Raven Europe, voorheen bekend als SBG, toont op de Agritechnica een nieuw display: de CR7. Daarmee hebben klanten meer keuze gekregen. Voorheen lag de focus vooral op de Viper. Tegelijkertijd met de 7”-versie is ook een nieuwe ontvanger gelanceerd.
Raven noemt de nieuwe display een fieldcomputer. Het capacitief scherm meet 7 inch en is vergelijkbaar met de Viper4+, qua helderheid. Ook de menu-opzet, die vrij is in te delen met widgets, is gelijk aan het grotere model. Op de Agritechnica werd die als CR12 gepresenteerd. Het cijfer in de typeaanduiding slaat op de schermgrootte in inches.
Luxe instapmodel
De CR7 wordt als instapmodel geïntroduceerd, die is uit te breiden. Hij is volledig Isobus en ondersteunt de virtuele terminal (VT) en sectiecontrole (TC). Je kunt hem gebruiken voor variabele toedieningskaarten (VRA), sectieschakeling en de Smartrax besturing. Standaard komt de CR7 met een 500S Smart antenne van Raven, die standaard het Egnos signaal ontvangt en rtk-nauwkeurigheid levert.
(Tekst gaat verder onder foto)
De CR7 is het instapmodel. Met extra opties doet hij niet onder voor zijn grote broer.Nieuwe dakmodule
Tegelijkertijd met het nieuwe display toont Raven in Hannover ook de RS1 dakmodule. In 1 box wordt de Smartrax automatische besturing gecombineerd met een GPS/Glonass ontvanger, Slingshot GSM-modem en DynamIQ gyroscoop. Het stuuralgoritme is vernieuwd en een combinatie van het oorspronkelijke Raven systeem en die van SBGuidance.
Hoge en lage snelheden
Volgens de fabrikant resulteert dit in een verhoogde nauwkeurigheid bij zowel lage als hoge snelheden, in bochten, bij achteruitrijden en bij gebruik van machines in de fronthef. "De Nederlandse software van SBG kon al goed overweg met bijvoorbeeld zeer lage snelheden. Op gps sturen bij 25 kilometer per uur is een ander verhaal", legt vertegenwoordiger Thijs Esselink uit. "In Nederland is dat niet van belang, maar elders in de wereld wel. Bijvoorbeeld voor spuit- en strooiwerk. De besturing combineert het beste van 2 werelden."
Doordat alle onderdelen in 1 module zijn samengevoegd, is wisselen tussen trekkers of machines sneller gepiept. Ook de bekabeling in het voertuig is vereenvoudigd. De RS1 module kan gebruik maken van een af fabriek voorbereiding, Smartrax stuurventiel of stuurmotor.
(Tekst gaat verder onder foto)
In de RS1 module zitten alle onderdelen voor gps-besturing. Overbouwen gaat zo sneller.Nieuwe spuittechnieken
Raven Europe toont verder op hun stand het pulserend spuitsysteem Hawkeye. SBG haalde het in 2015 al naar Nederland. Esselink ziet het bij meerdere fabrikanten op hun stands staan. “Er wordt veel over gesproken maar in de praktijk weinig toegepast. Raven is in de VS een enorme OEM (Original Equipment Manufacturer) leverancier voor spuitenfabrikanten. Bijvoorbeeld Case IH. Fabrikanten moeten het pulserend spuitsysteem af fabriek aanbieden. Achteraf opbouwen is mogelijk maar prijzig.”
Ook middeleninjectie heeft de interesse. “Dit systeem is niet nieuw maar de technologie wel doorontwikkeld. De hoeveelheid restvloeistof beperken is actueel”, weet de productspecialist. “Spuiten zonder restvloeistof is echter een utopie. Het middel moet uiteindelijk toch gemengd worden om in de boom direct goed verdeeld te zijn.”
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.