De visie van Arbos

Komen de Chinezen deze keer echt?

17 April 2017 - Niels van der Boom - 1 reactie

Sinds 2015 is de trekkermarkt een merk rijker: Arbos. Het Chinese Foton Lovol Heavy Industries zit daarachter. Aan ambitie ontbreekt het de Chinezen niet en ook het budget is geen probleem. Met forse toekomstplannen breekt het in op de Europese markt. Daarvoor heeft het land goede kaarten in handen.

Één van de grote noviteiten op de Agritechnica van 2015 was de (her)introductie van Arbos. De Lovol Arbos Group toonde in één klap 3 trekkerseries, die het in Europa wil gaan verkopen en op termijn wil gaan bouwen. Daarvoor kocht het bedrijf de Italiaanse merknaam Arbos, oud-fabrikant van trekkers en vooral bekend van de maaidorsers. Die zijn in Nederland sporadisch door Cebeco verkocht. Arbos grossiert in patenten, zo’n 70.000 volgens de overlevering. Zo hebben de Chinezen in één klap veel kennis in huis.

Professionele uitstraling
Naast trekkers en maaidorsers heeft Lovol Arbos, de Chinees-Europese tak van Foton Lovol, ook direct een eigen wijngaard, fietsenmerk en merchandising lijn in het leven geroepen. Dat geeft het merk een zeer professionele uitstraling. Daarmee wijkt het af van de Chinese concurrenten. Wie dieper graaft, prikt snel door het mooie verhaal heen. Er moet nog veel gebeuren voordat Arbos zich daadwerkelijk kan vestigen in de markt.

100

duizend

trekkers bouwt Lovol, naar eigen zeggen, per jaar

100.000 trekkers
Foton Lovol is één van de grootste Chinese machinefabrikanten, met een geschatte omzet van 3,15 miljard euro per jaar. Dat is knap voor een bedrijf dat pas sinds 1998 bestaat. Het bouwt naar eigen zeggen 100.000 trekkers en 50.000 combines per jaar. Daarmee heeft het een marktaandeel van 35 tot 40 procent in eigen land. Foton Lovol is geen staatsbedrijf, maar wordt wel mede door gefinancierd en bestuurt door de staat. Dat verklaart de ambitie en het budget van vele tientallen miljoenen euro’s voor hun Europese avontuur.

Lovol sinds 2004 in Nederland
Voor West-Europa is De Heus Groep sinds 2004 importeur van de in China gebouwde compacttractoren. In de klasse tot 60 pk vermarkt het die al jaren als Eurotrac. Sinds eind 2015 importeert het ook grotere modellen, onder de naam Lovol, in de originele kleuren.

Mede-eigenaar Hugo de Heus zegt nog niet benaderd te zijn voor het importeurschap van Lovol, maar geeft wel aan zeker interesse te hebben. Volgens De Heus heeft Lovol ook de ambitie om in de Benelux trekkers en machines te verkopen. De Heus: 'In 2007 vertelde zij ons in 2022 tot de grootste 4 trekkerfabrikanten wereldwijd te willen behoren. Toen lachte ik dat weg. Nu 10 jaar later denk ik daar anders over. Het merk groeit echt heel hard. De Italiaanse tak is een apart bedrijf met een eigen (Italiaanse) leiding, ondanks hetzelfde moederbedrijf. Vergelijk het maar met Volkswagen en Porsche.'


De Heus importeert sinds eind 2015 Lovol trekkers in Europa onder de Chinese naam.

Matermacc en Goldoni
Terwijl gevestigde Westerse fabrikanten schaven aan hun full liner-strategie heeft Arbos die in zeer korte tijd ontwikkeld. Daarvoor kocht het werktuigfabrikant MaterMacc en compactspecialist Goldoni, beide Italiaans.

Foton Lovol blies het failliete Goldoni nieuw leven in. De productie loopt weer, maar verwacht wordt dat de modellen uiteindelijk in Arbos worden geïntegreerd. Voor de Eima en Sima show produceerde Matermacc enkele machines in de Arbos kleuren. Veldspuiten, kunstmeststrooiers, zaaimachines en cultivators. Zelfs een drone in de eigen kleurstelling mocht niet ontbreken.

Combine in 2019
Zoals eerder gezegd ontbreekt het de Chinezen niet aan ambitie. Naast werktuigen ligt er een combine op de tekentafel. Die moet in 2019 productierijp zijn. Ook zijn er plannen voor een 300-pk trekker en een eigen CVT-transmissie. Voor dit jaar staat de 5000-serie trekkers op het programma. 4 modellen tussen 100 en 130 pk, met een driecilinder Kohler Stage IV motor. De 6000-serie (140-200 pk) en 7000-serie (220-260 pk) volgen naar verluidt in 2018. Deze drie-series heeft, een team van 30 ingenieurs, sinds 2011 ontwikkeld vanuit een R&D kantoor in Bologna, waar de Lovol Arbos Group huist. Vooralsnog worden ze in China gebouwd. Voorassen, (powershift) transmissies en cabines komen allemaal uit eigen huis.

De Heus ziet liever een Chinees dan een Europeaan. 'De prijs is een belangrijk argument. Die kun je scherp houden door in China te produceren. Breng je de productie naar Europa, zoals Kubota doet, dan wordt concurreren lastig.'

 

Tijdlijn van Arbos:

  • 1897: Oprichting machinefabriek Bubba
  • 1926: Eerste trekker geproduceerd
  • 1952: Bubba eigenaar Lodigiani koopt fietsenfabriek Arbos
  • 1964: White Motor Corporation koopt Arbos Spa
  • 1976: Arbos terug in Italiaanse handen
  • 1994: Arbos failliet door financiële crisis
  • 1998: Foton Lovol Heavy Industries opgericht
  • 2011: Lovol opent R&D centrum in Bologna
  • 2014: Foton Lovol koopt Arbos. Introductie volgt in 2015
  • 2015: Overname MaterMacc
  • 2016: Overname Goldoni

Marktaandeel
Het merk mikt niet op het afsnoepen van marktaandeel bij John Deere, CNH en Agco, maar vooral aan de onderkant van de markt, waar Zetor, Kubota, Landini en McCormick opereren. Makkelijker gezegd dan gedaan. Kubota probeert het met een Europese trekker en dat valt niet mee. Een Europese boer is kritisch en koopt wat hij kent. Arbos moet het winnen op prijs. Naar eigen zeggen ligt die 10 tot 15 procent onder de concurrent. De 5000-serie begint met een instapmodel voor 46.000 euro. Echter, ook de Chinese compacts worden duurder en kunnen lastiger concurreren. Vooralsnog blijven de Arbos trekkers in China. Deels om snel geld te verdienen.

Dat Arbos marktaandeel gaat kopen is een zekerheid. Dat hier veel budget voor beschikbaar is, is ook waar. De markt en de klant laten zich niet sturen. Daar bijten concurrenten zich eveneens op kapot. Op de lange termijn kan het zich alleen vestigen met goede techniek voor een betaalbare prijs. Misschien heeft Arbos dan kans van slagen. Daar zijn echter nog veel Chinese euro’s voor benodigd.


De 5000-serie bestaat uit vier modellen tussen 100 en 130 pk. Het instapmodel kost 46.000 euro. Dit jaar gaat hij, in China, in productie.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Jan 21 April 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10874099/Komen-de-Chinezen-deze-keer-echt?]Komen de Chinezen deze keer echt?[/url]
je kijkt wat af, hebt lak aan patentrecht, koopt een fabriek en gaat trekkers met staatssteun verkopen en zo krijgt de Chinese communistische partij vanzelf voet aan de grond in de europese landbouw. je moet de communisten toch ook wat gunnen, of niet?
We moeten af van de koopverslaving van Chinese producten. gewoon een europese consumentenboycot, zodat het diezelfde communistische partij aan fondsen ontbreekt om een enorm leger en marine op te bouwen.
Het Chinese imperialisme, wat veel geld nodig heeft is een gevaar voor de wereldvrede. Dat zie je ook aan hun lakse houding t.a.v. het andere communistische regime in noord Korea, wat mensen als slaven/beesten beschouwt.
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden