In een periode waarin de varkenscyclus zich laat gelden, werkt Vion door aan de organisatie van vraag- en conceptgestuurde ketens. Volgens Ronald Lotgerink, de CEO van Vion, biedt het nieuwe 'Building Balanced Chains' varkensbedrijven de kans om prijsrisico’s te beperken en de productie af te stemmen op de wensen uit de markt.
Lotgerink staat nu iets meer dan een half jaar aan het roer bij Vion, en in de eerste maanden na zijn transfer vanuit Zwanenberg Food Group is hij geen verrassingen tegengekomen. "Ik heb geen spijt van mijn overstap. Zwanenberg is een mooi bedrijf, maar je bent bij Vion de spin in het web van de Nederlandse vleesketen. Van het varken of de koe tot en met de consument."
In mei staat de Nederlandse vleesvarkensnotering van Vion bijna op het hoogste punt van de laatste 2 jaar: €1,80 per kilo geslacht gewicht. Het is voor landelijke media een reden om te schrijven dat varkensvlees in het tweede kwartaal van 2019 'peperduur' wordt. Lotgerink stoort zich er niet aan, maar vindt het juist goed dat zij de hausse in de markt oppikt. Dit maakt volgens hem dat de consument bewust wordt van het feit dat de vleesmarkt sterke bewegingen doormaakt. "Dat laat tevens zien dat we in Nederland niet als eiland opereren. In deze discussie moet een balans ontstaan en we zijn van plan om de komende tijd (veel meer dan nu) een rol te spelen in het maatschappelijk debat."
De impact van Afrikaanse varkenspest op de wereldwijde varkensmarkt is door de grootte van de Chinese markt goed voelbaar. "De wereldmarkt is bepalend voor de varkensprijs. Ik verwacht op korte termijn dus ook geen veranderingen. Over de lange termijn doe ik geen uitspraken." Lotgerink wijst ook op de rol van de Verenigde Staten en Zuid-Amerika. Ondanks de importheffingen, kunnen de Verenigde Staten op een goedkopere manier varkensvlees richting China exporteren dan de Europese Unie. "De vraag is wat de Chinese consument doet als varkensvlees in de winkel duurder wordt."
Sterke keten
De topman is ook een warm pleitbezorger voor het inrichten van sterke ketens die minder afhankelijk zijn van stijgingen of dalingen in de prijs. "Alleen op die manier kan je de prijs-kwaliteitverhouding goed inrichten voor de hele keten." Daarbij moet niet het aanbod leidend zijn, maar de vraag. "Dit is een volgende stap en moet de varkenshouders tevens meer prijszekerheid bieden. Inmiddels valt ongeveer 90% van de aanvoer van varkens aan Vion in Nederland onder de labels Good Farming Star, Good Farming Balance of Organic", vertelt Lotgerink. "De meerkosten worden vergoed, waardoor de varkenshouder zekerheid heeft. Daarin heeft Vion een rol als verkeersagent."
Vion wil deze rol als verkeersagent uitbreiden met het inrichten van een vraaggestuurde keten. Daarin wordt een groep varkenshouders gekoppeld aan een groep afnemers. Zij kunnen de keten in onderlinge afstemming dan zo efficiënt mogelijk inrichten, om zodoende de vleesproducten met de specificaties van het supermarktconcept in het winkelschap te krijgen. Vion heeft dit initiatief omgedoopt tot 'Building Balanced Chains'.
Optimale verwaarding
Lotgerink ziet in Nederland ruimte voor 6 tot 7 ketens, waarbij Vion zich focust op optimale verwaarding van het vlees. "De rest blijft vrije markt: circa 30% van het aanbod." De topman beseft wel zich dat niet iedere varkenshouder zich in deze ketens thuis gaat voelen. "Ook in de retail is niet elke partij overtuigd van participatie in een keten", zo geeft Lotgerink ruiterlijk toe. "Je hebt minder vrijheid, maar krijgt wel een goede prijs en financiële zekerheid. Elke ondernemer moet daarin zijn eigen keuze maken."
Ook digitalisering is essentieel bij een goede werking van de vleesketen. Daarbij moeten de leveranciers en afnemers alle nuttige informatie met elkaar delen. Retailers kunnen via de digitale snelweg hun wensen veel concreter kenbaar maken, terwijl de varkenshouders productinformatie direct kunnen doorspelen. "Vion is in dit proces het navigatiesysteem", schetst Lotgerink. Hij noemt als voorbeeld Shanghai, waar de consument met het scannen van de QR-code op de verpakking alle beschikbare data kan inzien. Dat ziet hij ook voor zich op de Nederlandse markt. "Dit hoort bij de hedendaagse transparantie die klanten verwachten."
Lotgerink ziet in het intensiveren van digitalisering een blauwdruk voor de Nederlandse agri- en foodsector. "Wanneer we alle data aan elkaar weten te koppelen en de informatiestromen weten te organiseren, dan kunnen we Nederland in de markt zetten als een herkenbaar kwaliteitsmerk."
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit artikel is een ingekort onderdeel uit de varkensanalyse van 2019. De abonnees van Boerenbusiness Varkens & Voer Pro hebben deze onlangs ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met Varkens & Voer Pro krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere interessante seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.