In 15 jaar tijd zijn we behoorlijk gewend en verwend geraakt door de komst van RTK-gps. Geen enkel ander land ter wereld heeft in zo’n rap tempo de innovatie omarmd die het leven van veel chauffeurs heeft veranderd. Toch staat RTK-gps slechts aan de start van zijn kunnen.
Een groot gedeelte van de gps-systemen wordt nu achteraf opgebouwd door specialistische bedrijven. Dat is vooral in Noordwest-Europa het geval, al is er een verschuiving gaande. Trekkerfabrikanten, en in het bijzonder full liners, omarmen de techniek en integreren de systemen in hun productportfolio. Ook zij hebben gemerkt dat klanten met een trekker met 120 pk net zoveel behoefte hebben aan gps als de grote ondernemers.
We willen meer
Zowel de productie als de verkoop en service veranderen door deze verschuiving. De fabrikanten houden rekening met gps-technieken en kunnen af-fabriek techniek inbouwen. De mechanisatiebedrijven verplichten zich met de verkoop van gps om ook service te kunnen leveren. Daarnaast groeit de vraag naar specialismen. Het trucje recht rijden is in het voor- en najaar mooi om naar te kijken, maar we willen meer.
"Klanten kopen gps niet alleen voor recht rijden. Ze kijken naar de mogelijkheden van Variable Rate Application (VRA), oftewel plaatsspecifiek toedienen", zegt Michiel Jochims. Hij is verantwoordelijk voor het Europees RTK-netwerk van CNH Industrial (CHNi). Het moederbedrijf achter Case IH, New Holland en Steyr. "Werken met werktuigbesturing, waar een dubbele antenne voor is vereist, is nu nog specialistisch werk. Ook dat gaat in de toekomst veranderen."
Elektronica neemt de overhand
Jochims is van mening dat precisielandbouwtechniek in de trekker een sleutelrol gaat vervullen. Best bijzonder voor iemand die werkzaam is bij een bedrijf dat draait op de verkoop van staal op 4 wielen. "Elektronica neemt de overhand. Alleen zo kan opnieuw worden gekeken naar de functionaliteit. Als full liner heb je een extra voordeel, omdat alles in eigen beheer wordt uitgevoerd en je 1 visie nastreeft."
Dit heeft volgens Jochims gevolgen voor dealerbedrijven: "Het mechanisatiebedrijf verandert in een servicegerichte organisatie op het gebied van precisielandbouw. De dealer zal zich in het gesprek tussen boer en adviesbureau gaan mengen, op het gebied van plaatsspecifieke toepassingen met als input datamanagement. De rol van de dealer zal de komende jaren veranderen om aan de vraag van de klant te voldoen. Dat klinkt hard, maar is wel de waarheid. Het stelt andere eisen aan jezelf en je werknemers. Als full liner ben je actief op alle vlakken, maar niet de specialismen die we in Nederland vragen. Denk aan de aardappel- en uienteelt. De toekomst zal uitwijzen hoe dit zich gaat ontwikkelen op gps-gebied en hoe dealers hier mee omgaan."
De CNHi-man heeft een achtergrond in de automotive branche. Van hieruit komen nieuwe impulsen voor de RTK-gps-technologie. "De autobranche wordt nu wakker. Voor de zelfrijdende auto’s is een dekkend RTK-netwerk vereist. Misschien zit de agrarische sector wel op een goudmijn. Naast sensoren, op en rondom het voertuig, heeft een autonome auto of trekker 1 ontvanger voor de besturing en 1 ontvanger als back-up. Het RTK-signaal is daarvoor zeer geschikt."
Correctiesignaal
De meeste providers zenden het correctiesignaal inmiddels uit via het 4G-netwerk. In het verleden had spraak altijd voorrang op data, maar die tijd is voorbij. 5G is de volgende stap, al is het de vraag hoe baanbrekend dat voor de landbouw is. Via 2G of 3G kan een correctiesignaal eveneens worden verstuurd. CNHi verwacht dat het over zo’n 2 jaar met 5G werkt. Dat is echter alleen in verstedelijkte gebieden mogelijk. Momenteel zijn geen aanwijzingen dat 5G hierbuiten wordt aangeboden. Het Europese satellietnetwerk Galileo is vanaf het eerste kwartaal in 2018 beschikbaar.
Een andere mogelijkheid voor het verzenden van een correctiesignaal is de satelliet. Trimble en John Deere maken daar al gebruik van. "Correcties via een satelliet bieden veel voordelen, maar in de toekomst verzenden we nog meer data en informatie via het internet naar de landbouwmachine", zegt Jochims. "De modem en simkaart worden uiteindelijk een vast onderdeel van de machine. Voor RTK-correcties blijven we dit medium in de toekomst daarom misschien ook gebruiken."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10877089/gps-laat-dealerbedrijf-veranderen][/url]