Mag ik aan u voorstellen: Saoirse Ronan. Dochter van een goede vriend van Simon Coveney, toevallig ook een bekende actrice, en nog belangrijker het gezicht van Origin Green. Nu de reden waarom dit Ierse groen de Nederlandse zuivelsector een tikje jaloers maakt.
Pakweg twee jaar geleden kreeg ik de kans om kennis te maken met Bord Bia en Origin Green. Via een congres in Ierland stelden ze zichzelf voor aan de pers en de voedingsketen. Zuivel, vlees, vis en de Ierse whisky werden op een voetstuk gezet.
Daar werd ook de kans geboden om kennis te maken met Simon Coveney, de Ierse minister van landbouw. Een bijzondere man met grote ambities voor de agrarische sector. Hij ziet de sector als de sleutel tot het herstel van de economie en is er van overtuigd dat het Ierse product de concurrentie met elk product prima aan kan.
Sinds die tijd heeft de drie-eenheid Bord Bia, Origin Green en Simon Coveney grote stappen gezet. Beurzen, evenementen en bezoekjes aan andere landen, elk moment wordt benut om het Ierse product onder de aandacht te brengen. Een natuurlijk product, wat met liefde gemaakt wordt en uitblinkt in smaak.
Het werkt. De Kerry Gold boter is het triple A merk geworden. Consumenten betalen er graag veel geld voor, want dit product is ver verheven boven die van andere. Steeds vaker hoor ik ook in Nederland spelers op de zuivelmarkt zeggen dat het een gemiste kans is voor Nederland, 'waarom hebben wij dit niet gedaan'.
Ook op de nieuwjaarsreceptie van ZuivelNL haalde de topman van FrieslandCampina en voorzitter van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), Roelof Joosten, het succes van de Ieren aan. De letterlijke woorden weet ik niet meer, maar de opmerking die volgde ging erover dat hij Rutte nog nooit de sector zo heeft horen promoten.
Toch leverde de zuivelsector vorig jaar een bijdrage van 9 procent aan het handelsoverschot van BV Nederland. Dit staat nog los van de resultaten die de akkerbouw, glastuinbouw, vleessector en diervoederindustrie boekten. Hallo overheid, verdient de agrarische sector geen eigen held. Als dit al kan zonder een krachtige boodschap, wat is de potentie van de sector als de krachten gebundeld worden.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er niets gebeurt. Zo timmeren FrieslandCampina en Arla al hard aan de weg, maar de sector wordt juist geprezen vanwege de goede onderlinge samenwerking, waarom dan niet op dit vlak. Joosten gaf aan dat Europa zich in moet gaan zetten om handelsakkoorden te sluiten, maar de Ieren boeken ook zonder al flinke successen, dus wat zegt dit? Wat niet wegneemt dat gunstige invoertarieven ook welkom zijn, maar terwijl Europa werkt aan de handelsovereenkomsten kan Nederland het merk typical Dutch, ik noem maar wat, al op de kaart zetten. Wie weet wil Anouk wel helpen.
Zoals Joosten zegt we moeten ons het kaas niet van het brood laten eten. Schouders eronder, klompen aan en gaan. Laatst stond er nog een artikel in de buitenlandse media wat de link legde tussen kaas en de lengte van Nederlanders, ook schijnen we hele gelukkige mensen te zijn. Is dit dan ons, even slikken, unique selling point?
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10867669/Nederlandse-zuivel-moet-op-zoek-naar-eigen-held-]Nederlandse zuivel moet op zoek naar eigen held[/url]