Datatronic 5

Massey Ferguson showt eindelijk een nieuwe terminal

22 Februari 2017 - Niels van der Boom - 5 reacties

De laatste jaren heeft Massey Ferguson flink geschaafd aan haar trekkerseries. Daarbij oogt de Datatronic terminal gedateerd. Zeker wanneer je kijkt naar het aanbod van de concurrentie. Daar komt hopelijk snel verandering in. In Amerika toonde MF namelijk een nieuwe generatie terminals in de vernieuwde 8700-serie.

Met de huidige Datatronic 4 terminal is niets mis. Echter, omdat het scherm behoorlijk klein is voor de huidige maatstaven kun je maar lastig alle functies vinden. Een touchscreen heeft hij niet. Alles gaat met draai- en drukknoppen aan de zijkant. Het is een veelgehoorde klacht van gebruikers. Met een beetje geluk komt daar snel verandering in. In 1986 lanceerde MF de 'thinking tractor' met een computer aan boord. Een decennia lang kon het genieten van de technologische voorsprong. Vervolgens raakte het op een achterstand.

Het scherm is een flinke verbetering

Tijdens de National Farm Machinery Show in het Amerikaanse Louisville, Kentucky, toonde het merk de vernieuwde 8700-serie. De grootste wieltrekker die het merk bouwt. In de cabine, die op details is gewijzigd, vind je een nieuwe terminal: de Datatronic 5. Grote kans dat we die ook in Europa tegen gaan komen. De Sima lijkt een ideaal moment. En hopelijk komt het scherm dan ook snel op de kleinere modellen.

Een forse stap vooruit kunnen we het scherm wel noemen. De draaiknop aan de zijkant bleef. Daarnaast zijn er vier drukknoppen. De touchscreen meet 9 inch in diameter. Omgerekend 22,5 centimeter. Een flinke verbetering ten opzichte van het huidige model. Ten opzichte van de concurrentie moet hij het nog afleggen. Die van Case IH en New Holland meet 7 of 10,5 inch. Bij Fendt is dat 7 of 10,4 inch en de nieuwste John Deere terminal komt eveneens maximaal op 10 inch uit. De terminal van MF heeft 4 GB geheugen en 1 GB werkgeheugen. Er kan één camerabeeld op getoond worden. Verder is het scherm uitgerust met vier CAN-poorten, één USB-poort, een ethernet poort en Bluetooth. De verschillende menu's kun je naar eigen wens indelen.

Het scherm is met een groot aantal machines te gebruiken. Over Isobus wordt in het persbericht niet gesproken, maar het is aannemelijk dat dit erop zit. Standaard is het systeem voorbereid voor sectiebesturing en draadloze data uitwisseling van MF zelf. Voor een geïntegreerde GPS-besturing kun je kiezen voor een antenne van Trimble of Novatel. Bijzonder, aangezien Agco voornamelijk met Topcon zaken doet. Zeker bij MF. Wellicht dat dit in Europa anders is.

De terminal vind je straks ook in de Valtra S-serie

De nieuwe terminal brengt geen schokkend nieuws, maar is voor MF rijders een welkome vernieuwing. Zeker wanneer hij op de kleinere modellen leverbaar wordt. Foto’s die op internet rondzwerven tonen ook een vernieuwde S-serie van Valtra. Het Agco-collegamerk van MF. In de armleuning vind je exact hetzelfde scherm. Ook bij MF is het scherm nu in de armleuning verwerkt en niet langer aan een beugel naast de deur rechts.

Vernieuwingen aan de trekker zelf, afgezien van het scherm, zijn minimaal. LED-werkverlichting rondom, bediening van de hefinrichting op het spatbord, ingebouwde gereedschapskist, koffiebekerhouder en een afsluitbare dop van de Adblue. Zoals gezegd komt ook Valtra met een aanpassing van hun serie, die op hetzelfde frame is gebaseerd. Nog meer nieuws voor de Sima?

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
rood 22 Februari 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10873521/Massey-Ferguson-showt-eindelijk-een-nieuwe-terminal]Massey Ferguson showt eindelijk een nieuwe terminal[/url]
Gaanze er mss toch nog een paar verkopen, ziet ze eigenlijk amper meer.
bodem 22 Februari 2017
Mss komt er nog weer es een tijd dat de MF 135 een verkoophit wordt. Wanneer we ons eindelijk gaan realiseren dat de bodem die grote en zware trekkers niet kan verdragen.
Wouter 23 Februari 2017
Dag Bodem,
Ik stel voor dat jij er terug mee begint alles met een 135. Kunnen we eens komen kijken hoe goed bij jou de zaken lopen. Gaat wel een dure aardappeloogst worden met kipwagens van 4 ton...
Arnold 23 Februari 2017
Dag Wouter heb je in de gaten dat de bodem de bron is van ons bestaan. Met je bestaansbron moet je zuinig omgaan als je houdbaar voedsel wil telen. Ben het met je eens dat het niet meer met een MF 135 kan, alhoewel het beren goede tractoren waren, maar er zijn andere oplossingen. En ja de bodem kan die zware lasten niet dragen, als je tenminste ook nog voldoende kwalitatief hoogwaardig wilt telen en de natuuruitspattingen het hoofd wil bieden.
Inno 23 Februari 2017
Hm, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Banden zijn ook veel breder en groter als vroeger. Opbrengsten stijgen nog steeds dus waar hebben we t over
jan veltkamp 24 Februari 2017
@Inno. Ik denk dat het ook nog wel eens tegen kan vallen. Bij ons groeit op de kopakker altijd minder dan op het reguliere veld. Dat heeft niks met bemesting of wat ook te maken maar alles met berijden of als je wilt het belasten van de grond. Ik heb nog wel de vraag wat minder erg is: 5 X rijden met MF135 en 4 tons kipper of 1 X rijden met 7600 en 20 tons kipper.
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden