Eindelijk is het zo ver. Claas heeft op de hoofdlocatie in het Duitse Harsewinkel drie nieuwe trekkerseries gepresenteerd. De Arion 500 en 600 en de grote Axion 900. Bekende nummers voor Claas aficionado’s, die qua uiterlijk nauwelijks zijn gewijzigd. Wel voldoen ze nu aan emissie eis Stage 4.
Het was geen verrassing meer dat Claas met een nieuwe trekker ging komen. Deels noodgedwongen, want als enige fabrikant hadden de Duitsers uit Harsewinkel nog geen Stage 4 model gepresenteerd. Deze is vanaf 2018 in Europa verplicht. Het merk koos ervoor om zo lang mogelijk de oude modellen door te verkopen. Een nieuw model betekent immers ook een hogere prijs.
Geen nieuwe styling
Het ontwikkelingsbudget heeft Claas niet ingezet om een nieuwe styling te creëren. Wat goed is, moet goed blijven kun je zeggen. De paar extra koelvinnen in de motorkap werden al eerder geïntegreerd. Alleen de dikke uitlaat met SCR-katalysator valt op bij een nieuw model Arion of Axion. Claas kiest er zelfs voor de typeaanduiding ongemoeid te laten. Er zijn wel nieuwe nummers, die hangen vast aan nieuwe modellen met meer vermogen.
Nieuwe uitrusting
Allereerst de Arion’s. Die worden in drie smaken aangeboden: CIS, CIS+ en Cebis. Alle uitvoeringen zijn leverbaar met een Hexashift onder last schakelbare powershiftbak. Ook die is onder handen genomen, met automatische functies. De CIS+ en Cebis kun je ook met een Cmatic CVT krijgen, waar nieuwe software de bak aanstuurt.
De CIS is de basisuitvoering met mechanische hydraulische ventielen. Cis+ is iets luxer, met elektronische hydrauliekfuncties via flippers en joystick en een kleurendisplay. Daarbij horen ook een joystick voor de bediening en hydrauliek. De Cmatic modellen zijn voorzien van een volledig nieuwe 12” touch screen Cebis terminal en het Cmotion hendel, die zijn oorsprong bij de Xerion kent. Met 3 vingers kun je zo alle functies bedienen, claimt Claas. ‘Direct Access’ op de terminal maakt veelgebruikte functies snel beschikbaar.
Nieuw Arion topmodel
Bij de Arion 500 ligt er onder de kap een 4 cilinder motor van DPS die begint bij 125 pk. De Arion 600 serie heeft een 6 cilinder DPS. Dankzij de toevoeging van het model Arion 660 loopt deze serie nu door tot 205 pk. Daarmee kan Claas eindelijk ook een trekker aanbieden in het segment veel vermogen, weinig gewicht. Voor zowel de akkerbouw als veehouderij en het loonwerk een zeer populaire klasse. Een elektronische vermogensboost levert 205 pk bij transport- en aftakaswerk. Draait de trekker stationair, dan reduceert het toerental automatisch van 800 naar 650 toeren per minuut om brandstof te sparen. Met een combinatie van gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR), een dieselpartikelfilter (DPF) en SCR-katalysator (Adblue) voldoen de trekkers aan Stage 4.
Minder onderhoud
Naast motor, versnellingsbak en terminal schaaft Claas ook aan het onderhoud. Op de Arion met de nieuwe Proactiv voorasvering. Iedere helft is onafhankelijk geveerd in een driehoek. De vering past zich aan, aan het gewicht. Het aantal omslagen van het stuurwiel, dat je nodig hebt om te draaien, is met een knopdruk te verstellen. De vooras is niet vernieuwd omwille een beter comfort maar om het onderhoud te verlagen. Ook kunnen chauffeurs nu kiezen of ze 4 of 5 cabinestijlen willen. De hydrauliek loopt via een 110 liter per minuut of 150 liter per minuut load sensing pomp. Modellen vanaf de Arion 630 zijn op 42 inch velgen leverbaar.
445 pk topmodel
Ook de grootste serie standaard wieltrekkers van Claas; de Axion 900, is gewijzigd. Alle modellen krijgen er vermogen bij, wat uit een Stage 4 FPT Cursor 9 blok wordt gehaald met 8,7 liter inhoud. Hij is met een nieuwe turbo met variabele geometrie uitgerust. Zelfs op de laagste toeren is 70% van het vermogen beschikbaar. Die lopen nu van 325 tot en met 445 pk op de Axion 920 tot en met 960. Die laatste is overigens nieuw. Een boost is er op dit model niet bij. Het koppel ligt 18% hoger ten opzichte van zijn voorganger en het toerental op de weg verlaagd. Dat moet 2 liter per uur opleveren.
Twee uitvoeringen
Een aantal kenmerken van de Arion zijn ook op de Axion 900 te vinden. Zo reduceert hij zijn toerental bij stationair draaien en is de software van de ZF CVT aangepast. Een Eco PTO mode moet brandstof bij aftakaswerk besparen. De Axion 900 is ook in de CIS+ versie leverbaar. Je krijgt dan geen 12” Cebis scherm, maar een 7” kleurenscherm in de A-stijl, rijhendel en kruishendel voor de hydrauliek. De luxe uitvoering heeft de Cmotion rijhendel. De meest gebruikte functies vind je met één druk op het scherm. Affabriek kun je de serie met GPS laten uitrusten en Telematics, het telematrie pakket waar Claas pionier mee is.
Claas presenteerde 4 juli een nieuwe Arion 500 (4 cil) en Arion 600 (6 cil). De typeaanduiding is gelijk gebleven. Achter de glimmende uitlaat huist een SCR-katalysator. Het 205 pk model Arion 660 is nieuw.
Aan de styling veranderde Claas weinig. De Proactiv vooras is wel nieuw. Die is onafhankelijk op drie punten geveerd.
Ook de Axion 900, de grootste reeks standaardtrekkers, is vernieuwd. Ook daar een nieuw topmodel, waar 445 pk uit geperst wordt. In dit geval een FPT blok. De Arion's blijven het met een DPS doen.
Over het Cebis scherm van Claas waren de nodige opmerkingen. Die veegt het in één keer van tafel met een nieuwe 12" touch screen. Via een snelkeuze menu heb je alle belangrijke functies op één plek.
Wie niet met een tv in z'n armleuning wil rijden kan voor CIS+ gaan. Deze nieuwe uitvoering heeft een 7" kleurenscherm in de A-stijl. Optie is een cabine met 5 stijlen op de Arion.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.