5 vragen aan Theo Vulink

'Maximaal inspannen voor uitstel regels'

9 Januari 2018 - Niels van der Boom - 4 reacties

De nieuwe goedkeuringsplicht voor transportvoertuigen heeft de landbouwsector verrast. Brancheorganisatie Fedecom zegt er alles aan te doen uitstel te bewerkstelligen. Lang niet iedere fabrikant is namelijk klaar voor de regels. Theo Vulink, branchemanager van Fedecom, legt uit hoe de vork in de steel zit.

Voor velen kwam de goedkeuringsplicht voor getrokken landbouwvoertuigen als een verrassing. In de media was er weinig tot niets over te lezen. Zelfs niet alle fabrikanten hebben hun zaken op orde. Brancheorganisatie Fedecom pleit voor uitstel bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W). Boerenbusiness vroeg branchemanager Theo Vulink hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Fedecom zegt verrast te zijn met de invoering van een goedkeuringsplicht. Was vooraf niets bekend?
"De hoofdlijnen voor de Europese goedkeuringsplicht zijn al in 2014 gepresenteerd. Er vond echter nog een discussie plaats over de details; voornamelijk specifieke eisen. Het ministerie van I&W is onduidelijk geweest over de daadwerkelijke implementatie. In Nederland is altijd gesproken over 1 pakket, waarbij ook kentekening werd ingevoerd. Dit is ook waar fabrikanten rekening mee hielden."

Goedkeuringsplicht in combinatie met een kenteken

Waarom is de nieuwe goedkeuringsplicht juist voor Nederland zo'n issue?
"Andere Europese landen kunnen terugvallen op hun nationale keuringseisen. In Duitsland is dat bijvoorbeeld de TÜV-keuring. De Europese Unie (EU) kende, voor de komst van deze goedkeuringsplicht, geen centrale goedkeuring. Een fabrikant moest zijn machines dus per land laten keuren. Nederland heeft deze keuringsplicht nooit gehad, omdat de voertuigen hiervoor moeten zijn geregistreerd. Dit gaat het gemakkelijkste met een kentekenplicht en die hebben wij niet."

Is er een instantie in Nederland die de voertuigen mag keuren?
"Dit gebeurt in Nederland door de RDW. Dit proces is reeds in werking gezet en zij zijn in staat om de transportvoertuigen (categorie R) en getrokken werktuigen (categorie S) te keuren. De RDW mag keuren voor toelating in heel de EU. Daarvoor moet nog wel meer geïnvesteerd worden. Instanties in andere landen mogen ook weer werktuigen keuren die in Nederland zijn toegestaan. Echter, niet alle fabrikanten waren voorbereid op en werden dus verrast door de snelheid."

Fedecom heeft bij het ministerie gevraagd om uitstel. Komt die er ook denkt u?
"Half december hebben we, samen met andere organisaties als Cumela, een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer om het kenteken voor landbouwvoertuigen zo spoedig mogelijk in te voeren. De implementatie van de nieuwe regelgeving gaat te snel. Daarom hebben we om 1 jaar uitstel gevraagd. Hopelijk komt hier snel antwoord op. We spannen ons maximaal in."

Loopt iemand risico die een niet-gekeurde kieper of getrokken machine heeft gekocht in 2018?
"De controle op niet-gekeurde voertuigen is lastig, omdat Nederland geen registratieplicht heeft. Het is een grijs gebied. In het wetsvoorstel van december 2016 voor het trekkerkenteken, is opgenomen dat voertuigen achter een trekker die 25 kilometer per uur rijdt hetzelfde kenteken voeren, op een witte kentekenplaat. In dit wetsvoorstel staat ook dat combinaties die 40 kilometer per uur willen rijden over een eigen kenteken moeten beschikken. Daar staat deze goedkeuringsplicht los van. Vergelijk het met de autowereld. Een aanhanger moet ook altijd gekeurd zijn."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
uienman 9 Januari 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10877139/maximaal-inspannen-voor-uitstel-regels][/url]
Vergelijk het met de autowereld. Een aanhanger moet ook altijd gekeurd zijn."

Klopt voor geen kant. Tot 3500 kg geen apk bij snelverkeer
Abonnee
Niels van der Boom 9 Januari 2018
uienman schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
Vergelijk het met de autowereld. Een aanhanger moet ook altijd gekeurd zijn."

Klopt voor geen kant. Tot 3500 kg geen apk bij snelverkeer

Het gaat niet om een APK maar om het feit dat de aanhanger een typegoedkeuring moet hebben.
Abonnee
erik 9 Januari 2018
dan zijn we snel van een hoop karretjes af op de weg als dit gehandhaaft wordt
geert 17 Januari 2018
De jacht op boeren is altijd open
kalf 19 Januari 2018
Tjonge ,we hebben het toch allemaal echt te danken aan een paar collega,s die er ook nu nog een bende van maken op de openbare weg.Trekkers met kippers die 3 meter aan de buitenkant wielen zijn die 65 km/u rijden gaan vol gas recht op alle tegemoetkomend verkeer in,alles anoniem dat is toch niet meer te verkopen
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden