Nu de horeca stilligt en het bier niet meer rijkelijk uit de tap vloeit, zijn brouwerijen opzoek naar andere oplossingen voor hun bier. Grolsch en Bavaria komen als eerste over de brug met initiatieven om het bier nog van waarde te laten zijn. Onder meer de voervoersector is een bestemming.
Het in Enschede gevestigde Grolsch heeft bekend gemaakt duizenden liters bier terug te halen bij horecagelegenheden. Om te voorkomen dat het over datum raakt, heeft de bierbrouwer een andere oplossing gevonden. Woordvoerder Koert van ’t Hof meldt dat ze het bier niet opnieuw gebotteld kan worden, omdat ze de kwaliteit dan niet kunnen waarborgen. Daarom wordt het bier gebruikt om veevoer van te maken.
Voor Grolsch is het een enorme strop, zo’n 30% tot 40% van de productie gaat naar de horeca. Het initiatief om het op de veevoedermarkt te gaan afzetten, werkt overigens maar voor een klein deel van de hoeveelheid. Hoewel bier wel gebruikt wordt in het rantsoen voor varkens, gaat dit maar om een klein percentag vanwege de alcohol.
Bavaria
Een andere brouwerij die een andere afzetmarkt heeft gevonden voor zijn bier is de Lieshoutse brouwerij Bavaria. Deze brouwer levert ook al jaren producten voor veevoeding, daarnaast gaat het bedrijf nu bier verwerken tot desinfecterende middelen. De topman van de Brabantse brouwerij, Peer Swinkels, plaatste een bericht op Twitter waarin hij de productie van de middelen aankondigde.
Naar verluidt worden de horecaondernemers waar het bier opgehaald worden door de bierbrouwer gecompenseerd. Vervolgens worden de desinfecterende producten kosteloos aan zorginstellingen geleverd.
Andere initiatieven
Ook andere agrarische bedrijven komen met behulpzame initiatieven in deze coronacrisis. Zo verkoopt de familie Hut in Zeewolde ‘qarantaine-pakketen’ aan klanten. Deze pakketten bevatten onder andere aardappelen, uien, appels, eieren, bieten en wortelen. Alle producten zijn vers en komen van eigen land. Daarbij komen koper en verkoper niet met elkaar in contact, er wordt betaald via een tikkie en de koper hoeft enkel de kofferbak open te doen. Het pakket wordt vervolgens ingeladen en de verkoper sluit de kofferbak, waarop de koper weer verder kan.
Een ander initiatief is de ‘Support Your Locals Box’ dat is bedacht door worstenmakers Brandt en Levie uit Amsterdam. Zij hebben de handen ineen geslagen met andere restaurants en eetcafés om op die manier de producten te kunnen slijten, zodat het niet hoeft te verpieteren. De boxen bevatten basisproducten die voldoende zijn voor één maaltijd en worden met een elektrische bakfiets door Amsterdam afgeleverd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10886460/onverkoopbaar-bier-wordt-verwerkt-tot-veevoer]Onverkoopbaar bier wordt verwerkt tot veevoer[/url]