Steeds vaker worden 'voer' en 'advies' los van elkaar gezien. Ook het bedrijf SolFeed Feed Service uit het Brabantse Sint-Oedenrode richt zich op deze manier van werken. Het hoopt varkenshouders zo de regie te geven in de rantsoensamenstellingen.
Jullie zijn een relatief nieuwe speler in een verzadigde markt. Wat is jullie aanpak?
"We zijn inderdaad een relatief nieuwe speler, maar ik wil deze markt niet verzadigd noemen. De voersector is namelijk aan het veranderen, waarbij productie en advies vaker van elkaar worden gescheiden. De aanpak van SolFeed faciliteert deze manier van werken. Op basis van ons advies kiest de varkenshouder welke mengvoerfabrikant de brok gaat produceren", zo vertelt Van den Elsen. Gloudemans vult aan: "Daarbij beschikken we over een groot netwerk van staladviseurs; zo kunnen we op andere terreinen ook advies geven. We bieden service op maat."
Wat zijn de voordelen als voer en advies worden gescheiden?
"Met onze manier van werken krijgt een varkenshouder weer grip op zijn voersamenstelling. Wij passen de rantsoenen niet aan, tenzij de klant dit vraagt. Dit leidt tot continuïteit in de stal, wat de technische en financiële resultaten ten goede komt", aldus Van den Elsen. Gloudemans licht toe: "Varkenshouders in Nederland hebben relatief weinig voerkennis, omdat ze jaren ontzorgd zijn door de mengvoerindustrie. Dat heeft de sector veel gebracht, maar we zijn nu op een punt beland dat een ondernemer weer scherper wordt op de voerprijs. Het model dat wij bieden, geeft de veehouder maatwerk in advies en in voer."
Hoe onafhankelijk is onafhankelijk voeradvies?
Van den Elsen: "Deze vraag krijgen wij vaker. In onze ogen is onafhankelijk dat advies en productie van elkaar gescheiden zijn. De voersamenstelling wordt dus bepaald door nutritionele eisen van de voerspecialist, en niet door inkoopposities van de fabrikant. Gloudemans vult aan: "Sommige mengvoerfabrikanten zien ons als een bedreiging, maar anderen zien een kans in dit concept. Dankzij onze orders kunnen zij de bezettingsgraad in de fabriek op peil houden, zonder dat er allerlei verkopers moeten worden betaald."
Het toedienen van overzeese sojabonen ligt onder vuur. Is dit terecht, en zijn er alternatieven?
"Het is goed dat we over dit vraagstuk nadenken, maar veel alternatieven voor soja zijn kostprijsverhogend. Daarnaast is de consument vaak niet bereid om extra te betalen voor de duurzaamheidsinspanningen van de varkenshouders", zo meldt Van den Elsen. Gloudemans: 'We moeten niet vergeten dat de varkenssector al heel circulair is, onder andere door het aanwenden van reststromen vanuit de levensmiddelenindustrie. In onze adviezen proberen wij zoveel mogelijk benutbaar eiwit en energie in de rantsoenen uit bijproducten te halen."
Hoe ziet de toekomst van de mengvoerindustrie er volgens jullie uit?
Van den Elsen: "Het aantal potentiële afnemers wordt minder, omdat de prognoses uitwijzen dat het aantal varkenshouders gaat dalen tot circa 1.000. Wij verwachten meer integraties en voergeldconstructies, maar wij denken ook dat er altijd ondernemers zijn die zelfstandig willen blijven. Onze transparante manier van werken, maakt ketens mogelijk zonder dat partijen hun zelfstandigheid moeten opgeven." Gloudemans: "Ik schat in dat circa 10% van de varkenshouders gebruik maakt van onafhankelijke voeradviseurs, wat betekent dat wij nog een markt te winnen hebben."
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit artikel is een ingekort onderdeel uit de varkensanalyse van 2019. De abonnees van Boerenbusiness Varkens & Voer Pro hebben deze onlangs ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met Varkens & Voer Pro krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere interessante seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.