Het kan niemand in agrarische kringen zijn ontgaan. Voormalig TopGear-ster en 'petrolhead' Jeremy Clarkson geeft kijkers van streamingsdienst Amazon Prime gedurende 8 hilarische afleveringen een kijkje op zijn boerderij in het idyllisch Engels landschap. Wie denkt dat het om racen met trekkers en zoveel mogelijk pk's gaat, heeft het mis. Clarkson schetst feilloos de (on)mogelijkheden waar boeren mee kampen. Hiermee rekent Clarksons Farm in 1 klap af met het knuffelimago dat Boer zoekt Vrouw graag mag schetsen.
Toegegeven, het doel van de serie en het publiek is heel anders. Toch raakt Clarkson precies de juiste snaar met een mix van humor, serieuze items en continu een gevecht tegen de elementen. Juist omdat de 61-jarige tv-presentator overal onbevangen aan begint, zorgt het voor interessante en vooral grappige televisie. Niet in de laatste plaats vanwege zijn eigenwijsheid, ongeacht of hij kennis heeft van het onderwerp of niet.
Pittoresk
Clarkson – die goed moet zijn voor een vermogen van £30 miljoen (€35 miljoen) – kocht het akkerbouwbedrijf in 2008. De in totaal 400 hectare is gelegen in de regio Cotswolds. Eén van de meest pittoreske streken van Engeland. Dat weet de serie dan ook moeiteloos te vangen, ongeacht het jaargetijde of weer. Toen zijn vaste huurder in 2019 met pensioen ging besloot Clarkson zelf de taak van agrarisch ondernemer op zich te nemen. Daarbij schakelt het bedrijf om van volledig akkerbouw naar een gemengd bedrijf met onder andere schapen.
Gelukkig wordt de presentator ondersteund door een aantal mensen met kennis van zaken, die hem wegwijs maken in zijn eerste seizoen ooit. Daarbij stuit hij op veel uitdagingen waarvan, als je het goed bekijkt, ze vaak ook volslagen idioot zijn. Zelfs een doorgewinterde boer wordt soms aan het denken gezet door zijn simpele vraagstukken. Opdrachtgever Amazon heeft ongetwijfeld een flinke duit in het zakje gedaan om alle activiteiten op het bedrijf mogelijk te maken. Dat mag echter de pret niet drukken.
Louter positief
Of je nu een fan bent van de uitgesproken en omstreden presentator of niet, de 8-delige serie spreekt iedereen aan. Britse media zijn dan ook louter positief. Zelfs uiterst kritische recensenten als de krant The Guardian. De landbouwsector in het land is eveneens goed te spreken over de manier waarop een hele sector wordt weggezet. Soms met een kritische noot, maar altijd op rake wijze.
Met dik 7 miljoen volgers op Twitter en 3,5 miljoen op Instagram ontbreekt het hem niet aan populariteit. Via de serie komt dus ongetwijfeld een enorme groep mensen in contact met de huidige manier van boeren en de uitdagingen die daarbij horen. Daarbij wordt ze een reëel beeld voorgeschoteld van gewassen die verzuipen of juist verdrogen, torenhoge kosten, ridicule regels of de plotselinge dood van een lievelingsdier. Het zit er allemaal in. Voor een boer is het zijn manier van leven. Voor een buitenstaander een bijzonder verhaal.
Realistisch
Clarksons Farm is geen succesverhaal en kent geen happy end. Juist dat maakt de serie zo realistisch en de moeite waard om te kijken. Uiteraard door collega's en iedereen die geïnteresseerd is in deze fantastische sector, maar vooral ook voor de outsiders. Mensen die zich nooit hebben afgevraagd waar hun voedsel vandaan komt, waarom het zo goedkoop is, waarom ze met een slakkengang achter een trekker aan sukkelen en waarom het boerenlandschap zo mooi is. Clarksons Farm laat het allemaal zien op unieke wijze en slaagt daar geweldig goed in. Een aanwinst voor de landbouw. Op naar seizoen 2.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/column/10893012/jeremy-clarkson-doet-wat-yvon-jaspers-niet-lukte]Jeremy Clarkson doet wat Yvon Jaspers niet lukte[/url]