Wanneer het over elektronica, precisielandbouw en GPS gaat kijken we altijd reikhalzend naar de Verenigde Staten en Canada. Daar komen - gemiddeld genomen - de meeste innovaties vandaan en is reeds veel praktijkkennis opgedaan. Maar, bij trekkertechniek werkt dat juist averechts. Tenminste, dat denken steeds meer mensen in de handel. Terwijl tractoren steeds gecompliceerder worden stijgt de vraag naar bewezen techniek.
Elektronische innovaties staan bovenaan het lijstje van een trekkerfabrikant als het gaat om een nieuw te introduceren model. Denk aan Isobus, geïntegreerde GPS of bijvoorbeeld ABS, om maar wat te noemen. Uiteraard zit een groep intensieve gebruikers daar om te springen, die baat hebben bij dergelijke ontwikkelingen. Maar, is dat bij de doorsnee agrarisch ondernemer ook het geval? Nieuwe techniek heeft de mogelijkheid om geld te besparen, maar een dergelijke investering zorgt bijna altijd voor een verhoogde kostprijs.
In de Verenigde Staten lijken de wensen wat betreft een nieuwe trekker langzaam te veranderen. Grote bedrijven willen het liefst gebruik maken van de nieuwste technieken en profiteren van GPS en plaatsspecifiek werken. Maar de groep die daar onder zit, repareert liever zelf en draait niet veel uren. De vraag naar een gebruikt model met lage uren en relatief simpele techniek stijgt, wat de prijzen onder druk zet. Goed nieuws voor wie nog zo’n rechttoe rechtaan trekker in de schuur heeft staan, maar minder voor fabrikant en dealers.
Mogen we de Amerikaanse situatie vertalen naar die in West-Europa? Nee, ik denk het niet. Om te beginnen telen de bedrijven er extensief. Dat maakt veel verschil. Of je nu een gloednieuwe kniktrekker of één van dertig jaar oud gebruikt maakt weinig uit voor de enkele keren per jaar dat je een zaaimachine of cultivator inzet. Mits de bestuurder met wat minder comfort genoegen neemt. De Nederlandse akkerbouwer, loonwerker en melkveehouder blijven techniekliefhebbers. Eén trekker moet vaak een veelzijdigheid aan klusjes opknappen.
Ondanks dat alle moderne elektronica een doel kent kunnen we niet anders dan met een schuin oog kijken naar de kostprijs per draaiuur. Die blijft aldoor stijgen. Niet alleen door de toevoeging van elektronica. Ook strengende emissienormen werken kostprijsverhogend. Dit zorgt ervoor dat trekkers langer op het bedrijf blijven om meer uren te draaien. Echter, de kans op onverwachte reparaties neemt toe. Die lijken steeds frequenter te worden op nieuwe modellen. Is een trekker anno 2015 nog gebouwd volgens dezelfde wijze als een uit zeg 1985?
Ondanks dat bij veel Nederlandse boeren wel een (bijna) nieuwe trekker in de schuur pronkt zijn de oudjes niet uitgerangeerd. Al was het maar voor klusjes om de boerderij. Zo’n oldtimer of youngtimer blijft bij vele onmisbaar. Ze kosten bijna niks en er hangt vaak de nodige sentimentele waarde aan vast. Wordt er in een goed jaar wat verdiend, dan wordt meestal een van de nieuwe machines ingeruild.
Naast de problemen op het boerenerf kent het mechanisatiebedrijf zijn eigen issues. Een steeds grotere groep moderne trekkers met elektronica wordt ingeruild. De export blijft echter zoeken naar de vertrouwde oudjes, die ook met een ijzerdraadje en een hamer in derdewereldlanden gerepareerd kunnen worden. Dat zal voorlopig zo blijven. Bedrijven in Oost-Europese landen schaffen steeds vaker zelf nieuw materieel aan, al was het maar met subsidie. Ook daar kun je een vijf jaar oud model met 5.000 uur moeilijk slijten. Uiteraard is ook in Nederland markt voor dergelijke trekkers maar, wie durft het aan? De meeste boeren hebben nog steeds geen laptop en diagnoseapparatuur in de werkplaats liggen.
Wat gebeurt er op uw bedrijf? Omarmt u de nieuwste techniek of wordt het verleden gekoesterd?
Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/niels-van-der-boom/column/10865019/Koester-zeker-die-oldtimer-achter-in-de-schuur]Koester zeker die oldtimer achter in de schuur[/url]