Supermarktconcern PLUS heeft in samenwerking met Vion en 14 Nederlandse varkenshouders een gesloten keten opgezet. Het vlees zal medio oktober in het schap liggen.
De samenwerking leidt naar eigen zeggen tot transparantie en kansen op het gebied van smaak, dierenwelzijn en milieu. Ook streven de betrokken partijen er naar om de milieu-impact van varkensvlees te verlagen.
In eerste instantie gaat het om 2.800 geslachte varkens per week. De verwachting is dat er op termijn opgeschaald kan worden naar 5.000. "De insteek van de samenwerking is dat elke ketendeelnemer zijn boterham moet kunnen verdienen", zo laat Plus weten. Over concrete toeslagen die leveranciers bovenop de varkensprijs beuren, wordt geen mededeling gedaan.
Inzicht in herkomst
Met de keuze voor een gesloten keten kan Plus transparantie bieden over de herkomst van varkensvleesproducten met het keurmerk 'Beter Leven 1 ster' van de Dierenbescherming. Hierdoor wordt de communicatie tussen leverancier, varkenshouder en afnemer eenvoudiger.
Deze stap naar een eigen, gesloten keten is onderdeel van de zogeheten 'Ken de Keten-aanpak' van Plus. Op de website van de supermarktketen worden deelnemende varkenshouders voorgesteld aan de consument. Sommigen van hun stellen hun bedrijf open voor consumenten.
Milieu-impact verlagen
Door de consumenten te helpen met een verantwoorde keuze, kiest Plus ervoor om een productgroep over te laten stappen op een verantwoorde samenwerkingsketen. De betrokken partijen streven er naar om zo’n min mogelijk varkens nodig te hebben om aan de vraag van de consument te voldoen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.