De nieuwe goedkeuringsplicht voor transportvoertuigen heeft de landbouwsector verrast. Brancheorganisatie Fedecom zegt er alles aan te doen uitstel te bewerkstelligen. Lang niet iedere fabrikant is namelijk klaar voor de regels. Theo Vulink, branchemanager van Fedecom, legt uit hoe de vork in de steel zit.
Voor velen kwam de goedkeuringsplicht voor getrokken landbouwvoertuigen als een verrassing. In de media was er weinig tot niets over te lezen. Zelfs niet alle fabrikanten hebben hun zaken op orde. Brancheorganisatie Fedecom pleit voor uitstel bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W). Boerenbusiness vroeg branchemanager Theo Vulink hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Fedecom zegt verrast te zijn met de invoering van een goedkeuringsplicht. Was vooraf niets bekend?
"De hoofdlijnen voor de Europese goedkeuringsplicht zijn al in 2014 gepresenteerd. Er vond echter nog een discussie plaats over de details; voornamelijk specifieke eisen. Het ministerie van I&W is onduidelijk geweest over de daadwerkelijke implementatie. In Nederland is altijd gesproken over 1 pakket, waarbij ook kentekening werd ingevoerd. Dit is ook waar fabrikanten rekening mee hielden."
Waarom is de nieuwe goedkeuringsplicht juist voor Nederland zo'n issue?
"Andere Europese landen kunnen terugvallen op hun nationale keuringseisen. In Duitsland is dat bijvoorbeeld de TÜV-keuring. De Europese Unie (EU) kende, voor de komst van deze goedkeuringsplicht, geen centrale goedkeuring. Een fabrikant moest zijn machines dus per land laten keuren. Nederland heeft deze keuringsplicht nooit gehad, omdat de voertuigen hiervoor moeten zijn geregistreerd. Dit gaat het gemakkelijkste met een kentekenplicht en die hebben wij niet."
Is er een instantie in Nederland die de voertuigen mag keuren?
"Dit gebeurt in Nederland door de RDW. Dit proces is reeds in werking gezet en zij zijn in staat om de transportvoertuigen (categorie R) en getrokken werktuigen (categorie S) te keuren. De RDW mag keuren voor toelating in heel de EU. Daarvoor moet nog wel meer geïnvesteerd worden. Instanties in andere landen mogen ook weer werktuigen keuren die in Nederland zijn toegestaan. Echter, niet alle fabrikanten waren voorbereid op en werden dus verrast door de snelheid."
Fedecom heeft bij het ministerie gevraagd om uitstel. Komt die er ook denkt u?
"Half december hebben we, samen met andere organisaties als Cumela, een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer om het kenteken voor landbouwvoertuigen zo spoedig mogelijk in te voeren. De implementatie van de nieuwe regelgeving gaat te snel. Daarom hebben we om 1 jaar uitstel gevraagd. Hopelijk komt hier snel antwoord op. We spannen ons maximaal in."
Loopt iemand risico die een niet-gekeurde kieper of getrokken machine heeft gekocht in 2018?
"De controle op niet-gekeurde voertuigen is lastig, omdat Nederland geen registratieplicht heeft. Het is een grijs gebied. In het wetsvoorstel van december 2016 voor het trekkerkenteken, is opgenomen dat voertuigen achter een trekker die 25 kilometer per uur rijdt hetzelfde kenteken voeren, op een witte kentekenplaat. In dit wetsvoorstel staat ook dat combinaties die 40 kilometer per uur willen rijden over een eigen kenteken moeten beschikken. Daar staat deze goedkeuringsplicht los van. Vergelijk het met de autowereld. Een aanhanger moet ook altijd gekeurd zijn."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10877139/maximaal-inspannen-voor-uitstel-regels][/url]
Vergelijk het met de autowereld. Een aanhanger moet ook altijd gekeurd zijn."Dit is een reactie op dit artikel:
Klopt voor geen kant. Tot 3500 kg geen apk bij snelverkeer