De varkenshouderij zal dit jaar een beduidend minder jaar hebben dan in 2017. Dat meldt ABN Amro in haar sectorprognose. De bank verwacht dat de hogere productie van varkensvlees druk zal geven op de prijzen.
De vraag naar varkensvlees in Europa zal het komende jaar stabiel tot licht dalend zijn. Daarentegen zal de vraag buiten Europa (onder meer Azië en Afrika) het komende jaar harder stijgen.
Exportwaardes
Naar schatting is er in 2017 voor €1,95 miljard aan varkenvlees uit Nederland naar het buitenland geëxporteerd. Het is een groei van 7%, tegenover 2016. Deze groei was echter alleen te danken aan de export naar landen binnen de Europese Unie (EU), want de uitvoer naar landen buiten de EU daalde met 18% (met name door China).
China is een belangrijk afnemer van varkensvlees. In 2016 herstructureerde China de varkenssector, wegens door milieu- en gezondheidsoverwegingen. Het betekende dat de productie van varkensvlees terugviel en het land dus meer moest importeren, waardoor de export naar China in 2016 met 33% steeg. Dat effect was in 2017 niet meer aanwezig.
Verwaarding van vlees
Voor Europese varkenshouderijen is de export naar Azië belangrijk voor een betere verwaarding van het vlees. Dit jaar zal de markt in het teken staan van de hogere importtarieven van China op varkensvlees uit de Verenigde Staten (VS). Deze hogere importtarieven biedt kansen voor de Europese sector, zo meldt ABN Amro in haar rapport. Echter, men moet wel bedenken dat het varkensvlees uit de VS de markt elders onder druk kan zetten.
Hoge kwaliteit is concurrentievoordeel
Het Nederlandse varkens concurreert minder op prijs en meer op kwaliteit. Na het varkensvleesschandaal in China in 2013 is hygiëne, voedselveiligheid en traceerbaarheid belangrijker geworden. De Nederlandse varkenssector probeert dit onder meer onder de aandacht te brengen met het Holland Varken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.