Veganisten, boze burgers of overtuigd biologen. De boeren hebben een sterke neiging al deze mensen te willen 'genezen'. De huidige productiemethodes worden met verve verdedigd en nepnieuws wordt bestreden. Dat hoeft niet negatief te zijn, maar het 'hakken-in-het-zand-model' kent zijn grenzen. Deze fout maken veel boeren.
'Boer kan imagoprobleem oplossen met techniek'. Ik schreef dat in 2014 en menig agrarisch ondernemer heeft de sociale media inderdaad met beide handen aangegrepen om zijn stem te laten horen. Het lijkt er dan ook op dat de sector massaal een collectieve assertiviteitstraining heeft gevolgd om de boer zijn stem terug te geven. Dat is meer dan goed gelukt als je het mij vraagt.
'Doe goed en vertel goed', zo is het motto. Echter, een steeds extremer en harder tegengeluid laat de boeren hun verbale messen slijpen. Slechts 1 verkeerde tweet over glyfosaat en de opmerkingen zijn niet van de lucht. Een slecht geïnformeerde en bezorgde burger wordt tot de grond toe afgefikt. Gif of niet, de boer raakt er giftig van. Geef ze eens ongelijk. Ze zijn extreem gepassioneerd over hun vak, gewassen en dieren.
Om hoeveel mensen gaat het?
Ook bij bijvoorbeeld veganisten en vegetariërs ontbreekt het niet aan passie, al zijn er geen exacte cijfers over de grootte van de groep. Volgens de verenigingen zelf telt ons land zo’n 50.000 tot 70.000 veganisten. Dat is 0,4% van de bevolking. Het aantal vegetariërs is iets groter (4%). Die 0,4% is goed voor 95% van het agrarisch tegengeluid op Twitter en Facebook. Dat is overigens geen feit. Het tegenovergestelde is ook waar. Nederland telt 53.906 landbouwbedrijven, inclusief hobbyboeren. Op sociale media zijn er hooguit een paar honderd echt actief.
Onafhankelijk onderzoek laat zien dat de meeste Nederlanders tevreden zijn met 'onze' boeren. Neem dit in je achterhoofd! Besteed je daarna alle moeite om die laatste procenten te overtuigen van jouw gelijk, of richt jij je op de grote groep? Het eerste is de praktijk. Je kunt beter informeren dan verdedigen. Kiest iemand ervoor biologisch te eten, of in het geheel geen vlees meer, dan is dat zijn of haar keuze.
Leg je erbij neer
Een veganist is tegen de veehouderij en kiest daar (hopelijk) bewust voor. Megastal of grupstal, dat doet niets af aan deze keuze. Iemand die tegen gewasbescherming is in de bloembollenteelt, heeft geen sympathie voor een teler die zijn inkomen verliest. Boeren kunnen dat echter maar lastig verteren. Doordat constant op 2 verschillende golflengtes wordt gepraat, steken zij behoorlijk veel energie in sectorpromotie. De 2 kampen drijven verder uiteen in een 'welles-nietesspelletje'.
Naast de clash tussen de geloofsovertuigingen speelt er nog een andere belangrijke factor mee: geld, vooral bij de NGO's (niet-gouvernementele organisaties). De meeste van deze clubs misbruiken een hoger doel voor financieel gewin in de top van hun organisatie. Zoals onderzoeksjournalisten en ijverige sectorbehartigers vaak uitpluizen en blootleggen, is het een verbazend klein NGO-wereldje waarin honderden miljoenen worden rondgepompt.
Achter Wakker Dier zit een enorme promotiemotor, met slimme en hippe marketingbureaus die hun doel treffen en zieltjes winnen. De gecreëerde angst voor gewasbescherming, voor antibiotica en voor dierenleed. Prima motivaties om je aan te doen sluiten. Daar verandert een schreeuw uit de sector weinig. Wil je impact hebben, dan moet de landbouwsector een soortgelijke goed geoliede machine optuigen. Mede door diepe verdeling ontbreekt het daar nog steeds aan. Zelfs al krijg je alle neuzen dezelfde kant op, dan nog hoef je niet op grote sympathie te rekenen.
Positiviteit
Boze boeren, daar heeft de burger weinig aan. Een trotse boer wel. Vertel het eerlijke verhaal, onderbouw dit met feiten, en laat mensen hun eigen keuzes maken. De kwade reacties op sociale media bereiken niets. Sluit je ogen niet volledig voor negatieve reacties, maar laat je er niet door leiden. Stop met willen 'genezen' en richt je op het positieve.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10882292/deze-fout-maakt-bijna-iedere-boer]Deze fout maakt (bijna) iedere boer[/url]
Dat er vegetariërs zijn en/of veganisten zijn is niet het probleem, maar als er straks 50 a 60 gewasbeschermingsmiddelen verdwijnen en de kunstmest wordt aan banden gelegd door een stel oproer kraaiers dan gaan we hier vol tegen aan. Wat zou jij er van vinden Niels van der Boom als er gezegd werd dat all het werk wat je gedaan heb niet goed was en dat het per direct anders moet. Je kostprijs naar boven, meer werk en de beloning is marktwerking (dus gaat niet naar boven) Wat zouden de media op hun achterste poten staan als er op ieder artikel censuur kwam. Dan moeten ze zich niet te druk maken volgens jou, want dit zeg je bij ons ook.
Beste Niels,
Waar boeren tegen aan lopen is dat hun vermogen/pensioen in hun bedrijf zit. Doordat zij zich niet vertegenwoordigd voelen door hun afnemers(coops) en in steeds mindere mate door hun standsorganisaties moeten zij met lede ogen aan zien dat door voortdurend wijzigend beleid hun bedrijfsvoering voor elke 'zucht' uit medialand moet worden aangepast. Sommigen hebben echter verplichtingen bij een financier en die wil graag afgelost hebben voor de investering kan worden vervangen. Zo werkt het helaas Niels. Dit zorgt voor een ratrace waarbij de samenleving producten consumeert die de producent voorfinanciert met zijn/haar EV. Leuker kunnen wij het niet maken.....
Beste Niels, ik begrijp je en je hebt gelijk, maar de laatste tijd worden de boeren zo ongelofelijk vaak negatief in het nieuws gezet. We (ben zelf ook boer) schijnen fraudeurs, gifmengers, weidevogelmoordenaars, jagersvriendjes en weet ik wat nog meer te zijn. Terwijl we niets anders doen dan ons best om een mooi product te leveren en efficient met het land om ons bedrijf om te gaan. Bij ons wordt intensief aan weidevogelbeheer gedaan, we hebben inmiddels bijna 45 nesten opgespoord en gemarkeerd, een plasdras aangelegd (die door de nvwa is afgekeurd omdat het geen 0,4 ha was maar 0,39...., ook daar worden we moedeloos van), we maaien om de nesten heen, laten hele stukken staan, beschermen de nesten waar mogelijk en nog roepen de mensen dat de boeren de schuld zijn van de slechte weidevogelstand...Geen wonder dat we af en toe eens wat fel reageren toch?
We hebben tegenwoordig met zoveel regeltjes te maken dat het boeren een stuk minder leuk is geworden. Vorig jaar werd onze weidemelkpremie ter discussie gesteld omdat de controleur kwam op een moment dat het echt pijpenstelen regende. Onze koeien kunnen vrij in en uit, dus die stonden lekker binnen. Dus kon er niet geconstateerd worden of alle koeien naar buiten gingen. Er liepen er maar 2 buiten en misschien waren het wel altijd maar alleen die twee...Dit soort dingen, en ook de publieke opinie, ook al is het maar van een kleine groep, maar die kleine groep schreeuwt wel erg hard, maken het boerenleven niet makkelijker...