Eisen ingrijpend en duur

Strenge voertuigregelgeving verrast sector

5 Januari 2018 - Niels van der Boom - 58 reacties

Mechanisatiebedrijven, importeurs en fabrikanten zitten met de handen in het haar. Vanaf 1 januari 2018 geldt in Nederland een goedkeuringsplicht voor getrokken landbouwvoertuigen. Het gaat om transportvoertuigen en getrokken werktuigen. De strenge eisen komen ook voor brancheorganisatie Fedecom als een verrassing.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft ervoor gekozen om de nieuwe Europese verordening te implementeren in de Regeling Voertuigen. Dit houdt in dat nieuw verkochte voertuigen, naast de 'permanente eisen', moeten voldoen aan een strenge goedkeuringsplicht. Vanaf 1 januari 2018 is deze nieuwe regelgeving van kracht. Dit zorgt voor grote problemen; nieuwe trekkers en voertuigen voldoen namelijk niet aan de eisen. De extra kostenpost is substantieel.

Het ministerie houdt voet bij stuk

Fedecom verrast
Brancheorganisatie Fedecom zegt verrast te zijn met de implementatie van de Europese verordening (EU 167/2013). Zij zijn het afgelopen jaar druk geweest met het invoeren van een kenteken op landbouwvoertuigen. Met het verwerpen van de kentekening kwam ook de goedkeuringsplicht voor voertuigen stil te staan. De wetgeving is echter wel ingegaan. Vooralsnog houdt het ministerie I&W voet bij stuk, waardoor nieuwe getrokken voertuigen met strenge eisen te maken hebben.

Andere Europese landen (België, Duitsland en Frankrijk) maken gebruik van nationale goedkeuringseisen. De nieuwe verordening geldt in deze landen niet. In Nederland is dit volgens het ministerie niet mogelijk, omdat ons land geen wettelijke goedkeuringsplicht kende.

Fikse kostenpost
De nieuwe regelgeving omvat vooral aanpassingen voor het remsysteem. Die zijn ingrijpend en duur. De kosten lopen in de duizenden euro’s. Voertuigen die niet aan de nieuwe eisen voldoen, mogen in Nederland niet langer worden verkocht. Het resultaat is dat mechanisatiebedrijven, importeurs en fabrikanten proberen zoveel mogelijk typeplaatjes met bouwjaar 2017 uit te leveren.

Goedkeuringsplicht in het kort:

  • Voertuig boven de 8.000 kilo (categorie R & S): tweeleiding remsysteem hydraulisch of luchtdruk en automatische lastafhankelijke reminstelling ALR.
  • Voertuig onder de 8.000 kilo (categorie R&S): oplooprem en losbreekreminrichting.
  • Trekker: tweeleiding remsysteem
  • Categorie R: onderrijdbeveiliging, zijdelingse afscherming (boven de 40 kilometer per uur).
  • Categorie R & S: breedtemarkering boven de 2,55 meter

Tweeleiding remsysteem
De belangrijkste wijziging is de verplichting tot het voeren van een tweeleiding remsysteem. Deze mag hydraulisch of op luchtdruk worden bediend. De eis geldt voor voertuigen met een maximum toelaatbare beladen massa van meer dan 8.000 kilo. Een bijkomend probleem is dat nieuwe trekkers niet standaard zijn uitgerust met een tweeleiding remsysteem. Op nieuwe trekkers is 1 extra remleiding toegestaan tot 2020. Voor bestaande trekkers is dat 2021.

Het gaat niet alleen om transportvoertuigen (categorie R), maar ook om getrokken werktuigen (categorie S). Een forse voermengwagen of beregeningshaspel moet dus ook aan strenge eisen voldoen. Op voertuigen met een maximum toelaatbare massa van minder dan 8.000 kilo dient een losbreekreminrichting aanwezig te zijn en een oplooprem.

2,55

meter

is de maximum breedte zonder breedtemarkering

Beveiligingen
Naast de reminrichting moeten transportvoertuigen zijn voorzien van een onderrijdbeveiliging en zijdelingse afscherming (boven de 40 kilometer per uur). In het buitenland gemeengoed, maar in Nederland niet. Bij een voertuigbreedte van meer dan 2,55 meter moeten zowel transportvoertuigen als werktuigen van breedtemarkering zijn voorzien. Europa hanteert een maximumbreedte van 2,55 meter voor transportvoertuigen. In Nederland is dat de maximum bakbreedte. Het voertuig mag buitenwerks banden maximaal 3 meter breed zijn.

Uitstel
De sector is verrast door de invoering van deze nieuwe eisen. Lang niet iedereen is op de hoogte, zo blijkt in de praktijk. Fedecom heeft bij minister Cora van Nieuwenhuizen een aanvraag ingediend om de nieuwe eisen uit te stellen tot 1 januari 2019. Het idee is om eerst een kentekenplicht in te voeren, gevolgd door een apk-plicht en goedkeuringsplicht voor voertuigen met de nieuwe eisen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
58 reacties
Liekele. 5 Januari 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10877122/strenge-voertuigregelgeving-verrast-sector][/url]
Dit is de Nederlandse overheid nu ten voeten uit. Niet helder communiceren en de regels a la minute opleggen.Echt Haarlemmer dijkjes.Net als een belasting verhoging welke ook altijd snel kan. (actie haas) .Een belasting verlaging duurt altijd jaren mocht die er ooit komen. (actie slak) .En de overheid blijkt weer eens geen meedenkende en betrouwbare partner te zijn voor hardwerkend agrarisch Nederland. Waar is het respect van de overheid jegens agrarisch Nederland. ?? Respect moet de overheid verdienen maar niet op een foute manier afdwingen.
Abonnee
vrijbuiter 5 Januari 2018
Mechanisatie en importeur maken zich zorgen ????
De kosten worden (incl 20% winst op onderdelen) toch doorberekend aan de boer !!
Abonnee
ik 5 Januari 2018
Wordt tijd om naar Den Haag te gaan en even laten zien wat er allemaal omgebouwd moet worden.
Ton Westgeest 5 Januari 2018
Dat zat eraan te komen....Cumula heeft er gewoon om gevraagd aan de minister, kentekenplaten en strengere regels. Waarschijnlijk uit concurentie oogpunt, nu het kenteken is dus het volgende.....
Douwe 5 Januari 2018
Lijkt mij niet meer als normaal dat er strengere eisen komen, er rijden combinaties rond die zwaarder zijn dan vrachtwagens.
Eerst denken dan doen 5 Januari 2018
Beetje historie:
In alle sectoren zag je een daling van het aantal verkeersdoden. Behalve in de sector Landbouwverkeer.
Bovendien sloot de NL-se wet (Landbouwverkeer mag max 25 km/u) niet meer aan op de praktijk (trekker kan en gaat vaak > 40 km/u). Het is natuurlijk raar dat zelfs voor een simpele brommer of ahw geldt: rijbewijs, goedkeuringseisen, kenteken en maximale snelheid. Terwijl in de landbouw de wetgeving van 1951 (max 25 km/u) nog geldig is en er vanwege het ontbreken van een kenteken er niet gehandhaafd kan worden.
De andere Europese landen hadden de laatste decennia qua verkeerseisen niet stilgezeten en liepen voor op NL. Het is handig als in heel Europa de voertuigeisen hetzelfde zijn, zowel voor bouwers als gebruikers van voertuigen. Een voertuig/werktuig moet je nieuw of 2e hands ook over de grens kunnen kopen/verkopen. Dus werd er jaren geleden EU-wetten aangenomen om de typegoedkeuringseisen gelijkluidend te laten zijn. Dit is onder andere de EU 167/2013, genoemd in het artikel.

Op verzoek van de 2e kamer ging dus het Ministerie Infrastructuur&Waterstaat samen met de RDW aan de slag om een paar dingen te regelen.
Daar zaten ook voor de NL landbouw grote voordelen aan:
* De verkeershorken die de landbouw in een kwaad daglicht zetten kunnen middels kenteken vervolgd worden. Imago is voor de boer belangrijker geworden dan we zelf vermoeden !
* De trekker mag nu wettelijk sneller rijden en kan dus van andere wegen gebruik maken.
* Er zat een bijzonder gunstige overgangsregeling in om bestaand landbouwmaterieel ongezien en ongekeurd (!), via een simpele online registratie binnen 5 minuten van een kenteken te voorzien.
* Kosten per voertuig slechts een paar tientjes.

Groot was de verbazing december 2016 toen de 2e kamer tegen haar eigen voorstel stemde. Nogal dom, want het had de NL landbouw en mechanisatie grote voordelen kunnen brengen.

De situatie die er nu ontstaan is heeft wel wat weg van de Brexitpaniek:
* We zitten nu met verouderde wetten die niet meer aansluiten bij de andere landen.
* We hebbben ons verplicht om in mei 2018 (dit jaar dus) voor trekkers >40 km/u een apk in te voeren. Echter met het wegstemmen van het landbouwkenteken heeft de RDW geen systeemmogelijkheid om een voertuig apk te registreren. Immers de software is van brommer tot vrachtwagen helemaal geschreven op een kenteken. Nieuwe software zou jaren en miljoenen euro's kosten. Gevolg miljoenen boete van de EU.
* De Verzekeraars wrijven zich al in de handen. Als je harder rijdt dan wettelijk is toegestaan (en dat doe je al boven de 25 km/u, immers de oude wet geldt nog) of als je onvoldoende remvermogen hebt en je krijgt een ongeval dan ben je niet verzekerd. Bij een verkeersongeval met derden-letsel trekt een boer altijd aan het kortste eind.

Laten we alsjeblieft voor die paar tientjes niet de kop er voor gooien en ons wel hard maken voor een landbouwkenteken.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Bestuurder 5 Januari 2018
Liekele wat een onzin onze wetgeving voor landbouwvoertuigen stamt uit de steentijd terwijl ieder ander land een kenteken heeft en keuring je wist dat het eens ging komen.
Ton Westgeest 5 Januari 2018
Eerst denken dan doen, je schetst het goed. De zwalkende overheid heeft zoals gewoonlijk zitten slapen of te druk geweest met domme regeltjes te verzinnen. Ze hadden natuurlijk allang de loonwerkers met hun tractoren, die wel 60 km per uur rijden, van een kenteken moeten voorzien en van een goede keuring.
Als je aan het fietsen bent rijden ze de vouwen uit je broek, vaak jongens van amper 16 jaar..... Met een tonnage waar een vrachtwagen nog een puntje aan kan zuigen. De meeste slachtoffers vallen daardoor.

De verkeershorken waar je over spreekt, die de landbouw in een kwaad daglicht zetten, kom je dan ook daar tegen. Geen boeren dus maar meestal loonwerkers. Maar inderdaad kijken ze de boeren er voor aan terwijl het eigenlijk het imago van de loonwerker is.

Ik zie alleen al weer wat er gaat gebeuren,alles waar een motor in zit en die niet eens op de weg komen moeten gekeurd worden, kenteken en de weg is vrij om er weer allerlei regeltjes omheen te verzinnen. En die kosten komen allemaal weer op ons bordje.....
Student 5 Januari 2018
Hadden we nu die kentekenplicht wel ingevoerd en daar regels aan verbonden dan waren we nu niet verplicht geweest dit in te voeren. Had Fedecom toch gelijk. Zie eerdere artikelen hier op BB.
Troy 5 Januari 2018
@douwe

Ja, maar die rijden geen 80.
Abonnee
sus 5 Januari 2018
over gevaar het is veel erger dan ieder denkt ga is compost op je land strooien of in je achter tuintje krijg je nooit meer een schone grond verklaring van de troep die daar inzit maar daar praten ze niet over
Bestuurster 5 Januari 2018
Zoonlief twee weken in Frankrijk meegewerkt op akkerbouwbedrijf van onze stagiaire. Ze vielen daar van hun stoel van ons trekkerrijbewijs van 2000 euro en meer en eisen worden niet of nauwelijks gecontroleerd. Hier word je nog ingehaald terwijl je links afslaat met richtingaanwijzer aan. Laat CBR eerst maar wat trekkerrijlessen verplicht maken voor het autorijbewijs.
CUMELA realiseert zich te weinig wie klant is bij haar leden. Inbrekers zijn het.
Kjol 5 Januari 2018
Schijnt dat werktuigen straks binnen 2.55 meter moeten blijven, dat wordt leuke handel voor de mechanisatie. Alles opklapbaar of in lengtetransport.
Job 5 Januari 2018
Hahaha wat wordt er weer gemopperd.
Joh, laat iedereen toch de rambam krijgen. Beetje meekletsen en gewoon je eigen ding doen.
Ik cross gewoon met m’n 4 meter combi’s over de weg, knappe figuur die me tegen houdt met m’n 265 pk’s.
Ton Westgeest 5 Januari 2018
Kijk Kjol er komen geheid weer allemaal regeltjes achteraan. Cumula weet dat en net als bij de veeartsen lobbyen ze om meer werk te krijgen. Straks wordt het zo dat je een dieplader moet bestellen om te kunnen harken want die is te breed...of de loonwerker bellen! Een ding is zeker het wordt er niet goedkoper op
Ley 5 Januari 2018
Kentekenplicht, prima. en verder moet iedere combinatie die gebruik maakt van de openbare weg voorzien zijn van deugdelijke verlichting, afscherming van uitstekende delen en een rem installatie die zorgt voor de wettelijk voorgeschreven remvertraging. Hoe en op welke manier is naar mijn idee niet van belang "als het maar gebeurt, functioneel is " ,en gecontroleerd wordt middels de normale verkeerscontroles. Alsjeblief zo weinig mogelijk betutteling van hoe we het allemaal moeten doen/inrichten!!
Greuste kartoffel 5 Januari 2018
Straks zijn alle boeren "b.a.t.-jes" Ook de bdm-ers en niet bdm-ers.
Duitser 5 Januari 2018
Gelukkig heb jij er geen last meer van dan in je vrachtwagen
Abonnee
kees 5 Januari 2018
Dit is weer te danken aan cumela!!!
Greuste kartoffel 5 Januari 2018
Duitser schreef:
Gelukkig heb jij er geen last meer van dan in je vrachtwagen

En gelukkig heb jij er wel heel veel last van.....
Abonnee
info 5 Januari 2018
We kunnen wel ageren tegen al die regels maar we moeten toch zeker wel eerlijk zijn dat we in de tijd van 40 jaar terug niet meer leven en de voertuig dichtheid sterk is toegenomen . We reden toen met trekkers van 30 tot 60 pk welke een gewicht hadden van max. 6000 kg met een kar erachter van 5000 kg Nu hebben we totaal gewichten van 50 ton en een drukker verkeer , dat de veiligheid een betere borging nodig heeft staat vast zowel van martiaal als chauffeur en dat de gebruiker hiervoor meer kosten heeft is niet gek. Laten we eerlijk zijn de productie per machine heeft een grote vlucht gemaakt de laatste 50 jaar. Dan worden de loonbedrijven nogal genoemd deze hebben wel de meest moderne machines met de veiligste beremming en werken met personeel die meer ervaring hebben in het verkeer dan menig andere weggebruiker bv fietsers met de muziek op beider oren en nergens naar kijken door rood trappen en nog net voor je heen schieten en het dan gek vinden als ze onder een voertuig komen te liggen , en het voertuig de schuld geven want die heeft niet goed opgelet.
Abonnee
erik 5 Januari 2018
Kjol, eerst goed lezen, alles breder dan 2.55 meter moet gemarkeerd zijn. Paniekzaaier
Abonnee
info 5 Januari 2018
Een kentekenplicht is geen meerwaarde maar een apk voor langzaam verkeer boven de 25 km/uur had al verplicht moeten zijn zeker voor voertuigen die op de openbare weg rijden met hun aanhangend voertuig ik zeg dit met een vraagteken , want op het erf moet er ook een goed werkende rem op een trekker zitten , een auto zonder remmen ga je immers toch ook niet mee rijden. Het gaat immers om mensen levens.
Harry 5 Januari 2018
Van de zotte.

Wanneer gaan we eens cumela leden boycotten?
Stille willie 6 Januari 2018
Nou ben ik transporteur, dus vanuit mijn standpunt gekeken zou ik zeggen: dit had jaren geleden al gemoeten.
Wij hebben al jaren te maken met loonwerkers die hun materieel inzetten als het ware als vrachtwagens (wegenbouw/bouw), maar ook boeren die hier aan meewerken. Hoeveel boeren verhuren zich wel niet (met of zonder trekker) aan loonwerkers als ze zelf het rustig hebben? Dat mag officieel toch ook niet?
Of boeren die land verkopen en het geld spenderen aan trekkers met dumpers om daarmee de transporteurs dwars te zitten?
Iedere sector kent rotte appels, en daar hebben we handhaving bij nodig... dus ook de agrarische sector!
Ton Westgeest 6 Januari 2018
ok, ik geef het op we laten ons weer gewoon lekker piepelen....
Joep 6 Januari 2018
Er is maar een aanstichter van deze toestand en dat is Cumula. Alles voor eigen gewin....
Abonnee
Patatje 6 Januari 2018
vrijbuiter schreef:
Mechanisatie en importeur maken zich zorgen ????
De kosten worden (incl 20% winst op onderdelen) toch doorberekend aan de boer !!


Zo is het echt !
bertha 6 Januari 2018
Ja dit is de cumela ten voeten uit.
Samen met tln leuk uit gedacht om de gewone boere voertuigen vd weg te krijgen en dat zij de alleen heerschappij hebben op het transport gebeuren.
Bij deze lidmaatschap cumela opgezegt.
Waarde loze instantie
Herman 6 Januari 2018
Ik weet niet of jij Bertha 13 bent maar zo praat je in ieder geval wel
Abonnee
agriklootje 6 Januari 2018
land betalen we zomaar 80.000 euro of meer voor, maar verantwoord weggebruik mag niks kosten. Wat een zootje neanderthalers hier. Combinatie's tot 50 ton met een 16 jarige met een mobiel voor zijn neus achter het stuur. Wat mag een verkeersongeval kosten( of een mensenleven) Alles moet met zijn tijd mee, maar landbouwverkeer moet nog behandeld worden als ware het paard en wagen. Ga die dan ook maar weer gebruiken!
JWW 6 Januari 2018
Mobiele graafmachines en shovels enz. Wat moeten die?
Die worden al gekeurd. Alleen kenteken?
De keuterboer 6 Januari 2018
Helemaal eens met de transportsector en voor de veiligheid, alleen de kleine boer die alleen op zijn eigen bedrijf rond toert met 50 tot 100 uur per tractor per jaar is de financiele sigaar.
Kloothommel 7 Januari 2018
agriklootje schreef:
land betalen we zomaar 80.000 euro of meer voor, maar verantwoord weggebruik mag niks kosten. Wat een zootje neanderthalers hier. Combinatie's tot 50 ton met een 16 jarige met een mobiel voor zijn neus achter het stuur. Wat mag een verkeersongeval kosten( of een mensenleven) Alles moet met zijn tijd mee, maar landbouwverkeer moet nog behandeld worden als ware het paard en wagen. Ga die dan ook maar weer gebruiken!


Wat veranderd een trekkerkeuring aan de bestuurder, na keuring nog steeds een 16 jarige aan het appen achter het stuur.
Volgens mij voegt de keuring niets toe, en dan alle bestaande tractoren en aanhangers ombouwen naar 2 leiding hydraulisch remsysteem. Das toch idioot!! Wat een kostenpost voor de sector.
Bovendien zijn er nog genoeg landen in Europa met hydraulisch remsysteem.
Abonnee
Dirk 7 Januari 2018
Kloothommel, daarom zou het nog beter zijn als Cumela er zich hard voor zou maken om de minimum leeftijd voor trekkerbestuurders op de openbare weg te verhogen naar 18 jaar. Wat ze op eigen terrein naar de kloten rijden heeft niemand last van, dus daar hoeft geen minimum leeftijd te gelden. Maar dat de huidige situatie moet verbeteren is wel helder.
peer 7 Januari 2018
waarom pakken ze het niet europees aan we leven in 1 Europa maar maken in Europa allemaal mooi onze eigen regels ik heb het id dat het maar loze woorden zijn en het ons te doen is om ons op kosten te jagen
Student 7 Januari 2018
Ongekend hoeveel boeren hier altijd alles en iedereen de schuld geven en te stom zijn om te beseffen dat als je overal altijd tegen bent je vanzelf een keer het deksel op je neus krijgt. De landbouw loopt gewoon jaren achter qua verkeersveiligheid en daar moet iets aan gebeuren. Cumela LTO Fedecom roepen dit al jaren en ze hebben hierin gelijk.
Kjol 7 Januari 2018
Student, veel roepen verbeterd de situatie niet. Hoeveel verkeersslachtoffers vallen er momenteel überhaupt door het ontbreken van een dubbele remleiding of iets dergelijks? Waar is de feitelijke onderbouwing dat de ingevoerde maatregelen effect sorteren gebaseerd op werkelijke ongevallen hierdoor? Door in het wilde weg allerlei technische regels in te voeren zie ik meer als paniekvoetbal en is totaal niet gebaseerd op een wetenschappelijke analyse van een oorzakelijk verband tussen oorzaak en gevolg van de ongevallen die er geweest zijn. Ik zou er sterk voor zijn dat er veel gerichter wordt gekeken naar de omstandigheden waarin en waardoor de ongevallen plaatsvinden en daarop maatregelen te nemen. De inrichting van wegen zal daarin ook onder de loep moeten worden genomen, evenals de rol van andere verkeersdeelnemers, pas als alle deelnemers(dus ook de wegbeheerders) met elkaar rekening gaan houden zal er daadwerkelijk iets gaan verbeteren qua veiligheid.
anton 7 Januari 2018
Stille willie schreef:
Nou ben ik transporteur, dus vanuit mijn standpunt gekeken zou ik zeggen: dit had jaren geleden al gemoeten.
Wij hebben al jaren te maken met loonwerkers die hun materieel inzetten als het ware als vrachtwagens (wegenbouw/bouw), maar ook boeren die hier aan meewerken. Hoeveel boeren verhuren zich wel niet (met of zonder trekker) aan loonwerkers als ze zelf het rustig hebben? Dat mag officieel toch ook niet?
Of boeren die land verkopen en het geld spenderen aan trekkers met dumpers om daarmee de transporteurs dwars te zitten?
Iedere sector kent rotte appels, en daar hebben we handhaving bij nodig... dus ook de agrarische sector!

U zult vast wel enkele ..... hebben, maar u zegt dat veel boeren zich met of zonder trekker zich verhuren aan loonwerkers. Zou kunnen,en wat is daar mis mee? Maar hoeveel transportbedrijven maken ge(mis)bruik van boeren in het hoogseizoen,als er minimaal 2 chauffeurs op 1 auto zitten zoals in de bietencampagne die duurt van half sept-half febr,= 6mnd of langer.Je moet het 1 net zo goed zeggen als het ander,en soms zijn er ook werken die alleen met trekker en dumper geklaard kunnen worden. Mocht u de misstanden willen weten,ik kan er best wat opnoemen,maar ik zal u sparen.
Joost 7 Januari 2018
Anton is de meest narcistische sacrofaag van het Westelijk Halfrond
bookeskook 7 Januari 2018
Ze kunnen regels voor landbouwverkeer invoeren zoveel als ze willen. Echter het aantal ongelukken waar landbouwverkeer bij betrokken is, zal niet hard dalen. Dit helaas omdat de overige verkeersdeelnemers gewoonweg geen idee hebben hoe landbouwvoertuigen zich van nature gedragen, dat een ploeg uitzwenkt als een trekker afdraait, of dat hij werkelijk links af kan gaan als hij de linkerrichtingaanwijzer aanzet. Heb voorbeelden genoeg van bijna ongelukken meegemaakt door overhaaste medeweggebruikers die maar een waas voor hun ogen hebben, zo snel mogelijk voorbij!!!
Daar helpen geen 1000 zwaailichten of waarschuwingsborden aan! Ook dus geen dub bele remleidingen, keuringen of kentekens.
Gewoon nadrukkelijk meenemen in rijlessen voor ook het overige verkeer. Net zoals het ruimte geven aan vrachtauto's die in of uit willen voegen op de autoweg etc..
Een grote tekortkoming in rijlessen, maar wellicht in de totale opvoeding in onze snelle westerse wereld, meedenken en rekening houden met anderen en ook dus andere weggebruikers!
anton 7 Januari 2018
Joost schreef:
Anton is de meest narcistische sacrofaag van het Westelijk Halfrond

U voelt zich aangesproken begrijp ik?
Pak vanavond een pilletje,ben je morgen weer opgeknapt,en kun je weer op de vrachtauto.
Abonnee
Dirk 7 Januari 2018
Is dat alles wat je te zeggen hebt, Anton?
Iemand met een ander mening als hoef je niet gelijk het hier bekende pil-advies te geven!
Soms hebben andere mensen ook wel eens gelijk, snap je? Het is echt niet zo, dat je als boer het middelpunt van samenleving bent. Je maakt er deel van uit.
Ken je de uitdrukking: "boer wordt mens en leert de wereld kennen"?
Abonnee
Dirk 7 Januari 2018
Ik zie trouwens, dat hier nog een ander als Dirk reageert. Dat ben ik niet. Ik kan het wel scherp zeggen, maar dan wel met fatsoenlijke woorden en geen vulgair taalgebruik.
anton 7 Januari 2018
Dirk schreef:
Is dat alles wat je te zeggen hebt, Anton?
Iemand met een ander mening als hoef je niet gelijk het hier bekende pil-advies te geven!
Soms hebben andere mensen ook wel eens gelijk, snap je? Het is echt niet zo, dat je als boer het middelpunt van samenleving bent. Je maakt er deel van uit.
Ken je de uitdrukking: "boer wordt mens en leert de wereld kennen"?

Stille willie ,ik schreef toch dat hij punten heeft,dwz ,dat hij op enkele dingen gelijk heeft,maar enkele stumpers kunnen niet goed lezen,moet je alles voorkauwen voor hen,en vervolgens moeten ze nog een dag herkauwen voor ze het snappen.Ik dacht het voor een ieder netjes uigelegd had,zonder iemand te kwetsen
Martin 7 Januari 2018
@student: jij hebt goed opgelet, soms is op tijd instappen beter. Dit zat er toch al jaren aan te komen. Zoals gezegd hadden we de kans om alle voertuigen voor enkele tientjes gekentekend te krijgen. Als we pech hebben kan dit straks alleen na keuring en aanpassing van het voertuig.

@ Ton Westgeest: U loopt wel achter met uw gedachte, hoeveel boeren hebben geen trekker die 50 of harder rijd? Gedachte van Cumela is om het nu goed en betaalbaar te doen. Daar zijn velen op tegen waaronder LTO nu wordt komt het er als nog en niet simpel en als we pech hebben zeker niet betaalbaar.
Doet mij denken aan dingen als huidig mestbeleid, eerst heel hard protesteren en kop in het zand steken en nu worden we hier keihard voor afgestraft.

Zoals jullie kunnen raden ben ik voor het kenteken maar nu komen er waarschijnlijk eerst 5 andere regels die het onwerkbaar maken.
Ton Westgeest 8 Januari 2018
@student: boeren hier altijd alles en iedereen de schuld geven en te stom zijn

Je moet mij eens vertellen welke boer er iets tegen kan houden, welke boer er Uberhaubt iets tegen kan houden in de politiek. En laten we even buiten beschouwing of ze stom zijn....
Wij zijn nergens gesprekspartner dat zijn, Cumela, LTO, Fedecom, etc.

En door verdeeldheid te zaaien melkfabrieken,mestverwerkers,etc. wordt het een zooitje, niet dat er een boer zijn kop in het zand steekt,Martin.
Een boer heeft totaal geen invloed.....
agrifurby 8 Januari 2018
EU richtlijn is al uit 2013, dus voor diegene die het als een verrassing komt moet meer media gaan volgen. In werkingtreding was al in 2016.
Of de verraste personen dachten onterecht dat boerenbelangenbehartigers van LTO het wel met jaren zouden vertragen net als bij de KIWA keuring van brandstoftanks.
vrij grof 8 Januari 2018
Cumela denk op deze manier de tarieven weer omhoog te krijgen ten kosten van de gewone boer die de meeste uurtjes van zijn trekker op het land rijd. Bah!
Probleem is ook dat de meeste te smalle polderwegen en niet doorgaande wegen gebruikt worden door verkeersdeelnemers die daar eigenlijk niets te zoeken hebben en ook geen begrip hebben voor diegene die daar wel hun brood moeten verdienen en ook voor het eten van die begriploze medeweggebruikers zorgen!!
Stille Willy spettert over oneerlijke concurentie maar hij heeft nog steeds de mogelijkheid om ook trekker en kar te kopen en daarmee te gaan rijden . dus niet lullen Willy.
anton 8 Januari 2018
vrij grof schreef:
Cumela denk op deze manier de tarieven weer omhoog te krijgen ten kosten van de gewone boer die de meeste uurtjes van zijn trekker op het land rijd. Bah!
Probleem is ook dat de meeste te smalle polderwegen en niet doorgaande wegen gebruikt worden door verkeersdeelnemers die daar eigenlijk niets te zoeken hebben en ook geen begrip hebben voor diegene die daar wel hun brood moeten verdienen en ook voor het eten van die begriploze medeweggebruikers zorgen!!
Stille Willy spettert over oneerlijke concurentie maar hij heeft nog steeds de mogelijkheid om ook trekker en kar te kopen en daarmee te gaan rijden . dus niet lullen Willy.

Goed gesproken Vrij grof.
Stille willie 9 Januari 2018
@anton: in de transportsector gaat ook een boel fout, en daar hebben we ILT voor die daar op handhaaft.. en geloof me, dat vinden wij ook niet leuk.. maar bedrijven die boeren laten sturen op hun vrachtwagens zijn natuurlijk niet alleen schuldig.. een niwo vergunning is hierin van belang, anders mag een boer of zzp of uitzendbueau geen transportdiensten verrichten... dus aanpakken, en niet janken. Ik krijg ook geen inkomensondersteuning als ik geen opbrengst genoeg heb.
Stille willie 9 Januari 2018
@vrij grof: ik spetter blijkbaar hierover omdat dit natuurlijk zo is, en dan zeg jij dat ik dan ook maar moet doen zoals sommige boeren het doen? Nee, zo werkt dat niet.. ook hier geldt: aanpakken die concurrentievervalsing, en als je het daar niet mee eens bent dan haal je je NIWO vergunning maar en koop een vrachtwagen. Kom dr ook maar achter hoe de werkelijkheid in elkaar steekt i.p.v het af te doen als andermans probleem.
bas 10 Januari 2018
Dit gaat niet over een boer die op zijn akker bezig is.Die zal er ook weinig van merken.Dertig of veertig euro voor een kentekenplaat kan er wel af.Maar de bedrijven die veel of altijd op de weg zijn zullen toch achter een niwovergunning aan moeten,incl.administratie die daar bij hoort.Dit is overigens al jaren verplicht,dus geen nieuws.Die keuring stelt ook niet zoveel voor als je je trekkers en machines goed onderhoud.Dan blijven de rijbewijzen en leeftijd nog over.De tijd dat iedere aoc leerling een trekker rijbewijs meekreeg bij het diploma is wel voorbij.Een gedegen opleiding zal hier voor in de plaats moeten komen.Het ontbreekt deze jongens aan verkeersinzicht.Er zijn hier jongens en meiden bij die nog nooit op de openbare weg hebben gereden[zelf meegemaakt],maar wel een [certificaat]rijbewijs hebben Dit is niet meer te verkopen in deze tijd.
Abonnee
Berry 10 Januari 2018
Het is ook een stukje beleving. Ik rijd regelmatig met de trekker over de weg tijdens mn oogstwerkzaamheden. Ik zie juist veel automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die allerlei zeer gevaarlijke capriolen uithalen om op het laatste moment de trekker nog even in te halen.
Agri 13 Januari 2018
Agrifurby heeft helemaal gelijk. Tevens willen wij toch ook graag exporteren ?
Dan moet je , net als auto’s en vrachtwagens aan de EEG 2015/68 voldoen.
Jawel, uit 2015
Agri 14 Januari 2018
Et is maar 1 echte agri dat ben ik verander aub uw naam.
petatje 14 Januari 2018
Stille willie schreef:
@vrij grof: ik spetter blijkbaar hierover omdat dit natuurlijk zo is, en dan zeg jij dat ik dan ook maar moet doen zoals sommige boeren het doen? Nee, zo werkt dat niet.. ook hier geldt: aanpakken die concurrentievervalsing, en als je het daar niet mee eens bent dan haal je je NIWO vergunning maar en koop een vrachtwagen. Kom dr ook maar achter hoe de werkelijkheid in elkaar steekt i.p.v het af te doen als andermans probleem.

Hoezo concurrentievervalsing?
Wij leven toch in een vrije markteconomie, de supermarkten verkopen ook wasmachines, stofzuigers etc..
De transportsector kan op dit moment sowieso het werk niet aan, waar maken ze zich druk om? Om die paar boertjes die niet aan hun prijsafspraken meedoen? Niet meer van deze tijd, dit zielige gezeur.
Trouwens wat let hen om ook wat trekkers met kippers aan te schaffen?
Agri 14 Januari 2018
Zo is het Petatje. Heldere taal en discussie gesloten.
jpk 15 Januari 2018
Fedecom is van de struisvogelpolitiek
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden