De 3 Japanse trekkerfabrikanten: Kubota, Yanmar en Iseki, werken allemaal aan autonome trekkertechnologie. Daarnaast worden ook rijstplantmachines en maaidorsers automatisch bestuurd. Het is een Japanse race tegen de klok. Begin volgend jaar kunnen boeren de eerste exemplaren bemachtigen.
Het komt niet uit de lucht vallen dat Kubota zijn peilen heeft gericht op autonome voertuigtechniek. Tijdens de jaarlijkse ‘Nieuwjaars sessie’ presenteerde het bedrijf uit Osaka al een zelfrijdende trekker, rijstplanter en rijstcombine op rupsen. De Japan Times meldt nu dat vanaf april 2018 boeren in de eerste autonome trekkers kunnen kopen. De prijs daarvan ligt 50% hoger dan die van een standaard trekker, omgerekend €75.000 tot €85.000 voor een trekker met 60 pk. Ook Yanmar zegt in 2018 een robottrekker te gaan verkopen.
East beats West
Met het nieuws steken de 3 Japanse trekkerbouwers hun Westerse collega’s de loef af. Case IH en New Holland toonden beide soortgelijke concepten, maar die komen voorlopig niet in de handel. Vooralsnog kan alleen het Nederlandse Precision Makers aftermarket techniek leveren om trekkers autonoom hun werk te laten doen. Onder andere in boomgaarden en op enorme Australische velden wordt dat succesvol toegepast.
Nederlands tintje
Naast Precision Makers heeft ook het 'Farm Pilot project' van Kubota een Nederlands tintje. Het is namelijk eigenaar van Kverneland en daarmee ook de Megatronics-tak van het bedrijf in Nieuw-Vennep. Toeval dat de Japanners recentelijk in Nederland 'Kubota Holdings Europe B.V.' hebben opgericht? In de autonome 60 pk trekker van Kubota zie je, op een filmpje, het Tellus Go scherm van Kverneland gebruikt worden. Misschien dat de autonome voertuigtechniek van het bedrijf dus uit ons landje afkomstig is. Dat biedt ook perspectief voor toepassingen in West-Europa. De getoonde Europese M7 heeft nog wel een chauffeur.
Overheid werkt mee
Een groot voordeel voor de Japanners is de medewerking van hun overheid. In Europa is dat een grijs gebied. Mag een trekker van 7 ton nu wel of niet zonder chauffeur rondrijden? In Japan biedt de overheid subsidies op de techniek. In maart van dit jaar werd de wetgeving aangepast, zodat de agrarische sector autonome voertuigtechniek in mag zetten. Voorlopig is het nog wel vereist dat iemand de machines in de gaten houdt. Vanaf 2020 is ook monitoring op afstand toegestaan. De overheid erkent dat de landbouwsector een groot tekort aan arbeid heeft. Daarom stimuleert het dergelijke ontwikkelingen.
2 trekkers 1 chauffeur
Kubota denkt aan een systeem waarbij 1 chauffeur 2 trekkers kan bedienen. Een beetje zoals het GuideConnect systeem waar Fendt mee pionierde. De ene trekker kopieert het gedrag van de ‘leider’. In de praktijk werd dat geen succes. Ook is het mogelijk een trekker en rijstplanter tegelijk in het veld hun werk te laten doen. Volgens Kubota moet dat een arbeidsbesparing van 30% opleveren.
Eigen satellietnetwerk
Ook Yanmar heeft een autonoom trekkerproject. Daarvoor gebruikt het de Japanse versie van het Amerikaanse gps-netwerk. Mitsubishi en de Japanse luchtvaartorganisatie JAXA hebben daarvoor in juni een satelliet gelanceerd. De Michibiki No. 2. Ook Yanmar heeft 2018 als deadline gesteld. Ook Iseki, de derde Japanse fabrikant, zegt aan een robottrekker te werken. In Engeland rijdt inmiddels een exemplaar rond, die gebouwd is door studenten van een agrarische hogeschool. Zij pogen een hectare zomergerst volledig autonoom te telen.
Ook Yanmar werkt aan een autonoom rijdende trekker. Vanaf april 2018 is hij in Japan leverbaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.