De laatste jaren heeft Massey Ferguson flink geschaafd aan haar trekkerseries. Daarbij oogt de Datatronic terminal gedateerd. Zeker wanneer je kijkt naar het aanbod van de concurrentie. Daar komt hopelijk snel verandering in. In Amerika toonde MF namelijk een nieuwe generatie terminals in de vernieuwde 8700-serie.
Met de huidige Datatronic 4 terminal is niets mis. Echter, omdat het scherm behoorlijk klein is voor de huidige maatstaven kun je maar lastig alle functies vinden. Een touchscreen heeft hij niet. Alles gaat met draai- en drukknoppen aan de zijkant. Het is een veelgehoorde klacht van gebruikers. Met een beetje geluk komt daar snel verandering in. In 1986 lanceerde MF de 'thinking tractor' met een computer aan boord. Een decennia lang kon het genieten van de technologische voorsprong. Vervolgens raakte het op een achterstand.
Tijdens de National Farm Machinery Show in het Amerikaanse Louisville, Kentucky, toonde het merk de vernieuwde 8700-serie. De grootste wieltrekker die het merk bouwt. In de cabine, die op details is gewijzigd, vind je een nieuwe terminal: de Datatronic 5. Grote kans dat we die ook in Europa tegen gaan komen. De Sima lijkt een ideaal moment. En hopelijk komt het scherm dan ook snel op de kleinere modellen.
Een forse stap vooruit kunnen we het scherm wel noemen. De draaiknop aan de zijkant bleef. Daarnaast zijn er vier drukknoppen. De touchscreen meet 9 inch in diameter. Omgerekend 22,5 centimeter. Een flinke verbetering ten opzichte van het huidige model. Ten opzichte van de concurrentie moet hij het nog afleggen. Die van Case IH en New Holland meet 7 of 10,5 inch. Bij Fendt is dat 7 of 10,4 inch en de nieuwste John Deere terminal komt eveneens maximaal op 10 inch uit. De terminal van MF heeft 4 GB geheugen en 1 GB werkgeheugen. Er kan één camerabeeld op getoond worden. Verder is het scherm uitgerust met vier CAN-poorten, één USB-poort, een ethernet poort en Bluetooth. De verschillende menu's kun je naar eigen wens indelen.
Het scherm is met een groot aantal machines te gebruiken. Over Isobus wordt in het persbericht niet gesproken, maar het is aannemelijk dat dit erop zit. Standaard is het systeem voorbereid voor sectiebesturing en draadloze data uitwisseling van MF zelf. Voor een geïntegreerde GPS-besturing kun je kiezen voor een antenne van Trimble of Novatel. Bijzonder, aangezien Agco voornamelijk met Topcon zaken doet. Zeker bij MF. Wellicht dat dit in Europa anders is.
De nieuwe terminal brengt geen schokkend nieuws, maar is voor MF rijders een welkome vernieuwing. Zeker wanneer hij op de kleinere modellen leverbaar wordt. Foto’s die op internet rondzwerven tonen ook een vernieuwde S-serie van Valtra. Het Agco-collegamerk van MF. In de armleuning vind je exact hetzelfde scherm. Ook bij MF is het scherm nu in de armleuning verwerkt en niet langer aan een beugel naast de deur rechts.
Vernieuwingen aan de trekker zelf, afgezien van het scherm, zijn minimaal. LED-werkverlichting rondom, bediening van de hefinrichting op het spatbord, ingebouwde gereedschapskist, koffiebekerhouder en een afsluitbare dop van de Adblue. Zoals gezegd komt ook Valtra met een aanpassing van hun serie, die op hetzelfde frame is gebaseerd. Nog meer nieuws voor de Sima?
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10873521/Massey-Ferguson-showt-eindelijk-een-nieuwe-terminal]Massey Ferguson showt eindelijk een nieuwe terminal[/url]