China gaat deelnemen aan een miljardeninvestering in de Argentijnse varkenssector. Met het geld wil het land de vleesproductie verhogen om zo verzekerd te zijn van vlees. Dit meldt het Argentijnse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Het Latijns-Amerikaanse gaat in totaal circa $3,8 miljard aan investeringen ontvangen. Het land streeft er hiermee naar om de varkensvleesproductie de komende 4 jaar te verdubbelen. Het doel is om de Argentijnse varkensstapel met 300.000 zeugen te vergroten.
De bedoeling is om de zeugenstapel in het eerste jaar met 60.000 zeugen te laten groeien, in de komende 3 jaar zou de zeugenstapel nog eens met 80.000 per jaar moeten toenemen. In het document van de autoriteiten staat tevens vermeld dat het investeringsproject een terugbetalingstermijn van 7 jaar hanteert, en een rendement van 21,3%.
Door de jaren heen is de Argentijnse varkenssector al flink gegroeid. Momenteel produceert Argentinië circa 700.000 ton varkensvlees, in vergelijking met 2009 is dit een toename van maar liefst 250%.
Export naar China
De Chinese interesse om de Argentijnse varkensstapel te laten groeien is gebaseerd op eigen belang. China is doorlopend opzoek naar mogelijkheden om haar varkensvleesvoorraden weer op te bouwen, nadat de varkensstapel drastisch is verkleind door uitbraken van de Afrikaanse varkenspest. Met deze investering zal Argentinië naar eigen zeggen een jarenlange voorzieningszekerheid kunnen bieden voor China. Naar verwachting zal er zo'n 882.000 ton varkensvlees worden geproduceerd, bestemd voor de Chinese markt een waarde van circa $2.500 miljoen.
Varkensvlees uit voorraad
Ondertussen brengt China regelmatig bevroren varkensvlees uit voorraad op de markt in een poging om de prijzen te drukken. Aankomende vrijdag brengt het land wederom 10.000 ton varkensvlees uit staatsreserves op de markt, zo werd gisteren (18 augustus) bekend gemaakt. Inmiddels heeft China dat jaar al circa 500.000 ton varkensvlees uit voorraad vrijgegeven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.