Op de Farm Progress Show in de Verenigde Staten toont New Holland een nieuwe concepttrekker die geen diesel maar methaan als brandstof gebruikt. Daarmee toont het bedrijf aan nog steeds in te zetten op alternatieve brandstoffen voor trekkers. Een ambitie waar al jaren veel ontwikkeling in wordt gestopt. Het design is op zijn zachtst gezegd gewaagd.
New Holland toonde in 2013 voor het eerst een trekker op methaan. Daarvoor werd een standaard T6.140 model gebruikt. Het meest opvallend zijn de 2 grote gastanks langs de cabinestijlen. Dit voorjaar was hij zelfs op proef in Nederland. We praten niet zomaar over een idee. De trekkerbouwer heeft serieuze plannen om de techniek praktijkrijp te maken.
In 2006 kwam het met een biodieseltrekker en in 2009 werd een waterstoftrekker getoond. Ook die weg achtervolgt het merk nog steeds. Op de afgelopen Agritechnica-show werd nog een nieuw concept getoond.
Lagere kosten
De nieuwste methaantrekker, die New Holland deze week op de Farm Progress Show laat zien, komt in de richting van een concept car. Als basis is een T6.180 gebruikt, maar weinig is herkenbaar. Het dashboard is uit de cabine gestript en vervangen door een Tesla-scherm. In de dakrand zijn verschillende schermen te zien. "De 180 pk motor levert hetzelfde vermogen als de standaardversie, maar is goedkoper in de kosten", zegt directeur Carlo Lambro. "Het sluit de kringloop door een brandstof te gebruiken die op het bedrijf kan worden opgewekt uit energiegewassen, afvalproducten en mest."
CO2 neutrale boerderij
Volgens de fabrikant liggen de kosten per draaiuur 30% lager dan bij een standaard dieselmodel. Vermogen en koppel (180 pk met 740Nm) zijn gelijk. De CO2-uitstoot ligt 10% lager bij werk in het veld. De totale emissie ligt 80% lager ten opzichte van een diesel.
Het idee is dat bedrijven met een methaantrekker uiteindelijk CO2-neutraal werken. Het gas wordt middels een biogasinstallatie opgewekt. Naast de installatie is apparatuur vereist om het gas te raffineren, zodat het gebruikt kan worden in de trekker.
Meer aandacht voor ontwerp
Naar eigen zeggen loopt CNH, het moederconcern van New Holland, voorop in de zoektocht naar alternatieve brandstoffen. De motorentak FPT Industrial heeft al 30.000 gasmotoren gebouwd. Afgezien van een nieuwe motor is ook veel aandacht aan het ontwerp besteed. Geen geblindeerde ramen meer, maar een blik op de 'trekker van de toekomst'. Naast schoon moet hij ook efficiënt en comfortabel zijn.
Afgezien van het futuristische ontwerp valt op dat de gastanks langs de cabine zijn verdwenen. Aan de voorzijde bevindt zich een tank, samen met 2 tanks links en rechts van de cabine. Het vullen van de tanks doe je net als je van diesel gewend bent met 1 vulpunt. Het gecomprimeerde gas wordt onder hoge druk geïnjecteerd. Daarvoor zijn een nieuw soort tanks gebruikt, gefabriceerd uit composiet. New Holland claimt dat je een dag kunt werken op 1 tank tank. De vultijd is gelijk aan dieselbrandstof.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vullen gaat net zo snel als je van een diesel gewend bent. Er zijn 3 tanks gebouwd uit een nieuw soort materiaal. Het gas wordt onder hoge druk opgeslagen.
Tesla en Star Trek
In een video toont New Holland de trekker. Zo is te zien dat precisielandbouw is geïntegreerd. "Sommige elementen van een autonome trekkerbesturing zijn toegevoegd", vermeldt de video. De trekker detecteert obstakels wanneer hij op gps aan het werk is. Ook wordt gesproken over de meest geavanceerde cabine ooit die meer ruimte biedt, comfortabeler is en verbonden is met je kantoor, internet en smartphone. De 4 schermen zijn een mix van Tesla en Star Trek. Met je smartphone kun je de trekker afsluiten of openen en de hef bedienen.
Het koepeldak, met 360 graden glas rondom, is uniek volgens New Holland. Het glasoppervlak bedraagt 20% meer dan bij een standaardtrekker. Spiegels ontbreken. Een 360 graden camera in de dakrand neemt die taak over, inclusief achteruitrijcamera. Het systeem kan ook met draadloze camera’s op het werktuig overweg. Led-verlichting is overal geïntegreerd. Best bijzonder dat het merk zoveel aandacht aan de cabine besteed, terwijl vorig jaar autonome techniek het speerpunt op de FPS was.
Ook in Nederland?
Wanneer de trekker op de markt komt, zegt het merk nog niet. Inmiddels heeft het 3 methaantrekkers gebouwd, die in de praktijk worden getest. Ook over de kosten wordt niet gerept. Daarvoor is het nog te veel een concept, maar wel een waar CNH sterk in gelooft. Voor Nederland is het de vraag hoe interessant het is. Bedrijven met een eigen biogasinstallaties zijn dun gezaaid. Wat dat betreft zijn thuisland Italië en vooral Duitsland meer geschikt voor deze ontwikkeling.
Is dit de trekker van de toekomst? Een koepelcabine met overal glas, 4 schermen en smartphone bediening. Veel zorg is gestopt in het comfort van de bestuurder en de bediening.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.