Vion heeft donderdag 2 mei een nieuw barbecue-assortiment geïntroduceerd. Het vleesconcern heeft, in samenwerking met grillmaster Jord Althuizen, het label BBQ Star ontwikkeld en wil daarmee inspelen op de toenemende vraag naar kwaliteit en smaak. "We willen de vleesconsumptie op deze manier een positieve impuls geven", aldus Maiko van der Meer, de CCO bij Vion Pork.
Wat houdt BBQ Star in?
"Onder BBQ Star hebben we 7 barbecueproducten geïntroduceerd, zowel rundvlees als varkensvlees: van bekende producten (spareribs) tot meer exclusief vlees (Flat Iron Steak en Côte de Boeuf). De bedoeling is om de consumenten te verleiden meer bijzondere kwaliteitsproducten te eten en bereiden. Niet iedereen durft dat op de barbecue. Met onze speciaal ontwikkelde kruidenmengsels, marinades en instructiefilmpjes willen we deze drempel verlagen."
Wat is de rol van barbecue-goeroe Jord Althuizen?
"Wij hebben elkaar in september gevonden. Althuizen wil, net zoals Vion, mensen laten genieten van een eerlijk en mooi stukje vlees. We hebben samen zorgvuldig 7 vleessoorten geselecteerd. Het gaat om varkensvlees met het 1 ster Beter Leven-keurmerk en de beste delen van de Simmentaler."
Waarom neemt Vion dit initiatief?
"Vion is een belangrijke speler in de vleesmarkt. Wij merken dat de grote massa steeds vaker bij de retailers op zoek gaat naar bijzonder vlees en zien het als onze taak om deze consumenten te helpen met de navigatie door het vleesschap. Afgelopen jaar zijn we daar al mee begonnen door de introductie van Tomahawk. Dat werd met applaus ontvangen door de retail. BBQ Star is daar een vervolg op. Met deze 7 barbecueproducten willen we het vleesschap nieuw leven in blazen."
Hoe gaan jullie dit concept uitrollen?
"Op de Nederlandse markt rollen we het concept in eerste instantie uit door middel van Albert Heijn. Daarbij zijn de eerste retailers in Italië en Duitsland beleverd. We beraden ons er nog op hoe we het verder willen uitrollen. We zijn kritisch op de kwaliteit en gaan dan ook zorgvuldig te werk. Bovendien gaat het om kostbare producten. Een prijs van ruim €10 per stuk is niet ongebruikelijk. BBQ Star is vooral bedoeld voor speciale gelegenheden; bijvoorbeeld voor consumenten die op een feestje goed voor de dag willen komen. BBQ Star zet in op beleving."
Wat gaan varkenshouders van het concept merken?
"Het is belangrijk dat Vion een gezond bedrijf blijft en waarde weet toe te voegen voor de consumenten. De veehouders in Nederland zijn gebaat bij een toekomstbestendig Vion. Door te zorgen dat de consumptie van vlees en de toegevoegde waarde van vlees behouden blijft, profiteert de hele keten."
Ondanks kritische geluiden vanuit de maatschappij op de hedendaagse vleesconsumptie, is de barbecue in opkomst. Gaat dit concept de afzet een extra boost geven?
"Als Vion vinden wij het onterecht dat vlees in zo'n slecht daglicht staat. Duurzaamheid, dierenwelzijn en kwaliteit staan voorop in de Nederlandse varkenshouderij. Wij herkennen ons dus niet in de heersende negativiteit en vinden het belangrijk om vlees in een positief daglicht te stellen. BBQ Star moet daaraan bijdragen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10882318/vion-bbq-star-is-impuls-voor-vleesschap]Vion: 'BBQ Star is impuls voor vleesschap'[/url]