Sinds dit jaar kunnen behalve agrarische bedrijven ook bedrijven in de sector food en aanverwante sectoren een lidmaatschap afsluiten bij AB Oost. Hiermee zegt AB Oost een belangrijke stap gezet te hebben in de vernieuwing van de ruim 50 jaar bestaande coöperatie.
Steeds vaker wordt het ‘wij voor elkaar’ principe van een coöperatie ook in andere branches, zoals de zorg en energiesector, toegepast. Arbeidsbemiddelaar AB Oost gaat mee in deze ontwikkeling en heeft haar eigen coöperatie verstevigd door de focus te leggen op de sector agri en food. Een statutenwijziging maakt het ook voor niet-agrarisch ondernemers mogelijk om een lidmaatschap bij AB Oost af te sluiten. Naast bedrijven uit de foodsector kunnen de sectoren grond, weg- en waterbouw, logistiek, life science en energie lid worden van AB Oost en zelfs tot de ledenraad van AB Oost toetreden.
De meerwaarde van deze vernieuwing is volgens directievoorzitter Martin Engbers voor zowel de ruim 10.000 huidige leden als nieuwe leden groot. ‘Door de instroom van nieuwe leden uit andere dan de traditionele agrarische sectoren wordt de dialoog in de coöperatie verder vergroot. De interactie tussen bestaande en nieuwe leden zal de kracht van de coöperatie doen groeien.’
Engbers verwacht dat door kennis te delen over de agri- en foodbranche en vanuit daar een relatie te leggen met de toenemende flexibele arbeidsmarkt, innovatieve ideeën ontstaan. ‘Deze kunnen we vervolgens vertalen naar werkbare concepten die leiden tot unieke voordelen voor onze leden. Denk aan het gebruik kunnen maken van een groot expertisenetwerk, het organiseren van bijeenkomsten, seminars of workshops, het delen van kennis, maar ook: gunstige inkoopcondities.’
Naast uitbreiding van de toetredingsmogelijkheden is de slagvaardigheid van de ledenraad vergroot. In de nieuwe setting is er plaats voor 15 leden uit de agrarische sector en 6 leden uit de foodsector. Deze vergroting van de slagkracht past bij de sterk veranderende markt waarin AB Oost haar diensten aanbiedt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.