Het thema van de Sima show in Parijs was dit jaar ‘Being a farmer in 10 years’. Machinefabrikant Claas geeft alvast een voorproefje over hoe zij dat voor zich zien en wat het bedrijf nu al doet om data beschikbaar te maken voor machinegebruikers.
Claas zet al lang in op data en implementeerde als een van de eerste telematics in haar machines. Ook de komende decennia blijft het draaien rondom trekkers, maaidorsers en hakselaars op landbouw- en loonbedrijven, zo denkt het. Wat verandert is de toevoeging van slimme techniek, die het de chauffeur gemakkelijker maakt. Voorbeelden daarvan zijn automatische gewasinstellingen op de combine of een vulcamera op de hakselaar.
Waar de focus ligt in de toekomst is de samenwerking tussen verschillende machines. In één netwerk kunnen ze informatie delen. Bijvoorbeeld voor het optimaliseren van de logistiek tussen trekkers en combine of hakselaar. Daarvoor heeft Claas de Fleet View app ontwikkeld. Een soort TomTom voor kipperchauffeurs.
Omdat het datanetwerk verbetert is het ook beter mogelijk om gegevens uit te wisselen tussen machines, denkt Claas. Maar, ook data van buitenaf wordt erbij betrokken. Dat verandert de manier waarop nu wordt gewerkt. De boer, loonwerker en dealer gebruiken allemaal één systeem. De boer ziet waar de loonwerker mee bezig is, de loonwerker waar zijn combine rijdt en de dealer wanneer reserveonderdelen zijn vereist.
Een betere wereld begint bij jezelf, zo luidt het spreekwoord. Claas startte daarom zelf met een ‘digitale agenda’. Dit houdt in dat alle communicatie met klanten via het Claas Connect digitale platform verloopt. Licentieverlengingen, orders voor reserveonderdelen en de voorraad gebruikte machines worden allemaal digitaal op één plek verzameld.
Dat niet iedere grote fabrikant of full liner zijn eigen koers moet varen op digitaal gebied realiseert ook het Duitse bedrijf zich. In 2014 startte het E-Systems, waarin alle elektronica oplossingen van het merk zijn gebundeld. In de herfst van 2017 verhuist die tak naar een eigen pand in Dissen, Neder-Saksen. 150 medewerkers sleutelen daar aan elektronica systemen. Daarvoor werkt het ook samen met andere fabrikanten. Bijvoorbeeld met Trimble en Ag Leader op het gebied van GPS. Het management programma 365FarmNet, mede geïnitieerd door Claas, wordt inmiddels door Duitse fabrikanten breed gedragen. Vanaf dit jaar is het ook in Frankrijk beschikbaar. In Nederland tast het de markt nog af.
Over het eigendom van data is tegenwoordig veel te doen. Claas laat weten dat alle data eigendom is van de klant, ongeacht van welke bron het komt. Volgens Joachim Stiegemann, hoofd productmanagement bij E-Systems, is het één van de kernzaken waar data aan moet voldoen om toekomstbestendig te zijn.
Claas heeft inmiddels ruim tien jaar ervaring met telematrie. Vandaag de dag wordt het standaard geleverd op alle trekkers in de Axion 800 en 900 serie, Xerion, Lexion en Tucano maaidorsers en Jaguar hakselaars. Er zijn drie niveaus: basic, advanced en professional. Die verschillen in mogelijkheden en prijs. In de toekomst krijgt iedere machine affabriek zijn eigen simkaart, die in alle EU-landen werkt. Alle machinefuncties en diagnoses zijn via Telematics en de app uitleesbaar. Het meest luxe pakket biedt live monitoring van de machines en de mogelijkheden om data met elkaar te vergelijken. Een extra optie voor alle niveaus is het documenteren op perceelsniveau. Ieder perceel krijgt dan alle machinedata (brandstofverbruik, geoogste tonnen, tijd, etc) gebundeld in een Isoxml-bestand.
De volgende stap is dat niet alleen trekkers en oogstmachines over Telematics beschikken, maar ook werktuigen. Claas noemt dat TONI (Telematics On Implements). De Quadrant grootpakpers en Cargos dubbeldoelwagen beschikken daar nu al over. Met Amazone, Horsch en Lemken is het in overleg om trekker en werktuig met elkaar te laten ‘praten’ en zo waardevolle data te verzamelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.