Tönnies, de grootste slachterij van Duitsland, wil de komende jaren fors inzetten op dierwelzijn en duurzaamheid. In de plannen worden varkenshouders en andere ketenpartijen betrokken.
Eigenaar Clemens Tönnies wil het dierenwelzijn van varkens in Duitsland verbeteren. Met deze duurzaamheidsvisie reageert het bedrijf op de maatschappelijke discussie rondom dierenwelzijn, klimaatbescherming, milieu, arbeidsomstandigheden en vleesconsumptie.
10% meer ruimte
Dez nieuwe bedrijfsvisie heeft 15 specifieke doelen. Volgens de perswoordvoerder van Tönnies hebben die onder meer betrekking op de circulaire economie. Hieronder valt het gebruik en bescherming van hulpbronnen, maar ook sociale verantwoordelijkheid voor de plattelandsgebieden en verbeterde efficiëntie en duurzaamheid in verpakking en logistiek.
Ook wil Tönnies dat de varkens 10% meer leefruimte in de stal moeten hebben dan de wet vereist. Dit zou in overeenstemming zijn met het minimale vereisten van het particulieren initiatief 'tierwohl'. Tönnies wil zich ook inzetten in de ontwikkeling van nieuwe stallen en diermanagementmethoden. Op de korte termijn wil hij samen met varkenshouders 500 stallen bouwen, waarbij de varkens naar buiten kunnen kijken en er verse lucht in de stallen rond blaast. Daarnaast wil Tönnies het aandeel slachtvarkens uit stallen met vergaande maatregelen voor dierenwelzijn en klimaatvriendelijkheid verhogen naar 70% in 2030.
Meerprijs uit handel
Voor de ontwikkeling van de duurzaamheid zijn deze doelstelling van positieve invloed. Of het makkelijk gaat zijn om de doelstellingen te realiseren, is echter een tweede. Er dienen investeringen te worden gedaan waardoor de kosten van het produceren van varkensvlees toenemen.
Volgens Tönnies heeft hij al verschillende grote marktgroepen kunnen overtuigen om deel te nemen. Met als doel een gezamenlijke intentieverklaring waarin de sector zich verbindt tot een zo groot mogelijk dierenwelzijnsverbetering in de varkenshouderij. Hij stelt dat de handel de meerprijs voor dierenwelzijn aan de varkenshouder moet uitbetalen.
Tijd om te doen
De directer vind dat er gezorgd moet worden dat de burger de dierlijke producten blijft accepteren. Vandaar zijn oproep aan de varkenshouderijsector, politici en aan niet-gouvernementele organisaties. "Wij roepen op tot een nationale consensus over dierenwelzijn. Er is genoeg gezegd over hoe dieren beter kunnen worden gehouden. Nu is het tijd om te handelen." Daarnaast heeft hij aangegeven dat dat hij er op vertrouwd dat ook zijn concurrenten de noodzaak ervan inzien.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.