Wij gebruiken cookies
Wij maken gebruik van cookies en andere tracking-technologieën om uw surfervaring op onze website te verbeteren, om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen, om ons websiteverkeer te analyseren en om te begrijpen waar onze bezoekers vandaan komen.
Gezocht: 'een echte aanpakker', allround medewerker met de juiste kennis en praktische ervaring. Iemand die zowel met hoofd als handen wil werken, graag moderne tractoren en machines bedient en kennis heeft van gps. In de landbouw zijn we voortdurend op zoek naar het spreekwoordelijke schaap met vijf poten.
Een flinke uitdaging want; hoe boei en bind je de juiste medewerkers? Eerst moet je ze zien te vinden. Dan moet je ze ook nog enthousiast maken voor jouw bedrijf en werkzaamheden. Oudere ondernemers verzuchten vaak: "Vroeger was het anders. Toen was je al blij met überhaupt een baan. Nu moet je van alles regelen, toezeggen en daarbovenop een stevige beloning bieden om iemand over de streep te trekken." En ze hebben een punt: er is volop werk. Werknemers hebben keuze te over en bedrijven uit allerlei sectoren trekken aan dezelfde mensen. De maatschappij is simpelweg veranderd.
Nerveus
Een bevriende restauranteigenaar zei onlangs: "Vroeger was ik als sollicitant zenuwachtig voor een gesprek. Nu ben ik als werkgever nerveus, maar dan om überhaupt mensen binnen te krijgen." Horeca en landbouw vertonen hierin veel overeenkomsten: onregelmatige uren, pieken en dalen in werkdruk en niet altijd het schoonste of makkelijkste werk.
Ondertussen bespreken jongvolwassenen onderling openlijk hun werkervaringen. De moderniteit van machines, de omvang van bedrijven maar, vooral ook de arbeidsvoorwaarden en salarissen. En hier gaat het vaak mis. Appels worden met peren vergeleken. Zeker sinds de invoering van de Wet DBA 2025 (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) is het belangrijk om als werkgever goed op te letten.
Risico's vermijden
Zijn er bij u zzp'ers werkzaam? Dan is het cruciaal om te controleren of hij of zij voldoet aan de nieuwe regelgeving. Hier is al veel over gezegd in de media en via accountants maar, toch hoor je nog steeds ondernemers zeggen: "Als iemand zichzelf als zzp'er aanbiedt, dan is dat toch zijn eigen verantwoordelijkheid?" Weet u zelf ook wat de risico's zijn? Heeft u uw contracten al aangepast? Heeft u überhaupt een contract opgesteld met de zzp'er? Als later blijkt dat iemand niet aan de eisen voldoet, dan bent u als opdrachtgever alsnog verantwoordelijk voor de werkgeverslasten over zijn of haar beloning. Een risico dat u beter kunt vermijden.
En dan terug naar die appels en peren. Medewerkers vergelijken regelmatig een ZZP-uurtarief met een salaris in loondienst, zonder het hele plaatje in overweging te nemen. Hier ligt een taak voor werkgevers. Zorg voor een duidelijke uitleg over de totale beloning. Zaken als pensioen en verzekeringen worden vaak onderschat, terwijl die juist op de lange termijn veel waarde bieden. Voer ook regelmatig een voortgangsgesprek. Opleidingen, flexibiliteit in werk of eens samen de toekomst van het bedrijf en de medewerker bespreken. Dat zijn allemaal kansen om via secundaire arbeidsvoorwaarden uw werknemers tegemoet te komen.
Appels en peren
De kracht van een bedrijf ligt bij de mensen. Bij u en uw gezin maar, ook bij uw medewerkers. Voorkom dat er appels met peren worden vergeleken. Laat jezelf ook geen knollen voor citroenen verkopen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.