Shutterstock

Achtergrond Jaarcongres Nevedi

'De veevoersector moet leren communiceren'

9 November 2018 - Wouter Baan - 1 reactie

De veevoersector is ergens wel een traditionele business, die produceert voor een doelgroep die in verband wordt gebracht met milieuvervuiling. Tegelijkertijd toont de sector de ambitie door zich vierkant achter de klimaatdoelen te scharen. Deze boodschap moet alleen nog gecommuniceerd worden.

Het jaarcongres van Nevedi (de brancheorganisatie voor de diervoederindustrie) stond donderdag 10 november in Baarn in het teken van klimaat. Met 'weervrouw' Helga van Leur als gespreksleider leidde dat tot boeiende gesprekstof.

Communicatieprobleem
Pieter van Geel, voorzitter van de Klimaattafel Landbouw, beet als eerste spreker het spits af en complimenteerde de sector voor de uitgesproken ambities om de broeikasgasreductie omlaag te brengen. In plaats van de afgesproken 3,5 megaton (de doelstelling uit het Klimaatakkoord) is de ambitie om in 2030 een reductie 7 megaton te realiseren.

Wel concludeerde hij dat de veevoersector een 'communicatieprobleem' heeft. Dit omdat het feit dat reststromen uit de levensmiddelenindustrie worden omgezet tot hoogwaardige dierlijke eiwitten, bij het grote publiek vaak niet bekend is. Deze werkwijze sluit volgens hem naadloos aan bij de kringloopgedachte van minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

De tweede spreker Anke Hamminga-Hiemstra, commercieel directeur van Cargill, begon in haar pleidooi dat duurzaamheid ook goed moet zijn voor de portemonnee. "Want, zonder verdiensten houdt geen enkel business model stand." Daarnaast benoemde hij de duurzaamheidsdoelstellingen die Cargill nastreeft. Zo wil het bedrijf de ontbossing voor het produceren van voergrondstoffen reduceren tot 0 en zorgen voor voldoende voedsel voor iedereen.

CO2-Footprint vlees
De paneldiscussie, met onder meer Henk Flipsen (Nevedi) en Bert Urlings (Vion) spitse zich toe op de CO2-footprint van vlees. Volgens Urlings hoort de CO2-footprint van Nederlands varkensvlees tot de 10% laagste van de wereld, alleen wordt dit nog niet gecommuniceerd naar consumenten. Urlings wil consumenten hierop wijzen en denkt daarbij bijvoorbeeld aan een sticker op de verpakking.

De data om dit objectief inzichtelijk te maken, is volgens Eurlings al wel aanwezig. Volgend jaar wil Vion, in samenwerking met de veevoersector, starten met een pilotproject. Flipsen verwacht dat het inzichtelijk maken van de CO2-footprint van vlees de consumenten helpt bij de aankoopbeslissing.

Flipsen vindt daarnaast dat consumenten tools moeten krijgen waarop zij de aankoop kunnen baseren. Want waar de ene consument dierenwelzijn het meest belangrijk vindt, is dat voor een andere consument de CO2-footprint van vlees.

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Frans 12 November 2018
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10880466/de-veevoersector-moet-leren-communiceren]'De veevoersector moet leren communiceren'[/url]
Veevoerfabrieken zijn enorme energieslurpers en grotendeels overbodig. Volle vrachten grondstoffen rechtstreeks naar de boer scheelt veel diesel en op- en overladen. Mengen kan ook bij de boer en persen is onnodige luxe. Na de enorme stallensloop kan binnenkort de sloop van fabrieken starten.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele
varkens & voer noteringen

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Analyse Varkens

Waarom Vion er financieel zo beroerd voorstaat

Nieuws Varkens

Continuïteit Vion in gevaar na nieuw financieel debacle

Analyse Varkens

Promotie van CFO Klimp bij Vion is niet onlogisch

Nieuws Ondernemen

Vion laat andere CEO de nieuwe strategie uitvoeren

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden