Mechanisatiebedrijven, importeurs en fabrikanten zitten met de handen in het haar. Vanaf 1 januari 2018 geldt in Nederland een goedkeuringsplicht voor getrokken landbouwvoertuigen. Het gaat om transportvoertuigen en getrokken werktuigen. De strenge eisen komen ook voor brancheorganisatie Fedecom als een verrassing.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft ervoor gekozen om de nieuwe Europese verordening te implementeren in de Regeling Voertuigen. Dit houdt in dat nieuw verkochte voertuigen, naast de 'permanente eisen', moeten voldoen aan een strenge goedkeuringsplicht. Vanaf 1 januari 2018 is deze nieuwe regelgeving van kracht. Dit zorgt voor grote problemen; nieuwe trekkers en voertuigen voldoen namelijk niet aan de eisen. De extra kostenpost is substantieel.
Fedecom verrast
Brancheorganisatie Fedecom zegt verrast te zijn met de implementatie van de Europese verordening (EU 167/2013). Zij zijn het afgelopen jaar druk geweest met het invoeren van een kenteken op landbouwvoertuigen. Met het verwerpen van de kentekening kwam ook de goedkeuringsplicht voor voertuigen stil te staan. De wetgeving is echter wel ingegaan. Vooralsnog houdt het ministerie I&W voet bij stuk, waardoor nieuwe getrokken voertuigen met strenge eisen te maken hebben.
Andere Europese landen (België, Duitsland en Frankrijk) maken gebruik van nationale goedkeuringseisen. De nieuwe verordening geldt in deze landen niet. In Nederland is dit volgens het ministerie niet mogelijk, omdat ons land geen wettelijke goedkeuringsplicht kende.
Fikse kostenpost
De nieuwe regelgeving omvat vooral aanpassingen voor het remsysteem. Die zijn ingrijpend en duur. De kosten lopen in de duizenden euro’s. Voertuigen die niet aan de nieuwe eisen voldoen, mogen in Nederland niet langer worden verkocht. Het resultaat is dat mechanisatiebedrijven, importeurs en fabrikanten proberen zoveel mogelijk typeplaatjes met bouwjaar 2017 uit te leveren.
Goedkeuringsplicht in het kort:
Tweeleiding remsysteem
De belangrijkste wijziging is de verplichting tot het voeren van een tweeleiding remsysteem. Deze mag hydraulisch of op luchtdruk worden bediend. De eis geldt voor voertuigen met een maximum toelaatbare beladen massa van meer dan 8.000 kilo. Een bijkomend probleem is dat nieuwe trekkers niet standaard zijn uitgerust met een tweeleiding remsysteem. Op nieuwe trekkers is 1 extra remleiding toegestaan tot 2020. Voor bestaande trekkers is dat 2021.
Het gaat niet alleen om transportvoertuigen (categorie R), maar ook om getrokken werktuigen (categorie S). Een forse voermengwagen of beregeningshaspel moet dus ook aan strenge eisen voldoen. Op voertuigen met een maximum toelaatbare massa van minder dan 8.000 kilo dient een losbreekreminrichting aanwezig te zijn en een oplooprem.
Beveiligingen
Naast de reminrichting moeten transportvoertuigen zijn voorzien van een onderrijdbeveiliging en zijdelingse afscherming (boven de 40 kilometer per uur). In het buitenland gemeengoed, maar in Nederland niet. Bij een voertuigbreedte van meer dan 2,55 meter moeten zowel transportvoertuigen als werktuigen van breedtemarkering zijn voorzien. Europa hanteert een maximumbreedte van 2,55 meter voor transportvoertuigen. In Nederland is dat de maximum bakbreedte. Het voertuig mag buitenwerks banden maximaal 3 meter breed zijn.
Uitstel
De sector is verrast door de invoering van deze nieuwe eisen. Lang niet iedereen is op de hoogte, zo blijkt in de praktijk. Fedecom heeft bij minister Cora van Nieuwenhuizen een aanvraag ingediend om de nieuwe eisen uit te stellen tot 1 januari 2019. Het idee is om eerst een kentekenplicht in te voeren, gevolgd door een apk-plicht en goedkeuringsplicht voor voertuigen met de nieuwe eisen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10877122/strenge-voertuigregelgeving-verrast-sector][/url]
Gelukkig heb jij er geen last meer van dan in je vrachtwagen
Mechanisatie en importeur maken zich zorgen ????
De kosten worden (incl 20% winst op onderdelen) toch doorberekend aan de boer !!
land betalen we zomaar 80.000 euro of meer voor, maar verantwoord weggebruik mag niks kosten. Wat een zootje neanderthalers hier. Combinatie's tot 50 ton met een 16 jarige met een mobiel voor zijn neus achter het stuur. Wat mag een verkeersongeval kosten( of een mensenleven) Alles moet met zijn tijd mee, maar landbouwverkeer moet nog behandeld worden als ware het paard en wagen. Ga die dan ook maar weer gebruiken!
Nou ben ik transporteur, dus vanuit mijn standpunt gekeken zou ik zeggen: dit had jaren geleden al gemoeten.
Wij hebben al jaren te maken met loonwerkers die hun materieel inzetten als het ware als vrachtwagens (wegenbouw/bouw), maar ook boeren die hier aan meewerken. Hoeveel boeren verhuren zich wel niet (met of zonder trekker) aan loonwerkers als ze zelf het rustig hebben? Dat mag officieel toch ook niet?
Of boeren die land verkopen en het geld spenderen aan trekkers met dumpers om daarmee de transporteurs dwars te zitten?
Iedere sector kent rotte appels, en daar hebben we handhaving bij nodig... dus ook de agrarische sector!
Anton is de meest narcistische sacrofaag van het Westelijk Halfrond
Is dat alles wat je te zeggen hebt, Anton?
Iemand met een ander mening als hoef je niet gelijk het hier bekende pil-advies te geven!
Soms hebben andere mensen ook wel eens gelijk, snap je? Het is echt niet zo, dat je als boer het middelpunt van samenleving bent. Je maakt er deel van uit.
Ken je de uitdrukking: "boer wordt mens en leert de wereld kennen"?
Cumela denk op deze manier de tarieven weer omhoog te krijgen ten kosten van de gewone boer die de meeste uurtjes van zijn trekker op het land rijd. Bah!
Probleem is ook dat de meeste te smalle polderwegen en niet doorgaande wegen gebruikt worden door verkeersdeelnemers die daar eigenlijk niets te zoeken hebben en ook geen begrip hebben voor diegene die daar wel hun brood moeten verdienen en ook voor het eten van die begriploze medeweggebruikers zorgen!!
Stille Willy spettert over oneerlijke concurentie maar hij heeft nog steeds de mogelijkheid om ook trekker en kar te kopen en daarmee te gaan rijden . dus niet lullen Willy.
@vrij grof: ik spetter blijkbaar hierover omdat dit natuurlijk zo is, en dan zeg jij dat ik dan ook maar moet doen zoals sommige boeren het doen? Nee, zo werkt dat niet.. ook hier geldt: aanpakken die concurrentievervalsing, en als je het daar niet mee eens bent dan haal je je NIWO vergunning maar en koop een vrachtwagen. Kom dr ook maar achter hoe de werkelijkheid in elkaar steekt i.p.v het af te doen als andermans probleem.