Agrifoto

Opinie Niels van der Boom

Beter één dealer dan helemaal geen dealer

14 Februari 2025 - Niels van der Boom - 7 reacties

Precies een week geleden trok een kleine schokgolf door agrarisch Midden- en Noord-Nederland. John Deere-importeur GroeNoord, met negentien vestigingen geen kleine jongen, maakte bekend faillissement aan te hebben gevraagd. Kritiek op importeurs en dealers is van alle tijden, maar één dealer is nog altijd beter dan helemaal geen dealer.

Begin dit jaar zat ik aan tafel bij mijn autodealer, een grote speler met veertig vestigingen. Tijdens het verkoopgesprek meldde de vertegenwoordiger dat zij niet langer Ford-dealer zijn. Al in 2023 heeft Ford Nederland zijn verkoopstrategie gewijzigd. De dealers zijn nu 'agent'. Kort gezegd: een doorgeefluik voor auto's. Klaarmaken voor aflevering, beurtjes en - o ja - de inruil komt wel op hun bordje terecht.

Stressvrij aankoopproces
De vertegenwoordiger vond het niet zo'n probleem. Ford spreekt zelf van een 'stressvrij aankoopproces', want onderhandelen over de prijs is er niet meer bij. Dat is één van de redenen waarom het autoconcern naar dit agentschapsmodel toe ging. Of je nu een auto online bestelt (ja, dat kan) of bij je dealer, de prijs is overal gelijk. De inruilwaarde van je huidige auto rolt, na het maken van een paar foto's en opnemen van de kilometerstand, uit een app. Ook daar is geen onderhandelingsruimte. Voor de dealer heeft het agentschap nog een voordeel: geen dure voorraad op de dam die je moet voorfinancieren.

Dat was deels wat GroeNoord nekte, die financieringen. Zoals altijd staan er mensen in de rij om te vertellen dat zij het al lang zagen aankomen. Ook op het forum van deze website – soms bijna het grootste digitale café van roddelend, agrarisch Nederland – raken bezoekers er niet over uitgepraat. Ik heb met mensen in de sector gesproken die kennis van zaken hebben. Niemand zag dit nieuws aankomen. Ja, het ging (en gaat) niet lekker in de sector, maar om in één klap een streep door alles te zetten is drastisch. Daarbij levert het onrust en een vertrouwensbreuk op met klanten. Ik kan me niet voorstellen dat deze stap onderdeel van een strategie is.

Naar eigen zeggen heeft een verlies in 2024 - als gevolg van hoge ICT-kosten, rentes en toenemende personeelskosten - voor het faillissement gezorgd, dat inmiddels is uitgesproken. Voor dit jaar verwachtte het bedrijf geen verbetering. Boeren en loonwerkers trappen op de rem met hun investeringen, of zetten die op een laag pitje.

Groengele nemesis
GroeNoords nemesis; Kraakman, werd na bekendmaking van het nieuws direct genoemd als overnamekandidaat. Ook de naam van het Duitse bedrijf LVD Krone wordt gesuggereerd. De curators laten weten dat zich inderdaad overnamekandidaten hebben gemeld, maar dat de eerste keus een doorstart is. Met name Kraakman heeft een agressief overnamebeleid gevoerd in ons land. Drijvende krachten achter die onderneming zijn de Noord-Hollandse broers Siem en Jan Kat. Met €760 miljoen geschat vermogen (Quote 500, 2023) geen onbemiddelde partij. Bovendien hebben beiden in Wageningen gestudeerd en zijn ze zelf boer. Na de overname van dealer Kraakman, in Zuidoostbeemster, volgde Reyneveld, met meerdere vestigingen in West-Nederland. In 2020 kwam daar Vervaet bij en twee jaar later Geert-Jan de Kok.

Met zeventien vestigingen is Kraakman geen kleine jongen. De broers uit Bergen, die hun vermogen verdienden met supermarktketen Dekamarkt, mogen dan als familiebedrijf denken en doen en de sector een warm hart toedragen, het blijven zakenmannen. Kraakman heeft met dezelfde uitdagende marktomstandigheden te maken als GroeNoord. Kleuren de cijfers donkerrood, wat gaan zij dan doen?

Kansen spreiden
Ook Fendt zit in Nederland met twee dealer-importeurs: Abemec en Mechan Groep. Al jaren wordt gespeculeerd over wanneer deze slang zijn eigen staart opeet. Toch is de kans hierop volgens mij niet zo groot. Het Duitse landbouwconcern Baywa, tevens een van de grootste Fendt-dealers in het land én eigenaar van Abemec (Agrimec Holding), wankelde vorig jaar nadat bekend werd dat het €5,5 miljard aan schulden had opgebouwd. Het bedrijf werd moeizaam overeind geholpen, maar voor de mechanisatiesatiesector was het een wake-up call. Niet al je eieren in één mandje leggen en kansen spreiden. Meerdere importeurs houden elkaar en de markt scherp. Er is concurrentiewerking en risicospreiding. Fabrikanten beseffen zich dat al te goed. Ook voor John Deere is twee partijen in Nederland de beste optie.

Voor wie denkt dat de val van een groot dealerbedrijf kansen biedt voor kleine spelers heb ik slecht nieuws: dat gaat niet gebeuren. De eisen aan een mechanisatiebedrijf, vanuit trekker- en machinefabrikanten, zijn simpelweg zo hoog dat dit niet meer gaat gebeuren. Daarmee zeg ik niet dat er geen ruimte is voor een kleine speler. Ze spelen simpelweg niet in de eredivisie mee, maar in de tweede of derde klasse. Prima voor wie geen behoefte aan een sterspeler heeft, maar dat doen fabrikanten wel. Ook het argument van het gebrek aan vestigingen is niet valide. Met 36 vestigingen heeft John Deere nog altijd een landelijk dekkend netwerk.

Geen dorpssmid
De opmerkingen dat de huidige grote dealer-importeurs onpersoonlijk, duur en minder flexibel zijn, daar kan ik mij in vinden. Feit is dat het de realiteit is. De tijd van de dorpssmid is voorbij. Die kan uw trekker met cvt-transmissie, rtk-gps en Isobus-besturing niet meer repareren. Laten we daarom zuinig zijn op de bedrijven die er nog wel zijn. Beter één dealer dan geen dealer, denk ik dan.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Reacties
7 reacties
Abonnee
het haasje 14 Februari 2025
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/column/10911938/beter-eacute-eacute-n-dealer-dan-helemaal-geen-dealer]Beter één dealer dan helemaal geen dealer[/url]
Ik zou toch graag einige Nuance aan dit artikel willen toevoegen want als je dit niet hebt zien aankomen krijgt het er toch een beetje schijn van dat de schrijver de afgelopen maanden onder de spreekwoordelijke stoeptegel geleefd heeft. Maar goed, je hoorde natuurlijk geen boer of loonwerker klagen dat zij materieel onder de inkoopprijs van failliet verklaarde konden kopen dus zouden zij nu ook beter niet klagen dat ze niet bij hun dealer terecht kunnen en dit ten koste van de omzet en geloofwaardigheid van andere mechanisatiebedrijven en dat maakte wel duidelijk dat de situatie benauwd was. Hoe dan ook is dit allemaal het gevolg van de dealerstrategie van Deere al is het maar de vraag of die wel in zo'n kikkerlandje als Nederland past. Hoe dan ook kan je je afvragen of Deere de gevolgen wel allemaal goed in kaart gebracht hebben want het imago loopt hiermee toch een zekere deuk op en er gaan een hoop vakmensen uit het Deere circuit verdwijnen. Misschien kunnen hier de andere mechanisatie bedrijven nog van profiteren want vakmensen zijn schaars in deze branche
Abonnee
juun 14 Februari 2025
ze worden eerst al 6 week doorbetaald door de uwv dus die tijd hebben ze nog.
bietenteler 15 Februari 2025
dit krijg je als alles maar groter en meer moet, vroeger had liebau in Roosendaal en made 2 prima bedrijven , maar nee het moet groter van het landelijk orgaan bla bla het is er alleen maar onpersoonlijker op geworden. en 1 grote luchtbel om het hoofdproduct heen waardoor je niet meer scherp kunt zijn gebouwen/te veel personeel/itc/ te groot /Loch en dan toch op of onder de kostprijs willen verkopen als groot orgaan wat helemaal niet kan. als je kort op de bal wilt zitten en scherp wilt verkopen ben je met een kleine of middelkleine dealer het best af, de baas de vertegenwoordig en verder geen loze kosten. denk dat de merken als case/styer /claas/ deutz /valtra dit beter onder de duim hebben. een dorps Smit/dealer is nog wel degelijk van deze tijd sterker nog dit zijn de gene die tot het laats in de wedstrijd blijven. gaat niet om de omzet maar om de kosten laag te houden
Abonnee
henki 15 Februari 2025
bietenteler schreef:
dit krijg je als alles maar groter en meer moet, vroeger had liebau in Roosendaal en made 2 prima bedrijven , maar nee het moet groter van het landelijk orgaan bla bla het is er alleen maar onpersoonlijker op geworden. en 1 grote luchtbel om het hoofdproduct heen waardoor je niet meer scherp kunt zijn gebouwen/te veel personeel/itc/ te groot /Loch en dan toch op of onder de kostprijs willen verkopen als groot orgaan wat helemaal niet kan. als je kort op de bal wilt zitten en scherp wilt verkopen ben je met een kleine of middelkleine dealer het best af, de baas de vertegenwoordig en verder geen loze kosten. denk dat de merken als case/styer /claas/ deutz /valtra dit beter onder de duim hebben. een dorps Smit/dealer is nog wel degelijk van deze tijd sterker nog dit zijn de gene die tot het laats in de wedstrijd blijven. gaat niet om de omzet maar om de kosten laag te houden
exact !
Abonnee
Tsja 15 Februari 2025
Als je een beetje zicht had op het aanbod wat oa groenoord en kraakman aanbieden in hun occasion deel, dan zie je veel nieuw spul voor een hoge prijs. Dat is allemaal voorgefinancierde voorraad die niet weggaat. Daarbij kon je al maanden zien bij beiden op hun social media kanalen dat de afleveringen steeds minder en kleiner werden. Er was dus wel degelijk een trend te zien dat het niet goed ging (de geruchten over kraakman zijn van dergelijke aard als groenoord al zullen die de boel niet zo snel laten klappen). Dat groenoord is geklapt is natuurlijk wel sneller dan verwacht maar daarover gaan ook weer allerlei verhalen rond. En het verlies van baywa kwam niet uit de mechanisatie kant maar vooral uit de groene energie kant (windmolens en zonnepanelen)
Abonnee
Jan Bekkens 17 Februari 2025
Monteurs waren druk maar teveel die niet genoeg bijdroegen aan het rendement
Abonnee
overstapper 21 Februari 2025
bietenteler schreef:
dit krijg je als alles maar groter en meer moet, vroeger had liebau in Roosendaal en made 2 prima bedrijven , maar nee het moet groter van het landelijk orgaan bla bla het is er alleen maar onpersoonlijker op geworden. en 1 grote luchtbel om het hoofdproduct heen waardoor je niet meer scherp kunt zijn gebouwen/te veel personeel/itc/ te groot /Loch en dan toch op of onder de kostprijs willen verkopen als groot orgaan wat helemaal niet kan. als je kort op de bal wilt zitten en scherp wilt verkopen ben je met een kleine of middelkleine dealer het best af, de baas de vertegenwoordig en verder geen loze kosten. denk dat de merken als case/styer /claas/ deutz /valtra dit beter onder de duim hebben. een dorps Smit/dealer is nog wel degelijk van deze tijd sterker nog dit zijn de gene die tot het laats in de wedstrijd blijven. gaat niet om de omzet maar om de kosten laag te houden
zo is het maar net, jd zakt overal flink in de verkopen , ook in de buurlanden. Nu maar ff een Case.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden