Voor het derde jaar op rij organiseert Boerenbusiness de Ruwvoertour. Ook dit jaar volgen wij 10 melkveehouders door heel Nederland in hun beslissingen omtrent het winnen van ruwvoer. In deze serie bedrijfsreportages stellen wij de ondernemers voor. In dit zevende deel het melkveebedrijf van Joost van Nostrum uit Sint-Oedenrode (NB).
Tussen de boomgaarden en de varkensstallen onderneemt Joost van Nostrum samen met zijn ouders. Het gemengde bedrijf met 100 melkkoeien en 850 varkens kom je tegen wanneer je over de A50 rijdt van Eindhoven richting Zwolle, ter hoogte van Sint-Oedenrode. Het is in de namiddag. "Ik moet nog even een paar blokken snijden en dan kom ik eraan", roept Van Nostrum vanaf de shovel. Voor hem is het werk op het melkveebedrijf geen fulltime job. Van Nostrum heeft er ook een baan bij.
Op het melkveebedrijf van de familie Van Nostrum worden 100 melk- en kalfskoeien gemolken. Het jongvee wordt uitbesteed, waardoor er gemiddeld tien kalveren aanwezig zijn. In totaal wordt er 34 hectare zandgrond bewerkt, waarvan 18 hectare gras, 2 hectare voederbieten en 14 hectare snijmaïs. De actuele rassenkeuze voor gras is Havera 4 en voor mais LG 31.214. De productie is 9.000 liter met 4,75% vet en 3,77% eiwit. Ook wordt er weidegang toegepast.
Van Nostrum omschrijft zichzelf als een koeien boer. Zijn passie ligt bij het melkvee en met veel mechanisatie- of trekkerwerk maak je hem niet blij. Al het landwerk wordt dan ook uitbesteed aan de loonwerker. De trekker en shovel die op het bedrijf staan, worden hoofdzakelijk gebruikt voor het voeren. Naast de melkkoeien heeft het bedrijf ook 850 varkens, waar Joost een minder grote passie voor heeft. "Ik vind de vrijheid in het maken van keuzes en het zelf ondernemerschap het mooiste aan het boer zijn".
Focus op gezonde koeien en hoge gehaltes
In de melkveestal die in 2013 gebouwd is, lopen de melkkoeien. De stal is een 2+2 stal zonder melkerij. De koeien worden gemolken in de oude stal, waar de 2x4 visgraat nog elke dag zijn rondjes maakt. Voor de rest dient de oude stal als wachtruimte en plaats voor de droge koeien. "Wij fokken op gezonde koeien, want een goede productie volgt uit gezonde koeien". Ook zijn gehaltes belangrijk in het maken van fokkerijkeuzes. "Van oudsher werden er MRIJ-koeien gehouden op het bedrijf, nu bestaat de veestapel uit 90 tot 95% roodbonte HF koeien".
De melk wordt geleverd aan FrieslandCampina en er wordt gevoerd van Vitalvé. Vitalvé bestaat sinds vijf jaar en focust zich op koeien en geiten, waarbij dit bedrijf zich richt op de begeleiding naar vitaal vee. "Eerder deden de mensen van Vitalvé al het onafhankelijke advies bij ons en sinds vijf jaar ook de verkoop van krachtvoer".
Bij de familie Van Nostrum ligt de focus ook op het telen van kwalitatief goed ruwvoer. Goed ruwvoer is goed voor de gezondheid van de koe, wat ook weer gezonde melk oplevert, zo is de filosofie van Joost van Nostrum. Hij vindt het telen van goed ruwvoer dan ook een "leuke uitdaging". De zandgronden zijn droogtegevoelig en doordat het bedrijf redelijk intensief is, moeten opbrengstverliezen door droogte worden ingeperkt. "Wij kunnen alle percelen beregenen via van bronputten die zijn aangelegd".
Voederbiet past in het rantstoen
Met Van Nostrum zijn derde deelname aan de Ruwvoertour hoopt hij de ruwvoerteelt bij hem op het bedrijf nog verder te optimaliseren "Ik vind het interessant om te zien hoe de andere deelnemers hun ruwvoerteelt aanpakken. Ook geeft de interactie met andere deelnemers stof tot nadenken met betrekking tot inkuilmiddelen en kunstmestgiften". Van Nostrum voert al een tijdje voerderbieten waar hij zeer tevreden over is. "De voederbieten passen goed in het rantsoen en het zorgt er ook voor dat de koeien gezondere melk produceren van hoge gehaltes". Dat Van Nostrum fanatiek is met het voeren, is goed te zien als hij zijn dagelijkse taak uitvoert.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.