Voor de derde keer dit jaar heeft veevoergigant De Heus een overname gedaan. Met de aankoop van het Poolse Golpasz vindt het bedrijf dit keer overigens het geluk dichter bij huis dan voorgaande twee keren in respectievelijk Indonesië en Brazilië.
Hoewel de overname nog goedgekeurd moet worden door de Poolse autoriteit voor concurrentie en consumentebescherming, pronkt het persbericht al - trots - op de website van De Heus. De diervoederproducent geeft aan met de aankoop niet alleen te investeren in haar internationale positie, maar voornamelijk ook in de gespecialiseerde kennis van kalkoenvoeder die Golpasz met zich meebrengt.
Voordelen voor beide partijen
Volgens beide bedrijven vullen ze elkaar goed aan op het gebied van gespecialiseerde kennis rond diervoeding, veeteelt en huisvesting. Door de krachten te bundelen zien ze kansen om deze kennis verder uit te breiden. Daarbij voorziet de Poolse aankoop De Heus van nieuwe, specialistische kennis op het gebied van kalkoenenvoeding. In ruil daarvoor krijgt Golpasz toegang tot het internationale netwerk van De Heus.
De CEO van Golpasz, WiesÅ‚aw llków, ziet de toekomst zonnig tegemoet. Hij ziet de overname als een zeer positieve ontwikkeling voor de Poolse diervoederproducent. De overname maakt het mogelijk om verder te ontwikkelen binnen de markten waarin ze al actief zijn. Daarbij kunnen ze, naar eigen zeggen, door de samenwerking hun huidige klantenbestand beter bedienen. Volgens de CEO is ontwikkeling en efficiëntie de sleutel tot succes.
Golpasz
Met de aankoop van Golpasz hengelt De Heus één van de grotere diervoeder bedrijven van Polen binnen. Het bedrijf is al 50 jaar actief op de Poolse markt, levert 500.000 ton veevoeder per jaar, beschikt over een graanmagazijn van 100.000 ton en heeft nog 1.500 hectare aan grond waar producten op geteeld worden. Golpasz is voornamelijk actief in noorden en midden van Polen. Hoeveel De Heus heeft betaald, is niet bekend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10888274/de-heus-doet-opnieuw-overname-dit-keer-in-polen]De Heus doet opnieuw overname, dit keer in Polen[/url]