Werken aan het imago van je bedrijf is voor de agrarisch ondernemer anno 2014 belangrijker dan ooit. Zeker wanneer een crisis als de vogelgriep of een slecht item op tv de sector in een kwaad daglicht zet, is het zaak een realistisch verhaal neer te zetten die de consument goed voorlicht. Alleen de ondernemer zelf kan dat doen. Apps en sociale media kunnen je daarbij helpen.
‘There is no such thing as bad publicity’ is een veel gehoord statement wanneer een multinational slecht in het nieuws verschijnt. Er is maar één ding erger dan mensen die over je praten, schreef Oscar Wilde. Dat zijn mensen die helemaal niet over je praten. Nou, dat praten doet de consument wel over de agrarische sector. Wanneer er nog niet genoeg vogelgriepnieuws of melkvee items op de radio verschijnen, zorgen organisaties als Partij voor de Dieren wel voor discussie. Het is tijd voor een stevig weerwoord vanuit de sector. Moderne techniek kan daar aan bijdragen.
Nog maar al te vaak wordt het beeld van een nukkig en nors boertje bevestigt, omdat agrarisch ondernemers zich moeilijk een houding weet te geven tegenover zijn klant. Het is erg verleidelijk om direct in de verdediging te schieten wanneer dierwelzijn of het middelengebruik worden aangehaald. Boeren op de postzegel die Nederland heet, houdt in dat een agrarisch ondernemer ook public relations hoog op de agenda heeft staan. Daar kan lang niet iedereen mee omgaan.
Woorden als megastal of plofkip zijn door politici en slimme marketeers in het leven geroepen. Ze worden door de massa geslikt als zoete koek. En dat terwijl niemand weet wat ze echt betekenen. Wat is een megastal? Zijn dat 100 of 1.000 koeien? Vanuit de agrarische sector lijken we vooral zoveel mogelijk het woord duurzaam te gebruiken. Daar gelooft echter al lang niemand meer in. Het is tijd dat in klare taal wordt vertelt hoe het echt zit. Vaak kom je er dan achter dat consumenten hier echt mee zijn te boeien.
Bijna iedere akkerbouwer, melkveehouder of varkenshouder bevindt zich wel binnen enkele kilometers van een redelijk dorp of stad. In plaats van je zo ver mogelijk daarvan verwijderd te houden, is het tijd die mensen bij je vak te betrekken. Wanneer je initiatief neemt, wordt dat in de praktijk bijna altijd gewaardeerd. Zo organiseert een groot bedrijf in Zuidwest Nederland nu jaarlijkse een aardappelrooidag of gaan schoolklassen spruiten plukken in de regio.
Social media websites als Twitter en Facebook zijn perfecte plekken om te beginnen met een charme offensief naar de consument. Daar wordt door sommige bedrijven en ondernemers al dankbaar gebruik van gemaakt. Dat loopt echter niet altijd effectief. Wanneer een dierenactivist reageert, duikt de hele meute er bovenop om toch vooral te vertellen dat het niet zo is. Uiteindelijk wordt het imago van je bedrijf en de sector alleen maar geschaad. In discussie gaan met dergelijke personen levert over het algemeen weinig op. Probeer daarom met feiten en praktijkvoorbeelden een realistisch beeld neer te zetten die de consument begrijpt.
Apps bieden de mogelijkheid om nog meer in contact te komen met de consument. Dat zorgt niet alleen voor een stukje imagobuilding maar wellicht ook voor extra inkomsten. Veel bedrijven verkopen producten aan huis. Laat via deze manier, bijvoorbeeld door een app te ontwikkelen, weten wat er met dat product is gebeurt voor het werd aangeschaft. Maak productieprocessen openbaar en probeer mensen te interesseren.
Ook supermarkten werken daar nu al aan mee, door telers uit te lichten en open dagen te organiseren. Dat wringt echter vanwege hun sterke en winstgevende positie tegenover de boer. Het is daarom tijd om zelf actie te ondernemen. Wellicht in samenwerking met een aantal collega’s. Wanneer een zak aardappelen of een pak yoghurt van een QR-code is voorzien, die na het scannen een leuk filmpje of fotoreportage laat zien, breng je niet alleen informatie over maar gaat de consument wellicht ook door een andere bril naar de sector kijken.
Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/column/10861007/Boer-kan-imagoprobleem-oplossen-met-techniek]Boer kan imagoprobleem oplossen met techniek[/url]