De overheid probeert al jaren meer zicht te krijgen op het transport van mest, samen met het bedrijfsleven. Met name rijksdienst RVO is bezig met een versterkt toezicht op de administratieve keten, zo blijkt. Dat de zaken daardoor beter gaan, blijkt niet direct. Dit jaar zijn ruim 64% meer overtredingen vastgesteld.
Tussen de toezichthoudende organisaties en de organisaties van het bedrijfsleven die zich bezighouden met transport en verwerking van mest bestaat regulier overleg. Uit recent openbaar gemaakte documenten hierover blijkt er bij alle betrokkenen zorg bestaat over het goede zicht op transport en verwerking.
Wirwar van inschrijf- en registratienummers
Dit zicht is moeilijk, omdat vervoerders en ook mestopslagen volgens de documenten vaak werken met een wirwar aan oude en nieuwe mestnummers (BRS) en inschrijvingsnummers bij de Kamer van Koophandel (Kvk). RVO heeft in februari 2021 zo'n 1.100 Vervoersdocumenten Mest (VDM's) 'on hold' gezet, zoals de organisatie dat stelt, om dit te stoppen. Cumela is er voor om alleen de laatste gegevens nog te gebruiken. Daarbij is het lastig goed zicht te krijgen op mestopslagnummers.
Vragen over ingevoerde data
Bij het overzicht op de mesttransporten op de website van RVO blijken ook veel vragen te bestaan over de ingevoerde data. Zo steeg vorig jaar volgens de gegevens het aantal transporten waarbij geen afnemer meer wordt opgegeven exponentieel. Waar in eerdere jaren in 15.000 tot 20.000 gevallen geen afnemer werd opgegeven, is dat aantal in 2020 volgens de data van RVO gestegen tot 194.000 gevallen.
De overheidsorganisatie probeert via een stevige administratieve handhaving te zorgen dat transporteurs zich goed aan de regels houden. Gezien het sterk oplopende aantal controles en overtredingen, blijkt dat een lastige opgave. Het percentage controles waarbij geen overtreding is geconstateerd, is laag en daalde zelfs iets.
In verreweg de meeste gevallen leidt een geconstateerde overtreding tot een boete, al zijn dit jaar ook meer waarschuwingen uitgedeeld.
De cijfers van de NVWA geven een iets rooskleurige beeld. Deze organisatie voerde vorig jaar 791 inspecties uit op het vervoer van mest. Daarbij bleken 43 transporten niet in orde te zijn. Voor dit jaar zijn er nog geen gegevens voorhanden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie controleren ook op het vervoer van mest, maar vinden het moeilijker om opgevraagde data te reproduceren.
Uit de openbaar gemaakte stukken blijkt ook dat met regelmaat mest wordt gemengd met digestaat, terwijl dat officieel niet is toegestaan. Vervoer van mest moet verder plaats vinden via een vrachtauto voorzien van GPS. Dat is niet in alle gevallen gebeurd.