Ik zweef! Heerlijk toch! Geen stimulerende middelen nodig. Ik zweef boven het politieke landschap, maar moet op woensdag 17 maart toch landen op de juiste plek. Op een plaats waar het goed toeven is voor burgers én boeren.
Maar hoog boven de grond ziet alles verleidelijk uit en in de verte hoor ik de geoliede, warmgelopen stemmen van de Haagse predikers het uitgebalanceerde boerenwoord uitspreken met blinkende beloftes die nagalmen. Voor alles is iets te zeggen en ik ga maar af op het schamele restje van mijn mannelijke intuïtie voor zover die er nog is. En anders luister ik voor de afwisseling weer naar mijn onderbuik.
Charmeoffensief
Ik ben er van overtuigd dat we besluiten nemen en keuzes maken op basis van emotie. Een feitenrelaas raakt ons niet. Storytelling zonder beroering en ontroering is als een zwembad zonder water. Populariteit is troef. Politici begrijpen dat maar al te goed. Heer en meester in het afvuren van pakkende oneliners en framende metaforen, is Wilders.
Voor de overige politieke partijen zit er niks anders op dan meegaan in het kunstig en zelfgenoegzaam parafraseren van de werkelijkheid. Het gaat allang niet meer over de inhoud, maar over de poppetjes. Hoe brengen zij hun ideologie over de bühne, met welke beeldspraak, sympathie en vooral met welke overtuigingskracht en standvastigheid. Eén tot in de puntjes verzorgd en voorbereid charmeoffensief. Achter de schermen in het Haagse centrum van de macht buitelen de vele spindoctors over elkaar heen met als doel: het gunstig stemmen van de publieke opinie.
Doodgeslagen rapportagetaal
Met deze feitelijke kennis dat emotie ons als sociale, sensitieve, continue twijfelende wezens over de streep trekt, doet de agrifoodsector weinig tot niets. Er wordt vanuit de boerenbelangenkant en haar weinig zichtbare vertegenwoordigers nauwelijks verrast en geprikkeld. Er worden vooral verstandige uitspraken gedaan, die feiten onderbouwen. Het is doodgeslagen technische rapportagetaal die mensen buiten de sector moet overtuigen van de noodzaak om voedselproductie die er toe doet in Nederland te koesteren. Wetenschap rules!
Ze weten de belangrijke boodschap van het platteland cruciaal voor eigen voedselzekerheid, voedselkwaliteit en voedselbetaalbaarheid, niet te brengen. Het is lastig om alle ogen te laten openen om burgers en ook de Haagse en Europese wetmakers te laten inzien dat we hier met een sector te maken hebben met grote waarde voor de Nederlandse werkgelegenheid en economie. 'Halvering van de veestapel' om de stikstofcrisis op te lossen is slechts één van de vele voorbeelden als antwoord vanuit de onwetenden op onze kristalheldere doch saaie agro-boodschap, die maar niet lijkt over te komen.
Verdomhoekje|
De weinig zicht- en hoorbare vertegenwoordigers van onze primaire- en verwerkende voedselproductie gaan er prat op dat feiten zich boven emotie verheffen. Ook bij het maken van wetgeving rondom de boerderij. Maar het zijn juist emoties en geromantiseerde fantasieën over vervlogen agrarische tijden. die als negatieve krachten de hedendaagse innovatieve agrosector steeds in een verdomhoekje drijven.
Het zijn de krachtige meningen over de agrarische sector van machtige lieden die nog nooit een stap op het boerenerf hebben gezet. Zogenaamde groene organisaties die denken expert te zijn hoe de agrarische ondernemer het bedrijf moeten runnen zonder deze voedselproducent daadwerkelijk te spreken. Zij bepalen vanaf de zijlijn het hoe en wat.
Groots en geslepen
Het gebrek aan creatieve taalstrategie vanuit de agrarische woordvoering die zou moeten laten zien dat boeren veel oplossingen te bieden hebben voor vele uitdagingen, heeft eerder pluimveehouders, melkveehouders, fruittelers, akkerbouwers, varkenshouders en tuinders zelf op de been gebracht om hun stem te laten horen. Een gezamenlijk geluid van protest met passie, gedrevenheid, hoop, boosheid, teleurstelling, verdriet en kracht. Het was groots en meeslepend. En de sector scandeerde met 1 woord.
Wie houdt deze landbouwbeweging in leven? Wie maakt deze gebundelde kracht groots en geslepen? De feiten hebben we al aan onze kant, nu de positieve emotie nog. Hopelijk kunnen die Haagse spindoctors na de drukke verkiezingsperiode tijd vrij maken om die onwetende, zwevende burgers en politici op het boerenerf te laten landen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/column/10891415/agro-boodschap-gebaseerd-op-emotie-niet-op-feiten]Agro-boodschap gebaseerd op emotie, niet op feiten[/url]