Boerenbusiness bestaat dit jaar 10 jaar. In het kader van dit jubileum blikken we terug én kijken we vooruit naar belangrijke gebeurtenissen in de sector. Welke ontwikkelingen spelen een belangrijke rol en waar moeten we ons de komende jaren op voorbereiden? Vandaag een gesprek met Huub Fransen, directeur en eigenaar van mengvoerbedrijf Fransen Gerrits.
Veel thuiswerken en het in acht nemen van de coronamaatregelen is ook bij mengvoerbedrijf Fransen Gerrits aan de orde. De effecten van de coronacrisis zijn op de varkensmarkt duidelijk te voelen en ook de sanering varkenshouderij roept zorgen op. Desondanks is Fransen positief over het bestaansrecht voor blijvers in de sector.
Hoe is de functie van voerleverancier veranderd in de afgelopen 10 jaar?
"Door de jaren heen is dat steeds professioneler geworden. Agrarische ondernemers zijn steeds kritischer geworden en verwachten ook toegevoegde waarde. Een voerleverancier moet een bedrijf ook kunnen optimaliseren door middel van juiste kennis. Ik denk dat de behoefte aan diepgaande kennis over hoe je varkens het best kunt voeren is toegenomen. Daarnaast worden bedrijven steeds groter en is er daardoor meer behoefte aan kennis en advisering. Voerleveranciers worden zakelijker benaderd in plaats van alleen op basis van een goede relatie."
In hoeverre zijn bijproducten door de jaren heen belangrijker geworden?
"Als je bijproducten op een goede manier voert, dan verhoogt dat de efficiëntie. Er zijn volgens mij wat meer bijproducten bijgekomen, al vlakt dat nu wel wat af en komen er niet zozeer meer grote stromen aan nieuwe bijproducten. De bijproducten hebben een even belangrijk aandeel in het voer van varkens als een paar jaar terug, de echt grote stappen zijn in de jaren '80 en '90 gemaakt. Wel lijkt het aandeel wat toe te nemen en is de kwaliteit beter geworden. In kader van circulariteit neemt het belang van bijproducten toe. "
Ervaren jullie directe gevolgen van de coronacrisis en wat verwachten jullie hier nog van de komende tijd?
"Wij ervaren net als andere ondernemers natuurlijk gevolgen van de coronacrisis. Directe gevolgen hierin zijn allereerst de coronamaatregelen, zoals het houden van afstand en het thuis blijven bij verkoudheid. Ook bijeenkomsten gaan niet door."
"Onze omzet van varkensvoer is niet direct door de coronacrisis beïnvloed, al hebben we wel last van de gedaalde varkensprijzen. Onze klanten hebben daar last van en indirect wij dus ook. Op het sluiten van slachthuizen volgde het overaanbod aan varkens. Dit leidde tot zwaardere dieren, varkenshouders kiezen daarom misschien voor ander voer."
In hoeverre maakt u zich zorgen over de toekomst van de Nederlandse veehouderij?
"Ik maak me vooral over de insteek van de overheid zorgen. Hun blik op de veehouderij is niet positief en ze willen de sector vooral verkleinen in plaats van optimaliseren. Met de saneringsregeling wordt de markt verkleind en dat is voor ons natuurlijk ook niet prettig. Ik hoop vooral dat de overheid ook het nut van de varkenshouderij gaat inzien. Ze kijken nu vooral naar wat er wordt bereikt met de sanering, maar ze moeten ook kijken naar de mogelijkheid voor wat betreft technische verbeteringen. Door optimalisering kunnen we veel bereiken als het gaat om milieuveiligheid, duurzaamheid en dierenwelzijn, en tegelijkertijd de veestapel behouden. Het belang van de varkenshouderij in de economie en het exportbelang kan dan gewoon behouden worden."
Wat is het bestaansrecht voor de blijvers in de sector, en waar liggen de kansen voor deze ondernemers?
"Het bestaansrecht voor de sector is het produceren van goed voedsel tegen de randvoorwaarden van de maatschappij. Met innoveren en optimaliseren van diensten en producten kunnen voerleveranciers hier waarde toevoegen. Zo wordt er efficiënt varkensvlees geproduceerd en geëxporteerd. Nederland scoort wat betreft export van varkensvlees goed binnen Europa en dat is ook bestaansrecht van de varkenshouderij, en daarmee tegelijkertijd van de voerindustrie."
Huub Fransen
"Wij bestaan inmiddels al 123 jaar en we zijn zeker nog niet van plan om te gaan stoppen. We zijn een van de grotere familiebedrijven en willen die positie graag behouden. Ondanks een krimp in de sector willen we ons marktaandeel blijven vergroten. De blijvers in de sector hebben een voerleverancier nodig die met kennis hun bedrijf kan optimaliseren. Als klanten succes hebben dan hebben wij dat ook, andersom geldt dat precies hetzelfde. Die wederzijdse afhankelijkheid is ook positief want dat houdt de zaken scherp."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10889033/volop-toekomst-voor-de-nederlandse-varkenssector]'Volop toekomst voor de Nederlandse varkenssector'[/url]