In steeds meer Europese landen gaan geluiden rond om dieselvoertuigen in steden te weren en de verkoop van nieuwe voertuigen te beperken. Belastingvoordelen worden afgebouwd. Een verkeerd streven volgens Elżbieta Bieńkowska, eurocommissaris voor industrie. Zij vreest voor een ineenstorting van de dieselmarkt.
BieÅ„kowska schrijft in een vertrouwelijke brief aan de Europese ministers dat het verbieden van dieselvoertuigen een averechts effect kan hebben op wat de EU poogt te bereiken. De ontwikkeling van schone technologieën wordt er namelijk door geremd, zo denkt de eurocommissaris. De Financial Times kreeg deze brief in handen.
Nederland loopt voorop
Onder andere Rotterdam en Utrecht kennen al enige tijd milieuzones, waar oude dieselvoertuigen niet langer welkom zijn. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal geregistreerde dieselvoertuigen, met een bouwjaar voor 2001, inmiddels met 34.000 is afgenomen door deze regels. Parijs, Madrid en Athene starten in 2025 met een dieselban. De Duitse stad Stuttgart begint daar in 2018 mee.
Klap voor voertuigeigenaar
Het verbieden van vervuilende diesels is het stokpaardje van de groene NGO’s. Zo willen zij de uitstoot van CO2 fors reduceren. De mening van BieÅ„kowska staat haaks op dat gedachtegoed. De Poolse stelt dat een verbod averechts kan werken. Zij wijst in haar brief op negatieve effecten. Na het hele sjoemelsoftware schandaal noemt zij dergelijke verboden opnieuw een klap voor eigenaren.
Dieselmarkt kan instorten
Daarbij komt dat sommige landen in het verleden de verkoop van diesels hebben gestimuleerd met belastingvoordelen. In Nederland werd tot 2014 voordeel gegeven, door dieselvoertuigen vrij te stellen van wegenbelasting. Frankrijk bouwt sinds 2015 de belastingvoordelen op dieselvoertuigen af. "Een verbod zorgt ervoor dat dieselauto’s niet overal in Europa kunnen rijden, terwijl dat in het verleden juist gestimuleerd is", schrijft BieÅ„kowska. Dit verbod zorgt mogelijk voor een ineenstorting van de markt voor diesels, waar fabrikanten flinke hinder van ondervinden. Dat ondermijnt de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
Fabrikanten stimuleren
De Eurocommissaris benadrukt dat zij graag richting een nulemissie in Europa wil, maar wanneer de dieselmarkt instort werkt dat juist contraproductief. Lokale rijverboden helpen daar niet bij. Als oplossing draagt BieÅ„kowska aan dat meer controle moet worden uitgevoerd om voertuigen op te sporen die sjoemelen. Ook moeten fabrikanten gestimuleerd worden om nieuwe technieken sneller te ontwikkelen, maar ook door vervuilende auto’s terug te roepen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10875401/diesels-verbieden-werkt-averechts-op-milieu][/url]
Steeds meer vliegtuigen op Schiphol lijkt voor Nederland geen milieuprobleem te zijn ,vooral in dit vakantieseizoen ,hoezo milieuproblemen met vliegtuigverkeer? ,o wee als een boer een paar koeien teveel houdt ,dan volgen dikke boetes,die boer is de grote milieuvervuiler