Vier jaar geleden kwamen er uit de Verenigde Staten filmpjes en foto’s waarop een John Deere met overlaadwagen te zien waren die vrolijk over het perceel reden. Niets bijzonders zou je zeggen, wil het niet dat in de trekker geen chauffeur zat. Het lukte machinefabrikant Kinze uit Iowa, bekend van hun precisiezaaimachines en overlaadwagens, om een trekker zelfstandig op het land te laten werken. Vorig jaar werd het systeem voor het eerst door boeren getest. Voor dit seizoen kan nog niet iedereen aankloppen voor een zelfrijdende trekker maar het testprogramma wordt wel opgeschaald. Luc van Herle, afkomstig uit België en verantwoordelijk voor de export en service bij Kinze, vertelt over het systeem en alle problemen die je tegenkomt bij een trekker zonder chauffeur.
Wat ligt er in het verschiet voor het Autonomous Harvesting System. Wat zijn jullie plannen voor seizoen 2014?
‘Het grote voordeel van dit systeem is dat akkerbouwers hun areaal kunnen uitbreiden zonder extra personeel aan te hoeven nemen. Ook besparen ze op brandstof en kunnen ze hun manier van werken gemakkelijk aanpassen om machines efficiënter in te zetten. Sinds 2011 hebben we het systeem constant uitgebreid met nieuwe mogelijkheden die worden aangedragen door de praktijk. Wat die functies exact zijn kan ik nu nog niet zeggen. Ik kan wel zeggen dat we werken aan een autonoom systeem om twee trekkers tegelijk te laten zaaien.’
Tegen welke problemen lopen jullie het meeste aan bij het ontwikkelen van dit systeem?
‘De veiligheid is altijd ons primaire punt bij het ontwikkelen van een autonoom werkend voertuig. Sinds de start van dit project hebben we daarop gefocust en verschillende sensoren en noodstoppen ingebouwd om de trekker zo veilig mogelijk te maken. Ook is het zeer lastig om een voertuig te laten reageren zoals een mens doet. Voor boeren is dit hun tweede natuur maar dit is moeilijk over te brengen op een computer. Uiteindelijk is een computer betrouwbaarder omdat hij constant accuraat is en hetzelfde reageert. Ook aan het einde van een lange werkdag.’
Op een online video is te zien dat een chauffeur is vereist om de overlaadwagen te lossen. Zal dit deel van het proces ook geautomatiseerd worden?
‘Op dit moment kan de boer of chauffeur het beste zelf de wagen lossen. In Noord-Amerika wordt het meest in vrachtwagens gelost. Bijna iedere vrachtwagenchauffeur is capabel om een trekker te bedienen en de overlaadwagen te lossen. In de praktijk levert dit dus nooit problemen op.’
De Amerikaanse overheid bekritiseerd momenteel het gebruik van UAV’s (drones) en scherpt de wetgeving aan. Loopt een onbemande trekker niet eveneens tegen dit probleem aan?
‘De systemen waar Kinze momenteel mee werkt worden in een gecontroleerde omgeving uitgetest. Wanneer er geen chauffeur in de cabine zit is er altijd een maaidorser met chauffeur aanwezig om in te grijpen wanneer nodig. We hebben enorm veel moeite gedaan het systeem zo veilig mogelijk te maken en hebben vooralsnog geen problemen met de overheid gehad.’
Wanneer komt het systeem vrij op de markt en kunnen we er ook in Europa van profiteren?
‘Het systeem blijft momenteel in de testfase. Over de kosten kan ik nog niets zeggen.’ Van Herle doet verder nog geen uitspraken over de exportplannen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.