Wij gebruiken cookies
Wij maken gebruik van cookies en andere tracking-technologieën om uw surfervaring op onze website te verbeteren, om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te tonen, om ons websiteverkeer te analyseren en om te begrijpen waar onze bezoekers vandaan komen.
DMK, de grootste Duitse zuivelcoöperatie en verbonden met DOC Kaas, heeft vorig jaar de resultaten sterk zien verbeteren. De melkprijs is met ruim €6 per 100 kilo verhoogd en de nettowinst is bijna verdubbeld, al daalde de omzet met €0,5 miljard.
Dit meldt DMK in een kort bericht met voorlopige resultaten over het voorbije jaar. CEO Ingo Müller is met name trots op het feit dat de coöperatie weer een echt concurrerende melkprijs heeft neergezet. De gemiddelde uitbetaalprijs bedroeg €47,31 per 100 kilo, bij 4,1% vet en 3,5% eiwit. Dat is fors meer dan de melkprijs over 2023. Die bleef steken op €41,10 per 100 kilo.
De nettowinst steeg van €13,2 miljoen naar €24,6 miljoen. De totale omzet daalde evenwel van €5,6 miljard naar €5,1 miljard. De betere gang van zaken blijft niet alleen uit het bedrijfsresultaat, maar ook uit de solvabiliteit, die steeg van 34,7% naar 35,4%. Over het verwerkte melkvolume doet DMK geen uitspraken, maar de cijfers doen vermoeden dat dit is gedaald.
DMK is ook optimistisch over het nu lopende jaar. In dit verband verwijst het bedrijf naar de melkprijs die het per maart kan betalen: €55,29 per 100 kilo. Dit is dan wel de melkprijs voor de top-melkstroom.