BASF Venture Capital, de investeringsmaatschappij van het grote Duitse chemieconcern BASF, ziet kansen in de Chinese varkenshouderij.
BASF gaat investeren in het Chinese start-up bedrijf SmartAHC, een leverancier van digitaliseringsoplossingen in de varkenshouderij. Het bedrijf gebruikt digitalisering om de efficiëntie van bedrijven te verhogen en het dierenwelzijn te verbeteren. Door de digitale technologie wordt vroegtijdige opsoring van ziekten mogelijk en zijn varkenshouders naar eigen zeggen eerder in staat om besmette dieren te isoleren en grootschalige verspreiding te beperken.
Het is voor BASF de eerste investering in een agrarische start-up in China. De keuze is volgens een woordvoerder van BASF gebaseerd op hun optimistische blik op de ontwikkeling van de Chinese varkenssector op de lange termijn. Volgens BASF wordt met de investering ook de kans op uitbraken van Afrikaanse varkenspest, waar China volop mee kampt, mogelijk verlaagd. Dit omdat met de automatisering het contact tussen mens en dier wordt beperkt om zo risico van besmetting te verlagen.
"De Chinese veehouderij heeft veel ruimte om te groeien. Hoewel er ook grote uitdagingen zijn (zoals de coronacrisis en bijvoorbeeld de rencente overstromingen) heeft BASF veel vertrouwen in de Chinese varkenshouderij." Lan Song, CEO van SmartAHC, zegt met deze investering de capaciteit van de start-up te willen vergroten en haar marktaandeel te vergroten. Hoe groot de investeringsbedrag precies is, wordt niet bekend gemaakt.
BASF
Het van oorsprong Duitse BASF zit in diverse landen, waaronder ook in Nederland. Het bedrijf is onder andere actief in de chemische- en biologische gewasbescherming, oplossingen voor bodembeheer, plantgezondheid, ongediertebestrijding en digitale landbouwtoepassingen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.