voortkomen uit de stijgende vraag van varkensvlees in de detailhandel. Daarnaast verwachten marktanalisten van Rabobank dat de importcijfers over de rest van 2020 enigszins gematigd blijven. De verkopen in supermarkten mogen dan wel gegroeid zijn, maar deze weten de verliezen in de foodservice niet te compenseren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.