Sinds 2015 is de trekkermarkt een merk rijker: Arbos. Het Chinese Foton Lovol Heavy Industries zit daarachter. Aan ambitie ontbreekt het de Chinezen niet en ook het budget is geen probleem. Met forse toekomstplannen breekt het in op de Europese markt. Daarvoor heeft het land goede kaarten in handen.
Één van de grote noviteiten op de Agritechnica van 2015 was de (her)introductie van Arbos. De Lovol Arbos Group toonde in één klap 3 trekkerseries, die het in Europa wil gaan verkopen en op termijn wil gaan bouwen. Daarvoor kocht het bedrijf de Italiaanse merknaam Arbos, oud-fabrikant van trekkers en vooral bekend van de maaidorsers. Die zijn in Nederland sporadisch door Cebeco verkocht. Arbos grossiert in patenten, zo’n 70.000 volgens de overlevering. Zo hebben de Chinezen in één klap veel kennis in huis.
Professionele uitstraling
Naast trekkers en maaidorsers heeft Lovol Arbos, de Chinees-Europese tak van Foton Lovol, ook direct een eigen wijngaard, fietsenmerk en merchandising lijn in het leven geroepen. Dat geeft het merk een zeer professionele uitstraling. Daarmee wijkt het af van de Chinese concurrenten. Wie dieper graaft, prikt snel door het mooie verhaal heen. Er moet nog veel gebeuren voordat Arbos zich daadwerkelijk kan vestigen in de markt.
100.000 trekkers
Foton Lovol is één van de grootste Chinese machinefabrikanten, met een geschatte omzet van 3,15 miljard euro per jaar. Dat is knap voor een bedrijf dat pas sinds 1998 bestaat. Het bouwt naar eigen zeggen 100.000 trekkers en 50.000 combines per jaar. Daarmee heeft het een marktaandeel van 35 tot 40 procent in eigen land. Foton Lovol is geen staatsbedrijf, maar wordt wel mede door gefinancierd en bestuurt door de staat. Dat verklaart de ambitie en het budget van vele tientallen miljoenen euro’s voor hun Europese avontuur.
Lovol sinds 2004 in Nederland
Voor West-Europa is De Heus Groep sinds 2004 importeur van de in China gebouwde compacttractoren. In de klasse tot 60 pk vermarkt het die al jaren als Eurotrac. Sinds eind 2015 importeert het ook grotere modellen, onder de naam Lovol, in de originele kleuren.
Mede-eigenaar Hugo de Heus zegt nog niet benaderd te zijn voor het importeurschap van Lovol, maar geeft wel aan zeker interesse te hebben. Volgens De Heus heeft Lovol ook de ambitie om in de Benelux trekkers en machines te verkopen. De Heus: 'In 2007 vertelde zij ons in 2022 tot de grootste 4 trekkerfabrikanten wereldwijd te willen behoren. Toen lachte ik dat weg. Nu 10 jaar later denk ik daar anders over. Het merk groeit echt heel hard. De Italiaanse tak is een apart bedrijf met een eigen (Italiaanse) leiding, ondanks hetzelfde moederbedrijf. Vergelijk het maar met Volkswagen en Porsche.'
De Heus importeert sinds eind 2015 Lovol trekkers in Europa onder de Chinese naam.
Matermacc en Goldoni
Terwijl gevestigde Westerse fabrikanten schaven aan hun full liner-strategie heeft Arbos die in zeer korte tijd ontwikkeld. Daarvoor kocht het werktuigfabrikant MaterMacc en compactspecialist Goldoni, beide Italiaans.
Foton Lovol blies het failliete Goldoni nieuw leven in. De productie loopt weer, maar verwacht wordt dat de modellen uiteindelijk in Arbos worden geïntegreerd. Voor de Eima en Sima show produceerde Matermacc enkele machines in de Arbos kleuren. Veldspuiten, kunstmeststrooiers, zaaimachines en cultivators. Zelfs een drone in de eigen kleurstelling mocht niet ontbreken.
Combine in 2019
Zoals eerder gezegd ontbreekt het de Chinezen niet aan ambitie. Naast werktuigen ligt er een combine op de tekentafel. Die moet in 2019 productierijp zijn. Ook zijn er plannen voor een 300-pk trekker en een eigen CVT-transmissie. Voor dit jaar staat de 5000-serie trekkers op het programma. 4 modellen tussen 100 en 130 pk, met een driecilinder Kohler Stage IV motor. De 6000-serie (140-200 pk) en 7000-serie (220-260 pk) volgen naar verluidt in 2018. Deze drie-series heeft, een team van 30 ingenieurs, sinds 2011 ontwikkeld vanuit een R&D kantoor in Bologna, waar de Lovol Arbos Group huist. Vooralsnog worden ze in China gebouwd. Voorassen, (powershift) transmissies en cabines komen allemaal uit eigen huis.
De Heus ziet liever een Chinees dan een Europeaan. 'De prijs is een belangrijk argument. Die kun je scherp houden door in China te produceren. Breng je de productie naar Europa, zoals Kubota doet, dan wordt concurreren lastig.'
Tijdlijn van Arbos:
Marktaandeel
Het merk mikt niet op het afsnoepen van marktaandeel bij John Deere, CNH en Agco, maar vooral aan de onderkant van de markt, waar Zetor, Kubota, Landini en McCormick opereren. Makkelijker gezegd dan gedaan. Kubota probeert het met een Europese trekker en dat valt niet mee. Een Europese boer is kritisch en koopt wat hij kent. Arbos moet het winnen op prijs. Naar eigen zeggen ligt die 10 tot 15 procent onder de concurrent. De 5000-serie begint met een instapmodel voor 46.000 euro. Echter, ook de Chinese compacts worden duurder en kunnen lastiger concurreren. Vooralsnog blijven de Arbos trekkers in China. Deels om snel geld te verdienen.
Dat Arbos marktaandeel gaat kopen is een zekerheid. Dat hier veel budget voor beschikbaar is, is ook waar. De markt en de klant laten zich niet sturen. Daar bijten concurrenten zich eveneens op kapot. Op de lange termijn kan het zich alleen vestigen met goede techniek voor een betaalbare prijs. Misschien heeft Arbos dan kans van slagen. Daar zijn echter nog veel Chinese euro’s voor benodigd.
De 5000-serie bestaat uit vier modellen tussen 100 en 130 pk. Het instapmodel kost 46.000 euro. Dit jaar gaat hij, in China, in productie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10874099/Komen-de-Chinezen-deze-keer-echt?]Komen de Chinezen deze keer echt?[/url]