De druk op de Europese varkensmarkt vertaalt zich in een flinke prijsdruk voor de industrie en de primaire producenten. Echter, de consumentenprijs geeft daarentegen nog geen krimp.
De laatste maanden heeft de varkensmarkt een kanteling laten zien. De markt is van een vraagmarkt verandert in een aanbodmarkt. De opbrengstprijzen staan onder druk en dan vooral af boerderij. Opvallend is echter dat de consumentenprijs stevig bleef staan.
Consumentenprijs geeft geen krimp
De af boederijprijs stond in juni 2017 nog op 138 punten, maar is in december 2017 gedaald tot 104 punten. Het betreft een forse daling. Ook de industrieprijs wist tot de herfst het hoofd boven water te houden, maar daalde uiteindelijk ook van 123 punten in september naar 111 punten in december.
Daarentegen bleef de consumentenprijsindex het afgelopen jaar wel vrij constant (108 punten). In december 2017 liet de index zelfs een niveau van 109 punten zien. Het is opvallend dat de consumentenprijs niet meedaalt met de industrie- en af-boerderijprijs, maar dit heeft een logische reden: een prijsverlaging van de industrieprijs wordt minder snel opgevolgd door de retail dan een prijsverhoging.
Stijging van slachtvarkens
De kanteling van de markt heeft te maken met meerdere factoren. Zo is het aanbod van slachtvarkens in de Europese Unie behoorlijk gestegen. Dit hangt weer samen met een groter aanbod van biggen, wegens een groeiende zeugenstapel. Een andere factor is dat de vraag vanuit China teruggelopen is, omdat de binnenlandse productie toegenomen is.
Daarnaast hebben de Europese exporteurs last van de relatief sterke euro en is de varkensproductie (en ook de export) in de Verenigde Staten gestegen, wat leidt tot verdringing van Europese aanbieders. Afzetmarkten buiten de Europese Unie vragen slechts kleine volumes, waardoor de afzet duidelijk bemoeilijkt wordt.
Varken van morgen
De Nederlandse supermarkten verkopen tegenwoordig alleen vers varkensvlees dat onder het programma 'Varken van morgen' geproduceerd is. De meerkosten hiervan (ongeveer €0,10 per kilo slachtgewicht) moeten worden gedekt door opbrengsten vanuit de Nederlandse retailsector. Daarom is een stijging van de consumentenprijs noodzakelijk. Verder wordt er verwacht dat de consumentenprijs in de toekomst structureel hoger zal liggen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.