Volledige inzage in de onderbouwing van de voermaatregel van het ministerie van Landbouw ontbreekt. Daarom starten de stichtingen Stikstofclaim en Agrifacts (STAF) een kort geding, als het ministerie van LNV blijft weigeren deze onderbouwing openbaar te maken.
Beide organisaties hebben LNV tot vrijdag 12.00 uur de tijd gegeven om de informatie op te leveren. Maar volgens de stichtingen is LNV van plan de informatie alleen ter beschikking te stellen met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB). Een dergelijke procedure neemt maanden tijd in beslag.
Limieten bedrijfstype afhankelijk
Volgens STAF wil het ministerie van LNV per 1 september limieten stellen aan de eiwitgehalten in krachtvoer voor koeien, gedifferentieerd naar grondsoort (zand, klei, veen) en bedrijfsintensiteit (<14.000, 14.000-20.000 en >20.000 kg melk/ha). Het ministerie van LNV heeft daarbij de eiwitlimieten voor de 9 grondsoort-intensiteit-combinaties zelf 'afgeleid' op basis van steekproeven van melkveebedrijven in het BIN-meetnet. Maar de LNV- berekeningen stroken niet overal met praktijkcijfers, volgens STAF. Deze praktijkcijfers zijn cijfers afkomstig uit de veevoerwereld en de Kringloopwijzer die niet openbaar zijn.
Adviesdocument nauwelijks vindbaar online
Volgens STAF vroeg het ministerie op 28 april aan de Commissie Deskundigen Meststoffenwet (CDM) om de effectiviteit en de gevolgen van de voermaatregel te toetsen. Op 11 april 2020, 3 dagen later, heeft het CDM een uitgebreid advies aan de minister gestuurd, die echter niet ter beschikking is gesteld aan de Tweede Kamer. Ergens in een 'spelonk' op de website van Wageningen UR staat het, meldt STAF, wel online. Alleen als je precies weet hoe het document heet, kan je het vinden.
Na het advies te hebben bestudeerd, concludeert STAF dat LNV zelf eiwitlimieten voor krachtvoeders heeft berekend op basis van melkveebedrijven in het Bedrijven Informatie Netwerk (BIN) van Wageningen Economic Research. De stichting heeft deze data opgevraagd om de calculatie van LNV te kunnen controleren, maar het ministerie komt vooralsnog niet met deze gegevens over de brug.
Te kleine steekproeven
Verder blijkt uit het CDM-advies dat de omvang van de steekproef voor intensieve en extensieve bedrijven op veen en klei bestaat uit slechts enkele bedrijven. Gezien de grote spreiding tussen bedrijven, lijkt het vaststellen van voerlimieten op basis van dergelijke minieme steekproeven volgens STAF onverantwoord. Volgens de stichting wordt dit ook door het CDM toegegeven. Het is niet bekend hoe nauwkeurig de BIN-gegevens zijn en hoe groot de variatie is per grondsoort en intensiteit is. Ook wijkt een aantal LNV-limieten af van de praktijkcijfers waarin STAF inzage had.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/mest/artikel/10888374/kort-geding-over-fundering-voermaatregel]Kort geding over fundering voermaatregel[/url]
De overheid wil het stuur van de ondernemer pakken met voer maatregelen vandaag eiwit morgen gewasbeschermings middelenDit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/mest/artikel/10888374/kort-geding-over-fundering-voermaatregel]Kort geding over fundering voermaatregel[/url]