Hard werken is op zich niets mis mee, maar is dat altijd nodig om uw ambities waar te maken ? Als u ervoor zorgt dat uw doelstellingen goed passen bij uw persoonlijk profiel, hoeft u zich minder in te spannen en ervaart u een lagere werkdruk. Dit geldt niet alleen voor uzelf, maar ook voor anderen waar u mee samenwerkt.
Allereerst is het belangrijk om voor uzelf scherp te krijgen welke doelstellingen u wilt bereiken. Dit kunnen zowel bedrijfs- als persoonlijke doelstellingen zijn. Hiervoor kunt u het bekende SMART principe goed toepassen, al maak ik daar in de praktijk vaak SMARTIE van. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch, Tijdsgebonden, Inspirerend en Energieleverend.
Het voorgaande betekent dat indien u de doelstellingen meetbaar maakt, deze ook kunt evalueren en volgen. Uiteraard moeten ze ook realistisch zijn, zodat betrokken personen voldoende gemotiveerd blijven. Wellicht nóg belangrijker is om de activiteiten voor personen Inspirerend en Energieleverend te maken. Het kost hen dan minder moeite om voor de volle honderd procent te gaan.
De vertaling binnen SMARTIE van de doelen naar de activiteiten is belangrijk om inzicht te krijgen of binnen de beschikbare tijd de acties kunnen worden uitgevoerd. Een extra stimulans in de motivatie en betrokkenheid krijgt u als de uit te voeren acties bij de juiste personen passen. Invulling van ‘de juiste man op de juiste plaats’ is hierbij belangrijk. Hard werken wordt dan niet altijd als zodanig ervaren, terwijl de doelstellingen wel worden gerealiseerd.
Het is zinvol om niet alleen het SMARTIE principe toe te passen bij uzelf, maar binnen de totale onderneming. Ik maak hier onderscheid tussen het interne team, bestaande uit onder meer personeel, en het externe team dat bestaat uit voorlichters en externe adviseurs. Belangrijk is om van de bedrijfsdoelen, teamdoelstellingen te maken en de vertaling te maken naar individuele doelstellingen. Personen maken immers deel uit van het totale team, omdat ze een meerwaarde dienen te leveren bij het realiseren van de resultaten.
Dit betekent dat SMARTIE in principe voor iedereen moet gelden. Daarom is het zinvol om kritisch naar de samenstelling van een team te kijken. Uw bedrijfsdoelstellingen zijn toch ook dynamisch? Hoe vaak beoordeelt u heel concreet wat de bijdrage van een intern of extern teamlid is geweest en wat die naar de toekomst toe moet zijn? Wellicht voert u al voortgangs- of functioneringsgesprekken met uw personeel en leden van het managementteam, maar doet u dat ook bij uw externe adviseurs?
Voor profit organisaties, maar ook steeds meer voor non-profit organisaties wordt er een link gelegd naar financiële doelstellingen. Financiële resultaten zijn gevolgen van activiteiten die eerder plaats vinden. Persoonlijk gebruik ik een analyse en sturingsmodel, waarbij een oorzaak- gevolg relatie duidelijk naar voren komt. In het model zijn een aantal perspectieven benoemd: strategisch, financieel, klanten, intern proces, kennis en innovatie, arbeid en ondernemerschap. Financiële gevolgen zijn uiteindelijk terug te voeren naar u als ondernemer. U geeft immers sturing aan het totale verbeterproces.
Het beschikbaar hebben van financiële en technische kengetallen is in de agrarische sector goed van kwaliteit en daar wordt veel gebruik van gemaakt. De kengetallen kunnen over het algemeen de SMART toets weerstaan. Goed uitgevoerde acties van personen hebben de financiële cijfers tot gevolg. Maar hebben we ook kengetallen beschikbaar van de managers zelf? Voor de managementaanpak kan ook SMARTIE worden toegepast. Kijkt u kritisch welke activiteiten voor uzelf inspirerend en energieleverend zijn en weet u dat van uw teamleden? Kan de communicatie tussen teamleden worden verbeterd en hoe kan het samenwerkingsresultaat geoptimaliseerd worden? Hoe volgt u de persoonlijke ontwikkelingen en individuele rendementsontwikkelingen?
Kunnen activiteiten effectiever en efficiënter worden uitgevoerd? Waarom behaalt u in de branche niet de 10 procent beste resultaten en maakt u gebruik van een juiste teamsamenstelling ? Hoe vergroot u de motivatie en loyaliteit van het team? Hoe kunt u sneller taken delegeren? Vragen die uiteindelijk terug te voeren zijn naar het management-perspectief van de onderneming. Het SMART(ie) principe kan daarin goed worden gebruikt, zodat u ‘niet hard maar smart werkt’.
Albert Voet
Managementadvies en mediation
contactpersoon van De Bemiddelingsbalie
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.