De veevoersector is ergens wel een traditionele business, die produceert voor een doelgroep die in verband wordt gebracht met milieuvervuiling. Tegelijkertijd toont de sector de ambitie door zich vierkant achter de klimaatdoelen te scharen. Deze boodschap moet alleen nog gecommuniceerd worden.
Het jaarcongres van Nevedi (de brancheorganisatie voor de diervoederindustrie) stond donderdag 10 november in Baarn in het teken van klimaat. Met 'weervrouw' Helga van Leur als gespreksleider leidde dat tot boeiende gesprekstof.
Communicatieprobleem
Pieter van Geel, voorzitter van de Klimaattafel Landbouw, beet als eerste spreker het spits af en complimenteerde de sector voor de uitgesproken ambities om de broeikasgasreductie omlaag te brengen. In plaats van de afgesproken 3,5 megaton (de doelstelling uit het Klimaatakkoord) is de ambitie om in 2030 een reductie 7 megaton te realiseren.
Wel concludeerde hij dat de veevoersector een 'communicatieprobleem' heeft. Dit omdat het feit dat reststromen uit de levensmiddelenindustrie worden omgezet tot hoogwaardige dierlijke eiwitten, bij het grote publiek vaak niet bekend is. Deze werkwijze sluit volgens hem naadloos aan bij de kringloopgedachte van minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).
De tweede spreker Anke Hamminga-Hiemstra, commercieel directeur van Cargill, begon in haar pleidooi dat duurzaamheid ook goed moet zijn voor de portemonnee. "Want, zonder verdiensten houdt geen enkel business model stand." Daarnaast benoemde hij de duurzaamheidsdoelstellingen die Cargill nastreeft. Zo wil het bedrijf de ontbossing voor het produceren van voergrondstoffen reduceren tot 0 en zorgen voor voldoende voedsel voor iedereen.
CO2-Footprint vlees
De paneldiscussie, met onder meer Henk Flipsen (Nevedi) en Bert Urlings (Vion) spitse zich toe op de CO2-footprint van vlees. Volgens Urlings hoort de CO2-footprint van Nederlands varkensvlees tot de 10% laagste van de wereld, alleen wordt dit nog niet gecommuniceerd naar consumenten. Urlings wil consumenten hierop wijzen en denkt daarbij bijvoorbeeld aan een sticker op de verpakking.
De data om dit objectief inzichtelijk te maken, is volgens Eurlings al wel aanwezig. Volgend jaar wil Vion, in samenwerking met de veevoersector, starten met een pilotproject. Flipsen verwacht dat het inzichtelijk maken van de CO2-footprint van vlees de consumenten helpt bij de aankoopbeslissing.
Flipsen vindt daarnaast dat consumenten tools moeten krijgen waarop zij de aankoop kunnen baseren. Want waar de ene consument dierenwelzijn het meest belangrijk vindt, is dat voor een andere consument de CO2-footprint van vlees.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10880466/de-veevoersector-moet-leren-communiceren]'De veevoersector moet leren communiceren'[/url]