Agrifoto

Opinie Dick Veerman

Regering gokt op derogatie, maar heeft geen plan B

13 Augustus 2024 - Dick Veerman - 13 reacties

Terwijl minister Wiersma en staatssecretaris Rummenie van het nieuwe ministerie van LVVN deze zomer hun plannen voor de Nederlandse landbouw uitwerken, wordt duidelijk op welke sfeer Nederlandse boeren mogen rekenen. De voortekens laten weinig perspectief voor boeren zien.

De bewindslieden van LVVN maakten op 30 juli bekend dat de provinciale plannen die onder meer het stikstofdossier moeten vlottrekken in de koelkast kunnen. De provincies hadden volgens de planning die onder Rutte IV was opgesteld per 1 oktober moeten komen met plannen in het kader van het Nationaal Plan Landelijk Gebied (NPLG).

Het Rijk legde onder Rutte IV de uitvoering van de milieu- en ruimtelijke opgaven bij de provincies. In hun PPLG's (provinciale plannen voor het landelijk gebied in opdracht van het NPLG) zouden ze maatregelen ontwikkelen die moesten bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van het landelijke gebied door stikstofreductie, beter waterbeheer, natuurherstel, en het stimuleren van de circulaire landbouw.

Ze moesten - en officieel moeten ze dat nog steeds - zorgen voor maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen. Dit kan inhouden het aanpassen van vergunningen voor bedrijven, het opkopen van boerderijen in kwetsbare natuurgebieden en het stimuleren van emissiearme technologieën in de landbouw. De provincies zijn verantwoordelijk voor het herstellen en versterken van natuurgebieden. Daaronder valt het verbeteren van habitats voor bedreigde soorten, het vergroten van natuurgebieden, en het verbinden van bestaande natuurgebieden om de biodiversiteit te bevorderen.

In samenwerking met de Waterschappen moeten de provincies werken aan het verbeteren van de waterkwaliteit en het aanpassen van het waterbeheer om het te laten voldoen aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Het zal maatregelen moeten omvatten die het oppervlaktewater minder vervuilen. Voorts moeten de provincies maatregelen treffen om hun landelijke gebieden beter bestand te maken tegen de gevolgen van klimaatverandering, zoals droogte, overstromingen en hittestress. Dat zullen ze moeten doen in samenwerking met niet alleen boeren, maar met alle stakeholders zoals andere ondernemers in hun werkgebied, natuurorganisaties, waterschappen én burgers. En als klap op de vuurpijl moeten ze er ook nog voor zorgen dat de landbouw - die bestaat uit duizenden individuele ondernemers - omschakelt naar een natuurinclusieve bedrijfsvoering die regionale kringlopen bevordert.

Oude afspraken, groot verbouwingsplan
Wie al die opgaven tot zich door laat dringen, realiseert zich dat het NPLG een complete organisatorische verbouwing van het platteland inhield die uitgewerkt en geprogrammeerd moest worden. De provincies begrootten voor het totale project niet voor niets €60 miljard. Het kabinet had er €25 miljard voor uitgetrokken. De nieuwe Tweede Kamer besloot tijdens het demissionaire Rutte IV onder aanvoering van BBB dat zelfs die 25 miljard niet meer nodig was. Het was wellicht logisch omdat BBB tegen krimp van de veehouderij is, terwijl dat woord stilletjes met potlood over de opgaven staat geschreven. Maar of het slim was, is een andere vraag. Het NPLG is de facto de uitvoering van plannen die gebaseerd zijn op afspraken met de Europese Commissie: de Vogel- en Habitatrichtlijn, de Nitraatrichtlijnen en de Kaderrichtlijn Water, plus nationaal beleid ten aanzien van circulariteit en aanpassing aan veranderende klimaatomstandigheden. Wat Rutte IV deed was de verantwoordelijkheid vanuit Den Haag delegeren naar de provincies, maar wegschuiven kan niet. Al helemaal niet omdat het werk dat gedaan moet worden oude richtlijnen en afspraken moet realiseren.

Rabobank wil akkoord, LTO wil derogatie terug
Topman Stefaan Decraene van Rabobank liet zich begin deze maand over het boerenvraagstuk horen tijdens de presentatie van zijn halfjaarcijfers. Hij vindt dat er opnieuw een poging moet worden gedaan om tot een Landbouwakkoord te komen. De reden? Hij heeft 'haast'. Hij weet dat het kabinet en de boeren er niet uit gaan komen als ze de koe niet bij de horens willen vatten.

Ook voorzitter Ger Koopmans van boerenkoepel LTO sprak zich afgelopen week uit. Dat deed hij in een interview op Boerenbusiness waarin hij klonk als een man met een plan. Echter, voor de goede verstaander zei hij slechts dat hij van de Europese Commissie wil dat ze Nederland de derogatie teruggeeft omdat anders onze melkveehouderij samen met de verwerkende industrie omvalt. Dat moet Brussel goed begrijpen, zegt de boerenvoorzitter. De derogatie is die inmiddels welbekende uitzondering voor landen met een groeizame bodem om meer mest te mogen toepassen dan de Europese regels toestaan. Een aantal landen in het noordwesten van de Europese Unie had zo'n derogatie, maar inmiddels is die overal verdwenen of wordt het recht afgebouwd. Zo ook in Nederland.

Over het complete NPLG-verbouwingsplan dat zich heeft opgestapeld, zweeg Koopmans alsof de doelen daarvan niet blijven bestaan. Maar dat doen ze wel, erkent ook de minister. Koopmans zweeg ook over een plan B als Brussel niet doet wat hij wil.

Koopmans heeft geen plan B voor de derogatie. De minister heeft dat vermoedelijk al evenmin, al schijnt ze het reëel te achten dat Nederland op andere continenten een rendabele markt gaat vinden voor ons mestoverschot. Koopmans lijkt zich ook niet druk te maken over de redenen waarom het NPLG werd ontwikkeld. Nog minder laat hij merken dat hij daar nieuwe plannen voor zou kunnen ontwikkelen met de minister en commerciële partners.

Rabobank wil zulke plannen wel omdat de bank boeren niet meer kan financieren als de spelregels niet duidelijk zijn. Boeren dreigen met onuitvoerbare juridische eisen te worden geconfronteerd waar ze in zullen verdrinken. De bank wil daarom een overeenkomst met hun afnemers zodat de inkomende geldstromen voor de boer in beeld komen. Koopmans geeft in het interview aan dat hij aan zo'n akkoord geen prioriteit geeft. Eerst moet de derogatie terug. De afnemers kijken het maar aan, want onderhandelen heeft in zo'n situatie geen zin.

De kans dat minister Wiersma voor Nederland de derogatie terughaalt, is echt klein. Enerzijds omdat landen die een derogatie hadden die inmiddels allemaal hebben moeten inleveren of weten dat het einde in zicht is. Dat geldt bijvoorbeeld voor Ierland dat nog sterker dan Nederland afhankelijk is van koeien en melk. Anderzijds omdat het gaat om oude afspraken die in de Brusselse onderhandelingscircuits een geschiedenis hebben die te complex is om open te breken. Het is theoretisch mogelijk, maar dan moet Nederland de EU of belangrijke lidstaten iets kunnen bieden. Wat, is de grote vraag. Nederland wil bovendien de pulsvisserij weer op de agenda om daar toch toestemming voor te krijgen. Dit kabinet steekt vooral in op halen en heeft de weg naar brengen nog niet gevonden. Het heeft bovendien als nadeel dat het een premier heeft die in het Brusselse circuit zijn reputatie nog moet opbouwen. En dan komt daar ook nog eens bovenop dat het voor Brussel maar de vraag is of dit kabinet het lang gaat uithouden omdat het berust op een smalle basis voor een verstandshuwelijk.

Het mag verrassend heten dat LTO focust op de derogatie en het niet eens heeft over de rits andere zwaarden die de boerensector boven het hoofd hangen. Ook dat is misschien even begrijpelijk als het wegstemmen van die 25 miljard door BBB, want ook LTO wil zijn leden niet boos maken door pro-actief progressieve plannen te maken. Maar helaas verdwijnen daar de oude en zelfs al belegen opgaven niet door. Dat zal pas duidelijk worden als Wiersma met lege handen uit Brussel terugkomt en er ook nog eens NPLG-doelen blijken te bestaan. Dan wordt duidelijk dat zelfs een boerenvriendelijk kabinet de chaotische gevolgen van jaren van stilstand in het maken en uitvoeren van plannen niet meer kan keren. Boeren zullen een illusie armer zijn en het kabinet en LTO zullen zeggen dat ze alles hebben gedaan om hun belangen te dienen. In werkelijkheid komen ze in een ijskoude sanering terecht. Jammer, want het had zo anders gekund.

In the lead blijven
Hoe dan? Dat liet oud-LTO bestuurder Annechien ten Have eerder deze maand in een column weten. Boeren weten best wat er moet gebeuren en hadden al jaren geleden hun eigen plan moeten maken, zegt ze. En dat kunnen ze nu ook nog. Het probleem is dat ze gaan zitten wachten tot iemand het verleden herstelt. Maar dat verleden komt niet meer terug en was al jaren voorbij.

Er ligt een plan om een ambitieus verbouwingsproject op te stellen. Het is een plan voor een plan; meer is er eigenlijk nog steeds niet, terwijl de ambitie gigantisch is en de eisen van Brussel hoog zijn, maar niet anders dan die aan aan andere EU-landen. Zo makkelijk als Ten Have het voorstelt, is het nou ook weer niet. Maar ze stelt wel de goeie vraag: waarom lijkt niemand zin te hebben om een plan te gaan maken en in ieder geval eens te beginnen met het maken van momentum? Het is toch te gek dat een boergezinde regering gokt op de derogatie van gisteren, maar niet nadenkt over een plan B dat al jaren geleden plan A had moeten zijn om in the lead te blijven. Juist met deze regering zou dat geen probleem moeten zijn.

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Boerenbusiness en Foodlog.

Dick Veerman

Hoofdredacteur van Foodlog.nl
Reacties
13 reacties
Abonnee
xx 13 Augustus 2024
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/column/10909969/regering-gokt-op-derogatie-maar-heeft-geen-plan-b]Regering gokt op derogatie, maar heeft geen plan B[/url]
Die Wiersma moet je niet uitvlakken. Die gaat er echt voor met sterke argumenten. Als je iets wilt bereiken wat onmogelijk lijkt, moet je er toch in geloven. Kijk maar naar Sifan.
Abonnee
jan 13 Augustus 2024
veerman is ook niet op onze hand
Abonnee
CM 13 Augustus 2024
jan schreef:
veerman is ook niet op onze hand
Bedoel je nou die ex minister annex oplichtende landverkoper? Die speelt hier geen rol in.
Abonnee
SjefO 13 Augustus 2024
Veerman is iemand met boevenstreken zal er alles aan doen om de BBB pootje te lappen. Hij en het CDA hebben de Nederlandse landbouw cadeau gedaan aan D66. Plan B, wie heeft het over plan B, de journalistiek, Adema heeft heel Nederland op slot gezet en niemand anders ,met zijn NV gebieden, buffer stroken, en slecht onderbouwde en verouderde cijfers enz richting Brussel, dus, naar Brussel met de oplossing "punt" en niet andersom
Abonnee
13 Augustus 2024
Pas op, iemand die fotogeniek is en kans ziet in een amusementsprogramma een hunkerende boer te verschalken, moet je niet onderschatten. Met diezelfde charmes kun je je ook zomaar met een onrealistisch doel naar Brussel laten sturen om daar iedereen in te pakken. En let op he: het geloof daarin is sterk en tegen een sterk en overtuigend geloof is niets bestand. Ik zie dit voortdurend in mijn eigen omgeving. Plan B is gewoon niet nodig.
Abonnee
jt 13 Augustus 2024
wat een slecht stuk van dhr Veerman, geeft precies waar het continue fout is gegaan voor onze sector. Door iedere keer zelf van tevoren met een plan B te komen krijgen wij plan A noot over de bühne. zo gaat het nu iedere keer en dan verschuiven ze zich weer achter Brussel. Her siert Femke en Ger juist dat ze vol voor plan A gaan en niet al met alternatieven op de proppen komen. de Fransozen, Polen en Hongaren doen niet anders maar wij passen ons iedere keer aan. Begië heeft nog steeds geen nieuwe nitraatrichtlijn omdat ze niet overeen zijn gekomen met Brussel. Nu heeft Brussel de aanvraag voor uitstel mest uitrijden op weiland niet toegestaan aan België als 'straf' nounou wat zullen die Belgen huiveren. Ga nou gvd eens achter onze belangenbehartigers staan ipv er in dit soort opiniestukken weer tegenaan te zeiken. Daar gaat het juist fout!!!
Abonnee
Jurriaan 13 Augustus 2024
SjefO schreef:
Veerman is iemand met boevenstreken zal er alles aan doen om de BBB pootje te lappen. Hij en het CDA hebben de Nederlandse landbouw cadeau gedaan aan D66. Plan B, wie heeft het over plan B, de journalistiek, Adema heeft heel Nederland op slot gezet en niemand anders ,met zijn NV gebieden, buffer stroken, en slecht onderbouwde en verouderde cijfers enz richting Brussel, dus, naar Brussel met de oplossing "punt" en niet andersom
He Sjef, deze meneer heeft Dick van voren en niet Kees
Abonnee
jan jansen 13 Augustus 2024
BBB en LTO (maar ook NMV en Agractie) houden de boeren nog steeds dezelfde "worst" voor als de jaren ervoor. Zo van: het kan nog steeds. BBB en LTO worden gegijzeld door (bepaalde) boeren en erfbetreders die in het verleden verkeerder keuzes gemaakt hebben. De kop in het zand steken en daarna wakker worden valt hen ten deel. Het wordt min of meer van ondernemers verlang dat ze een "glazenbol" in huis hebben. De overheid roept al veertig jaar dat er een probleem is. En al die jaren komen onze voormannen er maar niet uit met de overheid. Gevolg: een gigantische kostprijs verhoging. De Rabobank ziet het verdien vermogen achteruit hollen op het boerenerf. En dan komen de boeren in actie ja!
Abonnee
CM 13 Augustus 2024
jan jansen schreef:
BBB en LTO (maar ook NMV en Agractie) houden de boeren nog steeds dezelfde "worst" voor als de jaren ervoor. Zo van: het kan nog steeds. BBB en LTO worden gegijzeld door (bepaalde) boeren en erfbetreders die in het verleden verkeerder keuzes gemaakt hebben. De kop in het zand steken en daarna wakker worden valt hen ten deel. Het wordt min of meer van ondernemers verlang dat ze een "glazenbol" in huis hebben. De overheid roept al veertig jaar dat er een probleem is. En al die jaren komen onze voormannen er maar niet uit met de overheid. Gevolg: een gigantische kostprijs verhoging. De Rabobank ziet het verdien vermogen achteruit hollen op het boerenerf. En dan komen de boeren in actie ja!
Hou het maar weer gewoon bij fietsen.
Abonnee
jt 13 Augustus 2024
jan jansen schreef:
BBB en LTO (maar ook NMV en Agractie) houden de boeren nog steeds dezelfde "worst" voor als de jaren ervoor. Zo van: het kan nog steeds. BBB en LTO worden gegijzeld door (bepaalde) boeren en erfbetreders die in het verleden verkeerder keuzes gemaakt hebben. De kop in het zand steken en daarna wakker worden valt hen ten deel. Het wordt min of meer van ondernemers verlang dat ze een "glazenbol" in huis hebben. De overheid roept al veertig jaar dat er een probleem is. En al die jaren komen onze voormannen er maar niet uit met de overheid. Gevolg: een gigantische kostprijs verhoging. De Rabobank ziet het verdien vermogen achteruit hollen op het boerenerf. En dan komen de boeren in actie ja!
Welke worst als ik dat vragen mag. Het is algemeen bekent dat derogatie voor 250kg dierlijke mest op grasland beter is voor de waterkwaliteit dan wat Brussel nu van ons eist. Wie is hier gek en houdt zichzelf een worst voor? Of gaat het niet om de waterkwaliteit maar om hoe de regeltjes gevolgd moeten worden of welke hazen er lopen? Alle miljoenen die nu gepompt worden in het het oplossen van zgn problemen is weggegooid geld en dat weet jij ook. het gaat de natuur nl niet helpen. We rijden, vliegen, consumeren steeds meer en de landbouw moet dit oplossen?? Dit wordt net zo'n achterhaald gedrocht als de electrische auto ......
Jaco 16 Augustus 2024
Hebben wij niets te brengen? waarom sloven wij ons al jaren lang uit met dure bemesters. terwijl dat in de andere landen nog niet als verplichting geld? daar kunnen we ook gewoon mee stoppen? waarom hoor ik daar nooit iemand over
Abonnee
onderduiker 16 Augustus 2024
Jaco schreef:
Hebben wij niets te brengen? waarom sloven wij ons al jaren lang uit met dure bemesters. terwijl dat in de andere landen nog niet als verplichting geld? daar kunnen we ook gewoon mee stoppen? waarom hoor ik daar nooit iemand over
omdat we echte voormannen missen. Vraag bijvoorbeeld Jaap Haanstra is om zijn inzicht.
Akkerbauw 16 Augustus 2024
onderduiker schreef:
Jaco schreef:
Hebben wij niets te brengen? waarom sloven wij ons al jaren lang uit met dure bemesters. terwijl dat in de andere landen nog niet als verplichting geld? daar kunnen we ook gewoon mee stoppen? waarom hoor ik daar nooit iemand over
omdat we echte voormannen missen. Vraag bijvoorbeeld Jaap Haanstra is om zijn inzicht.
Misschien eens een ander inzicht: stelselmatig is al vele vele decennia de insteek van de landbouwlobby dat krimp van de veestapel ongewenst is, dat allerlei beleid vooral naar achter in de tijd geschoven moest worden. Allerlei dure maatregelen daarentegen (zolang het geen krimp veroorzaakte) zijn stelselmatig omarmd. Of die wel of niet effect hadden, of ze op den duur wellicht onbetaalbaar zouden worden, dat alles was van nul belang.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse mest

Rundveedrijfmest loopt eindelijk weg als water

Analyse mest

Kale graanakkers trekken mestmarkt nog niet vlot

Analyse mest

Het blijft worstelen op de overvolle mestmarkt

Analyse mest

Er komt maar geen einde aan stijging mestprijzen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden