Het is niet alleen de vraag wanneer het stikstofreducerend effect van de saneringsregeling varkenshouderij echt van start gaat, maar waarschijnlijk is de animo ook veel minder groot dan...
Deze week schreef minister Schouten in een Kamerbrief dat alle 407 aanvragen gehonoreerd kunnen worden. Maar ABAB Accountants en Adviseurs schat in, op basis van de eigen klantenkring, dat slechts de helft van het totaal van 407 aangemelde varkenshouderijen daadwerkelijk gaat deelnemen aan de regeling en binnenkort de handtekening zet. In het gunstigste geval dus 250 van de ruim 400 aangemelde bedrijven. Ook speelt de verhouding tussen vleesvarkens-en zeugenbedrijven en de moderniteit van de deelnemende bedrijven een rol in het stikstofreducerende-effect.
Nabij Natura 2000
In de Kamerbrief geeft LNV minister Schouten zelf aan dat de saneringsregeling varkenshouderij pas in de tweede helft van 2021 daadwerkelijk tot stikstofreductie kan gaan leiden. Omdat de regeling is opgezet om de geurbelasting te verminderen, kan ze niet aangeven waar en welke hoeveelheden stikstofuitstoot van deelnemende varkenshouderijen zal gaan verdwijnen. Wel geeft het ministerie van LNV een overzicht van de afstand tot Natura 2000 gebieden van de bedrijven die zich hebben aangemeld. 47% van de bedrijven bevindt zich op een afstand binnen een straal van 5 kilometer.
Onbegrijpelijke draai
Stichting Stikstofclaim voorzitter John Spithoven vindt het onbegrijpelijk dat de minister sinds dit voorjaar tot eind augustus heeft gehamerd op een regeling die vooraf garandeert dat op hexagoon niveau nog dit jaar voldoende stikstof wordt gereduceerd, maar nu meedeelt dat ze vooruitloopt op mogelijke effecten van de saneringsregeling varkenshouderij. Spithoven: "Ze hamerde er in de ministeriële voerspoor-regeling op dat niet dezelfde fout mocht worden gemaakt als met de PAS-wetgeving, namelijk je vooraf rijk rekenen. Een onbegrijpelijke draai dat ze zich nu wel rijk rekent met de mogelijke effecten van de saneringsregeling varkenshouderij."
GroenLinks Tweede Kamerlid Susanne Kröger heeft naar aanleiding van het afblazen van de ministeriële voerspoorregeling en het verleggen van de aandacht naar de saneringsregeling varkenshouderij een Kamerdebat aangevraagd. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer dit debat zal plaatsvinden.
€1 miljard voor stikstofreductieregeling
In de Kamerbrief van afgelopen maandag 31 augustus licht de minister ook de volgende saneringsregeling van de veehouder toe, namelijk de landelijke beëindigingsregeling veehouderij (LBV) die in een eerdere Kamerbrief van 24 april 2020 werd aangekondigd. Het primaire doel van deze LBV-regeling is in tegenstelling tot de saneringsregeling veehouderij het verminderen van depositie van stikstof op Natura 2000- gebieden.
Dit wordt gerealiseerd door een subsidie te verlenen voor het definitief en onherroepelijk sluiten van veehouderijlocaties. Er is €1 miljard beschikbaar gesteld voor deze regeling, verdeeld over twee tranches. De eerste van €750 miljoen en de tweede €250 miljoen. Rangschikking van subsidieaanvragen voor deze LBV regeling zal plaatsvinden op basis van de omvang van de stikstofdepositie op voor stikstof gevoelige Natura 2000-gebieden, vast te stellen met het rekenmodel Aerius.
Geen afstandscriterium tot Natura 2000
De locatie met de hoogste depositie komt daarbij als eerste in aanmerking voor een subsidie. Er wordt geen afstandscriterium tot Natura 2000-gebieden voorzien. De hoogte van de depositie op een Natura 2000-gebied is bepalend voor de positie in de rangschikking. Er geldt een ondergrens van depositie (uitgedrukt in mol stikstof/ha/jaar) als drempelwaarde. Dit om te voorkomen dat subsidie wordt verstrekt voor sluiting van een locatie met een (relatief) lage depositie, wat niet kostenefficiënt zou zijn.
Momenteel worden de contouren van de Lbv uitgewerkt tot een concrete subsidieregeling. Het minister van LNV streeft er naar om uiterlijk aan het einde van 2020 duidelijkheid te verschaffen over de precieze voorwaarden en criteria van de LBV-regeling.