Vrees van Eurocommissaris

'Diesels verbieden werkt averechts op milieu'

2 Augustus 2017 - Niels van der Boom - 5 reacties

In steeds meer Europese landen gaan geluiden rond om dieselvoertuigen in steden te weren en de verkoop van nieuwe voertuigen te beperken. Belastingvoordelen worden afgebouwd. Een verkeerd streven volgens Elżbieta Bieńkowska, eurocommissaris voor industrie. Zij vreest voor een ineenstorting van de dieselmarkt.

BieÅ„kowska schrijft in een vertrouwelijke brief aan de Europese ministers dat het verbieden van dieselvoertuigen een averechts effect kan hebben op wat de EU poogt te bereiken. De ontwikkeling van schone technologieën wordt er namelijk door geremd, zo denkt de eurocommissaris. De Financial Times kreeg deze brief in handen.

34

duizend

minder dieselvoertuigen in Nederland geregistreerd door een verbod in steden

Nederland loopt voorop
Onder andere Rotterdam en Utrecht kennen al enige tijd milieuzones, waar oude dieselvoertuigen niet langer welkom zijn. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal geregistreerde dieselvoertuigen, met een bouwjaar voor 2001, inmiddels met 34.000 is afgenomen door deze regels. Parijs, Madrid en Athene starten in 2025 met een dieselban. De Duitse stad Stuttgart begint daar in 2018 mee.

Klap voor voertuigeigenaar
Het verbieden van vervuilende diesels is het stokpaardje van de groene NGO’s. Zo willen zij de uitstoot van CO2 fors reduceren. De mening van BieÅ„kowska staat haaks op dat gedachtegoed. De Poolse stelt dat een verbod averechts kan werken. Zij wijst in haar brief op negatieve effecten. Na het hele sjoemelsoftware schandaal noemt zij dergelijke verboden opnieuw een klap voor eigenaren.

Dieselmarkt kan instorten
Daarbij komt dat sommige landen in het verleden de verkoop van diesels hebben gestimuleerd met belastingvoordelen. In Nederland werd tot 2014 voordeel gegeven, door dieselvoertuigen vrij te stellen van wegenbelasting. Frankrijk bouwt sinds 2015 de belastingvoordelen op dieselvoertuigen af. "Een verbod zorgt ervoor dat dieselauto’s niet overal in Europa kunnen rijden, terwijl dat in het verleden juist gestimuleerd is", schrijft BieÅ„kowska. Dit verbod zorgt mogelijk voor een ineenstorting van de markt voor diesels, waar fabrikanten flinke hinder van ondervinden. Dat ondermijnt de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Fabrikanten moeten vervuilende auto's terugroepen

Fabrikanten stimuleren
De Eurocommissaris benadrukt dat zij graag richting een nulemissie in Europa wil, maar wanneer de dieselmarkt instort werkt dat juist contraproductief. Lokale rijverboden helpen daar niet bij. Als oplossing draagt BieÅ„kowska aan dat meer controle moet worden uitgevoerd om voertuigen op te sporen die sjoemelen. Ook moeten fabrikanten gestimuleerd worden om nieuwe technieken sneller te ontwikkelen, maar ook door vervuilende auto’s terug te roepen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
john 2 Augustus 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10875401/diesels-verbieden-werkt-averechts-op-milieu][/url]
Nog meer olie oppompen om benzine auto's te laten rijden en de diesel terugpompen de grond in?? lang leve de voortuintjes politiek..
IJsselmeerklei 2 Augustus 2017
Lekker met de prius naar Schiphol om daar in een vliegtuig te stappen die op belastingvrije kerosine vliegt of vanaf Rotterdam op een cruise schip stappen die op stookolie vaart.
Inderdaad, lang leve de voortuintjes politiek.
Jan 2 Augustus 2017
Tot 2014 geen wegenbelasting voor diesels??
Krijg nogal wat terug dan...
Jk 2 Augustus 2017
Dat ging om auto's met een lage CO2 uitstoot, in de praktijk waren Dit kleine auto's met een kleine dieselmotor, bv de polo of Twingo in de niet vooruit te branden versie
GEERT 2 Augustus 2017
Steeds meer vliegtuigen op Schiphol lijkt voor Nederland geen milieuprobleem te zijn ,vooral in dit vakantieseizoen ,hoezo milieuproblemen met vliegtuigverkeer? ,o wee als een boer een paar koeien teveel houdt ,dan volgen dikke boetes,die boer is de grote milieuvervuiler
cagri 3 Augustus 2017
GEERT schreef:
Steeds meer vliegtuigen op Schiphol lijkt voor Nederland geen milieuprobleem te zijn ,vooral in dit vakantieseizoen ,hoezo milieuproblemen met vliegtuigverkeer? ,o wee als een boer een paar koeien teveel houdt ,dan volgen dikke boetes,die boer is de grote milieuvervuiler



gelijk heb je, er is maar 1 probleem... de vliegvakantie is heilig voor de grote massa.
En wie geeft nu om die enkele boeren, hun mest stinkt, altijd net met mooi bbq weer beginnen die lawaai en stof te maken of doen de nacht met lawaai door net als mijnheer de vakantieganger die net terug in t land is en nog moe van de jetlag met een cocktail in de ligstoel wat wil pitten.
(krijg deze verwijten als boer in verstedelijkt gebied bijna elke dag te horen)
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Olie

Vrees voor aanval van Israël op olieproductie Iran

Politiek Europese Commissie

Luxemburgse boerenzoon landbouwcommissaris EU

Analyse Melk

Gaat de melkprijs in de EU dit jaar naar een record?

Analyse Energie

Hoop op staakt-het-vuren in Gaza duwt olieprijs omlaag

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden