Soms heb je een druppel nodig die de emmer doet overlopen. Dit jaar was die druppel daar (het waren er 66 en nu snapt u waar de D van D66 voor staat). Blijkbaar gaan ze er in de politiek, Randstad en ministeries aan voorbij dat boeren een economische activiteit is.
Een boer moet aan kringloop doen, lekker koeien in de wei, kleinschalig, niet produceren voor de wereld, maar enkel lokaal. Een beetje natuuronderhoud en soms voor de show even door het dorp heen rijden met de trekker, zodat de geëmigreerde stadbewoners dat lekker landelijke gevoel behouden. Wie dat betaalt, blijft onduidelijk. Maar tsja, dat is nou eenmaal het beeld wat de stadsbewoners en politiek graag willen. Dat dit vervolgens een grote economische impact heeft, wordt simpel aan de kant geschoven.
Nederland is geen land voor Ot en Sien-landbouw, Nederland is een economische grootmacht op het gebied van landbouw. Een sector die mensen een baan biedt, die er voor zorgt dat er altijd goed, gezond en vaak te goedkoop voedsel beschikbaar is voor iedereen. Hier, maar ook in de rest van de wereld.
Geen boertje van buuten
Een sector waar mensen vanuit de hele wereld voor naar Nederland komen. Om te zien hoe wij dat hier doen en om daar van te leren. Dat wordt nog wel eens vergeten en raakt ondergesneeuwd in de discussie over natuur, milieu en dierenwelzijn. Dat een boer een echte ondernemer is, vraagt om een grotere focus. Benader hem of haar niet als een boertje van buuten.
Nee, hij of zij is een CEO die verstand heeft van productie, investering, marktontwikkeling, financiering, werkgeverschap en bovendien technisch is onderlegd. En dat is ook waar ons inmiddels derde Nationale Economisch Landbouwcongres voor staat: voor de CEO op werkschoenen.
In het voorjaar hebben we een mooie groep sprekers samengesteld en tot thema uitgeroepen: 'Ondernemen in een ander klimaat'. Dat is met de kennis van nu een schot in de roos, al hadden we niet kunnen bevroeden destijds dat eind deze zomer de (stikstof)bom ontplofte. Neemt niet weg dat het congres een mooi ijkpunt is voor veel landbouw CEO's om hun visie en missie schep te stellen en na te denken over wat er aan economische ontwikkelingen op hun afkomen. Want elke bedreiging heeft ook een kans.
Er kan er maar 1 winnen
Met de komst van de Boerenbusiness Awards voegen we een mooie loot aan de boom toe. De Impact Award gaat naar de persoon die de meeste impact heeft gehad in het presenteren en representeren van de agrarische sector. Voor de Agribusiness Award zijn we op zoek gegaan naar het product of de dienst die de boer een economische voorsprong of voordeel kan opleveren. En dat waren er verrassend veel, helaas kan er maar 1 winnen.
Gelukkig blijkt hier wel uit dat meer bedrijven rondom de landbouw-CEO's beseffen dat landbouw een economische activiteit is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10884567/boeren-is-een-economische-activiteit]Boeren is een economische activiteit[/url]