Als de wet Stikstofreductie en Natuurherstel ook door de Eerste Kamer komt, dan gaat de landbouw in ons land compleet op slot. Hiervoor waarschuwt John Spithoven van Stichting Stikstofclaim. De wet biedt volgens hem eveneens geen oplossing voor de zogeheten PAS-melders.
Net voor het kerstreces stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor de zogeheten stikstofwet van landbouwminister Carola Schouten. De Eerste Kamer buigt zich eind deze maand over de wet, die vanuit diverse partijen binnen de landbouwsector niet met tegenzin werd ontvangen. De wet schrijft namelijk voor dat de zogeheten PAS-melders een vergunning krijgen en zodoende niet meer illegaal opereren. Daarmee lijkt er een oplossing te zijn voor een groot agrarisch hoofdpijndossier.
Reductie alvorens nieuwe activiteiten
Rond mei 2021 kunnen de eerste van de circa 3.000 PAS-melders worden gelegaliseerd, zo beloofde Schouten vorige maand. De benodigde stikstofruimte is volgens landbouwminister beschikbaar uit de warme sanering van de varkenshouderij. Volgens Spithoven zit de vork anders in de steel. "De wet schrijft voor dat eerst de reductiedoelstellingen moeten worden behaald, voordat er ruimte wordt verleend voor nieuwe activiteiten."
De reductiedoelstellingen die de wet voorschrijft, zijn fors. Er is vastgelegd dat in 2025 bij 40% van het areaal voor stikstof kwetsbare natuurgebieden onder de kritische depositiewaarde (KDW) ligt. Voor 2030 ligt de doelstelling op 50% en in 2035 zelfs 74%. "Kortom, er is de komende jaren geen stikstofruimte beschikbaar, dus ook niet voor PAS-melders De landbouwsector, maar ook andere economische activiteiten, gaat daarmee op slot", aldus Spithoven.
Spithoven baseert de schijnoplossing voor PAS-melders tevens op Kamervragen die Frank Wassenberg namens Partij voor de Dieren maandag (11 januari) indiende. Wassenberg vraagt daarin aan Schouten of ze het mening deelt, dat het onverantwoordelijk en juridisch niet verdedigbaar is om stikstofwinst uit te geven aan nieuwe activiteiten. Zeker zo lang natuurgebieden, zo betoogt Wassenberg, overbelast zijn met stikstof. Spithoven kan het antwoord van de minister wel raden. Daarmee is het in zijn ogen zeer waarschijnlijk dat de wet geen oplossing voor de PAS-melders heeft.
Eerste Kamer
Het frustreert de voorzitter van Stichting Stikstofclaim dat veel agrarische belangenbehartigingpartijen dit niet willen inzien, ondanks herhaaldelijk aandringen. "Wij hebben in de afgelopen maanden diverse documenten en memo's aangeleverd, maar ik vraag me af of die überhaupt zijn gelezen." Hoe nu verder, is volgens Spithoven lastig aan te geven. "Het is de taak van de Eerste Kamer om de stikstofwet te toetsen op rechtmatigheid. Hopelijk biedt dit nog een oplossing, al wil ik daar niet op voorsorteren." Wel merkt Spithoven dat (politieke) partijen de afgelopen dagen informatie bij Stichting Stikstofclaim opvragen.
Als de wet door de Eerste Kamer komt, dan overweegt Stichting Stikstofclaim om juridische stappen te zetten. De wetenschappelijke onderbouwing van de Aerius Calculator, waarmee de uitstoot van stikstof wordt berekend, rammelt volgens Spithoven aan alle kanten. Hij vermoedt dat de Stikstofwet ook 'over links' gaat worden aangevochten. Volgens hem zijn de kritische uitlatingen van milieuactivist Johan Vollenbroek daarvoor een signaal. Vollenbroek stoort zich er onder meer aan dat boeren rondom kwetsbare natuurgebieden hun bedrijf kunnen verplaatsen.
Terug naar de tekentafel in Brussel is volgens Spithoven de enige oplossing om het stikstofprobleem te tackelen. "Want waarom heeft Nederland ervoor gekozen om sec te sturen op stikstofdepositie om te voldoen aan de Europese Habitatrichtlijn? Dat kan ook anders."