Op het moment dat Danish Crown volop aan het onderhandelen was om Tican over te nemen, heeft de Deense mededingingsautoriteit Tönnies aangemoedigd zich in de strijd om de Deense slachterij te mengen. Dit verklaarde Clemens Tönnies.
Terwijl de overname van Tican door Danish Crown ter beoordeling bij de mededingingsautoriteit lag, riepen de autoriteiten Tönnies op om ook in te schrijven op het Deense bedrijf. Dit heeft Clemens Tönnies verklaard tegenover Landbrugs Avisen. ‘De mededingingsautoriteit dacht dat het een goede stap was als wij ons gingen mengen in de overnamestrijd. De autoriteiten moedigde ons aan om dit te doen.’
Tönnies is blij dat het uiteindelijk aan het langste eind trok. Danish Crown kondigde in februari 2015 aan Tican te willen inlijven. De mededingingsautoriteit keurde de overname telkens af. In oktober verloor Danish Crown het geloof dat de overname ging slagen en trok zich terug. Nog geen dag later had Tönnies al een principeakkoord gesloten met Tican. ‘Wij zagen eerder geen kans om onze positie in de Deense markt te versterken vanwege de dominantie van Danish Crown.’ Nadat de deal met Danish Crown afketste, nam Tican-ceo Ove Thejls contact op met Tönnies. ‘Toen zagen we een kans de dominantie te doorbreken.’
Danish Crown is daarentegen minder blij met de suggestie die Tönnies wekt. ‘Als de uitspraken waar zijn, dan kunnen vraagtekens worden gezet bij de rol die de mededingingsautoriteit vervult. Wij zijn als verliezende partij uit de bus gekomen, mogelijk door inmenging van de autoriteiten’, zegt Danish Crown-cfo Preben Sunke
In de ogen van Danish Crown heeft de mededingingsautoriteit een acties industriebeleid gevoerd. ‘Er kan over worden gediscussieerd of de autoriteiten wel een dergelijk rol moeten hebben. In mijn ogen is de mededingingsautoriteit hiermee verder gegaan dan dat het mandaat van de organisatie voorschrijft’, zegt Sunke.
Adrian Lübbert, de voorzitter van de Deense mededingingsautoriteit, spreek tegen dat hij Tönnies over heeft overgehaald zich in de strijd om Tican te mengen. ‘Wanneer wij een overname onderzoeken, dan kijken wij naar de manier waarop de overname de markt beïnvloedt. Als we horen dat er andere potentiële kandidaten zijn, dan informeren wij die, maar wij beslissen niet voor bedrijven of ze een bod uit brengen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.