Autofabrikanten zijn een kei in het uit de sloot halen van oude koeien. Dat wil zeggen: Vertrouwen op de kracht van een bewezen merk of model. In de landbouw zien we dat fenomeen nog niet op grote schaal plaatsvinden. Terugblikken op het verleden is mooi, maar focus op innovatie is beter.
Terugkomst van de Nokia
Half februari schreef ik over de comeback van een legendarische telefoon: de 3310. De reacties op dit wereldwijde nieuws waren overweldigend en vooral lovend. Waarom? In werkelijkheid gaat het om elektronicabedrijf HMD die de merknaam Nokia kocht voor 350 miljoen dollar. Hiermee hoopt het omzet te genereren door in te spelen op de hunkering naar nostalgie. Voor 50 euro krijg je een telefoon, die lang meegaat, geen wifi heeft, slecht internet en nauwelijks geheugen. Alleen de accuduur is een plus.
Autowereld vs trekkerbouwers
In de autowereld weten fabrikanten ook hoe het moet. Denk aan de terugkomst van de Mini of de VW Beetle. Beide succesnummers. Ook hier wordt 'het Nokia-principe' toegepast. De merknaam is het belangrijkste argument. De styling is herkenbaar maar de techniek kent geen relevantie met het verleden.
In de landbouw wordt dat trucje soms toegepast. New Holland toonde enkele jaren terug een moderne Fiat. Uiteindelijk kwam die nooit in productie. Trekkerbouwers houden het meestal op een ander kleurtje of een opvallende sticker om hun historie weer levend te maken. Uitzondering op de regel is Arbos. Eigendom van de Chinese Foton Lovol groep. Zij kochten de Italiaanse merknaam Arbos, om het vervolgens opnieuw in de markt te zetten. Echter, daar steekt meer achter. Het ging de Chinezen vooral om de vele patenten. Ruim 30.000, waar veel geld mee is te verdienen.
Zo worden ze niet meer gemaakt
Regelmatig, wanneer ik akkerbouwers, veehouders of loonwerkers spreek, krijg ik te horen; ‘zo worden ze niet meer gemaakt.’ Het gaat dan om een trekker die een gedegen reputatie heeft opgebouwd op het gebied van trekkracht, betrouwbaarheid en/of brandstofverbruik. Trekkerliefhebbers kennen alle nummers uit hun hoofd: de 7810, 135, 824 en 1455 om er maar een paar te noemen. Stuk voor stuk bewezen techniek die zijn waarde behoudt en nog steeds gewaardeerd wordt. Gaat dat de modellen van 2017 ook lukken? Vast wel, zo ben ik overtuigd.
Wie ruilt zijn GPS in?
Dat een John Deere 7810 of een Fendt Favorit 824 zo’n goede reputatie heeft, is niet moeilijk om te begrijpen. Echter, het is onrealistisch om te denken dat hier de toekomst ligt. Natuurlijk is het prachtig om in de schuur een toptrekker te hebben staan waar je nog werk mee uitvoert. Echter, bij de meeste bedrijven zijn er ook meerdere nieuwe modellen aanwezig voor het gespecialiseerde werk. We hebben ons in de laatste tien jaar in grote mate afhankelijk gemaakt van elektronica. De eerste boer die zijn GPS systeem heeft verkocht, moet ik nog tegenkomen. We willen precies zaaien, poten, bemesten en spuiten. Dat kan alleen door een technologische slag te slaan. En dat kan alleen met nieuwe techniek. Daarnaast zijn we gewend aan het comfort die elektronica ons biedt. Dat geef je niet graag op.
Het begin van de ladder
Dat trekkers in rap tempo fors duurder worden, is een feit. Dat alle elektronica lang niet altijd met elkaar samenwerkt, en honderd procent betrouwbaar is, is dat ook. Het verleden romantiseren, biedt hiervoor geen oplossing. Hoe rooskleurig die ook wordt gemaakt. Wanneer boeren investeren in techniek kunnen fabrikanten, die verder ontwikkelen, en adviseurs inspelen om de data die wordt gegenereerd. We staan pas aan het begin van de ladder. De eerste stappen zijn het zwaarst. Wat het extra zwaar maakt, is dat veel kosten op rekening van de boer komen. Onderzoeksinstituten zijn wegbezuinigd. Maar dat we op de goede weg zijn, daar ben ik zeker van.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10873901/Waarom-hunkeren-naar-historie-niet-de-toekomst-is]Waarom hunkeren naar historie niet de toekomst is[/url]