Volgens een recente analyse van onderzoeksbureau GIRA wordt Brazilië dit jaar de gunstigst gelokaliseerde leverancier op de wereldwijde vleesmarkt. Het concurrentievermogen van het land neemt de komende jaar toe. Waarom loopt de Braziliaanse vleesexport zo goed?
In de maand augustus is de Braziliaanse vleesexport fors gegroeid. Er werd 25% meer kippenvlees geëxporteerd en de uitvoer van rundvlees nam met 43% toe. De grootste stap werd gezet in de varkenssector, er werd maar liefst 120% meer varkensvlees uitgevoerd dan vorig jaar.
Recordhoge prijzen
Eind juli waren de varkensprijzen in het land al gestegen naar een recordhoogte als gevolg van de combinatie van een goed lopende export en een beperkt binnenlands aanbod. Inmiddels is de prijs zelfs nog verder gestegen.
Begin september was de gemiddelde prijs voor varkensvlees in de deelstaat Santa Catarina, de voornaamste leverancier in Brazilië, 7,61 Braziliaanse real per kilo omgerekend €1,21. Ook in de zuidelijke staat Parana blijft de varkensprijs stappen omhoog zetten. Eind augustus noteerde de gemiddelde varkensprijs op 7,17 Braziliaanse real per kilo, omgerekend is dit €1,12.
Braziliaanse real gunstig
Onderzoeksbureau GIRA voorspelt dat het concurrentievermogen van Braziliaanse vleesproducten op de wereldwijde vleesmarkt op korte termijn zal toenemen. De reden hiervoor is een devaluatie van de munteenheid en een verhoogde productie. De Braziliaanse real wordt volgens de analisten zwakt ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Ook analisten van de Bank of America verwachten dat de wereldwijde vraag naar Braziliaanse vleesproducten zal toenemen.
Moeilijk jaar
Wel wordt er verwacht dat volgend jaar een moeilijk jaar zal worden. Niet enkel voor de Braziliaanse vleessector maar voor alle grote vleesexporteurs. Gezien het gevaar van de Afrikaanse varkenspest en de daardoor stijgende vraag naar varkensvlees, zoals in China, wordt een verstoring in evenwicht en aanbod verwacht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.