Het proefproject met e-CMR, het alternatieve registratiesysteem voor transport van vaste mest, is nog niet van start gegaan. Dat meldt demissionair staatssecretaris Martijn van Dam aan de Tweede Kamer. De techniek is volgens de minister nog niet betrouwbaar genoeg om groen licht te geven aan het systeem.
Begin maart gaf Van Dam toezegging om een pilot met het e-CMR systeem van start te laten gaan. De SGP diende daarvoor een motie in, die door VVD, CDA, PVV en ChristenUnie werd ondersteund. Deze pilot kent een looptijd van 6 maanden. Echter, vanaf 1 januari 2017 zijn mestexporteurs reeds verplicht om te investeren in het AGR/GPS-systeem.
Technisch niet geoptimaliseerd
In opdracht van de overheid heeft Hoffmann Bedrijfsrecherche het e-CMR systeem getoetst. In het rapport kwamen enkele verbeterpunten naar voren, die volgens mede-bedenker Jan Scherff van Mestverwerking Friesland, inmiddels zijn doorgevoerd. Volgens Scherff is het systeem daarmee klaar voor gebruik. Van Dam oordeelt echter anders. In zijn brief van 8 mei onderstreept hij wederom dat de betrouwbaarheid van e-CMR in zijn optiek nog niet op orde is. 'Het instrument moet in technische zin geoptimaliseerd zijn, voordat een proefproject kan worden uitgevoerd.' Wel wordt de opzet en inrichting van het proefproject vormgegeven.
Steeds weer excuses
Wanneer mestexporteurs wel aan de slag kunnen met het alternatief voor AGR/GPS, durft Van Dam niet te zeggen. Volgens Scherff schuift de overheid het dossier al ruim één jaar voor zich uit, zo zei hij in een eerder interview met Boerenbusiness. 'Steeds doemen nieuwe excuses op. De urgentie mist.'
Buitenlandse exporteur wil geen kosten maken
Ondertussen wordt vanaf 1 maart jongstleden gecontroleerd op de aanwezigheid van AGR/GPS bij de transport van vaste mest. Een systeem van 3.800 euro, waar iedere vrachtwagen mee moet zijn uitgerust. Buitenlandse transporteurs, waar mestexporteurs veel zaken mee doen, zitten niet te wachten op deze extra kosten. Wordt e-CMR alsnog goedgekeurd, dan is het bovendien weggegooid geld. Het alternatief bestaat louter uit een smartphone app, waarmee de laad- en loslocatie wordt vastgelegd en vervolgens een digitale vrachtbrief gegenereerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.