Het uitvoeren van virustesten op vrachten inkomend voedsel zorgt voor vertraging in de Chinese havens. Mogelijk moeten ladingen worden omgeleid. Tevens gaat de Chinese overheid opnieuw varkensvlees uit voorraad op de markt brengen.
Sinds de coronacrisis is China steeds strikter geworden wat betreft het importeren van voedsel. Zo worden er tijdelijk vleesleveranciers opgeschort, waarbij er recentelijk nieuwe leveranciers op de verboden lijst zijn gezet. Ook wordt het geïmporteerde voedsel strenger gecontroleerd. De inspecties op het voedsel worden geïntensiveerd wat voor vertraging zorgt en waardoor de capaciteit sneller bereikt wordt.
Grote laders hebben deze week aan klanten vermeld dat er mogelijk ladingen moeten worden omgeleid naar andere havens. Naar verluidt zijn de ladingeigenaren aansprakelijk voor de mogelijk bijkomende kosten.
Yantian haven
Het probleem zit hem vooral in het tekort aan mogelijkheden voor producten die koel of bevroren bewaard worden. Volgens topcontainervervoerder Maersk heeft de Chinese douane extra middelen ingezet om de processen te versnellen. Yantian is nu de enige haven die nog steeds moeite heeft om alle inkomende ladingen te lossen.
Tot dusver zijn er slechts een handvol monsters positief getest uit de meer dan 200.000 afgenomen tests. China blijft ladingen inspecteren en tests uitvoeren bij een groot deel van de aangekomen goederen.
Varkensvleesvoorraad
Het China Merchandise Reserve Management Center heeft dinsdag op haar website vermeld dat China opnieuw varkensvlees uit voorraad op de markt gaat brengen. Het betreft 10.000 ton bevroren varkensvlees dat per 23 juli aangeboden wordt.
Dit is al de derde keer in korte tijd dat de Chinese overheid varkensvlees uit haar staatsreserves verkoopt om de varkensprijs enigszins te temperen. De meest recente keer was op 10 juli toen er 20.000 ton werd aangeboden, op 23 juni werd er zelfs 23.000 ton aangeboden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.