De Italiaanse autoriteiten hebben afgelopen jaar ongeveer 300.000 hammen in beslag genomen. De reguliere hammen van Deense genetica zouden verkocht zijn als de duurdere Parma- of San Daniele-ham.
Parmaham is een beschermde productbenaming. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet het productieproces aan voorwaarden voldoen. Zo moeten de varkens uit Italië komen, zeker 9 maanden oud zijn en minimaal 160 kilo wegen. Op dit punt wringt de schoen: de ‘sjoemelhammen’ zouden namelijk van varkens met Deense Duroc-genetica komen, welke in kortere tijd (circa 8 maanden) op het minimale slachtgewicht zitten.
Serieuze volumes
De fraude is in februari 2017 al aan het licht gekomen. Echter, de details zijn nu pas naar buiten gebracht. De sjoemelpraktijken zouden langere periode hebben plaatsgevonden. Zo’n 140 (Noord)-Italiaanse varkenshouders zouden bij de fraude betrokken zijn. Het zijn serieuze volumes die de autoriteiten in beslag hebben genomen. Het gaat namelijk om circa 10% van de Italiaanse ham-productie per jaar, met een waarde van circa €90 miljoen.
Er wordt wel vaker verondersteld dat Parmaham niet per se van Italiaanse varkens hoeft te komen. Dit is echter een misvatting. De voorwaarde is dat Parmaham van varkens moet komen die in Italië geboren, gehouden en geslacht zijn. Er kan ook ham (van bijvoorbeeld Nederlandse varkens) uit Parma komen, maar dat mag geen Parmaham heten; dit maakt het verwarrend. Originele Parmaham is te herkennen aan een 5-puntige kroon op de ham of de verpakking.
Vaker fraude met hammen
Er wordt vaker geprobeerd om goedkopere hammen te slijten als Iberco- of Parmaham. In Spanje hebben onderzoekers een manier gevonden om de beschermde productiebenaming te contoleren op echtheid. Middels een MRI-Machine kunnen hammen gecontroleerd worden op vetgehalte en de mate van rijping. Dit voorkomt dat de hammen moeten worden opengesneden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.